• Sencha

Varför blir (kokt) potatis så konstig när man fryser den?

Att potatis inte blir så lyckad när man fryser den är väl allmänt känt. Men vad är det som gör att just potatis funkar så dåligt i detta avseende? (Jämfört med en massa grönsaker som funkar utmärkt.)

Och detsamma gäller ju uppvärmning i mikro: ingen hit med potatis... Varför?

Son född 2004; BF 11 juli
  • Svar på tråden Varför blir (kokt) potatis så konstig när man fryser den?
  • unclaf

Stärkelsen (lång kolvätekedja) bryts ned till enklare sockerarter. Potatisen smakar sötare, och jag TROR att det är därför den även blir vattningre. Blir säkert vattning och dassig när isen spränger sönder potatisen.

• Sencha
    unclaf skrev 2008-04-14 18:06:05 följande:
    Stärkelsen (lång kolvätekedja) bryts ned till enklare sockerarter. Potatisen smakar sötare, och jag TROR att det är därför den även blir vattningre. Blir säkert vattning och dassig när isen spränger sönder potatisen.
    Men varför funkar det då med t.ex. kokta morötter? Eller alla andra rotsaker? För det borde vara en massa stärkelse i dem också. Eller bröd, för den delen...?
    Son född 2004; BF 11 juli
  • Redbit

Potatis innehåller mer stärkelse än t ex morötter - det är därför man har potatismjöl och inte morotsmjöl!

Sedan finns det stärkelse av olika typer också - rak och grenad har jag för mig. Ger säkert olika egenskaper.

För att få potatisen bättre i micron - sätt några droppar vatten på tallriken! (funkar även bra på t ex ris och pasta som ska micro-värmas)

• Trynträ

Det funkar inte med kokta morötter. Blir samma med dem. Geggiga och äckliga. Huu!! Bröd däremot går bra att frysa.

Sencha skrev 2008-04-14 18:25:22 följande:
    Men varför funkar det då med t.ex. kokta morötter? Eller alla andra rotsaker? För det borde vara en massa stärkelse i dem också. Eller bröd, för den delen...?
Svar på tråden Varför blir (kokt) potatis så konstig när man fryser den?