• Ssnuttan

Måste man ta ett lån som man fått beviljat?

Om man ansöker om lån i olika banker och sedan blir beviljad lån i någon bank, kan man då avstå från att ta lånet om man fick ett bättre lån beviljat i en annan bank?
    Eller måste man ta lånet när man väl ansökt om det går igenom?

• Svar på tråden Måste man ta ett lån som man fått beviljat?
  • Snorkis

Nej, lånet går inte igenom förren du har skrivit under pappren... Skriver du inte under makuleras erbjudanet efter 3 månader (på Nordea).

• flipperkulan

Nej, du måste inte ta det bara för att du kollar om du kan få lånet..

(¯`°?.¸ ღ♥ BF 2008-05-03 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • crimson

Ändå tills du har fått pengarna insatta på kontot kan du ändra dig. Gjorde jag och det gick aldeles utmärkt!

• crimson

och vi hade skrivit på papprerna och skickat in men hade satt utbetalningsdatum till 2 veckor senare

• Cia o krabaten

Klart man måste kunna avstå!
    Tex om du får lånelöfte för ett hus och sen blir det inte ni som får köpa det så måste ni ju inta ta lånet!

• Blazing

Hej

nej du måste inte ta lånet. Du har inte bundit dig till nått innan du skrivit under skuldebrevet. Med andra ord du kan ansöka om lån i flera banker och sedan välja den du vill.

Men tänk på att med många kreditupplysningar tagna på dig så kan bankerna börja backa ur.

Jag har själv ca 10-15 st nu tack vare mitt bostadsköp och det är inget problem så kör på.

• marskattan

Nej, det måste du inte så länge du inte skrivit under och skickat in papperna.. Ring dem bara och säg att du fått ett bättre erbjudande så att du inte får påminnelser från dem för att skicka in handlingarna... Ett beviljat lån är öppet i 30 dagar, har du inte accepterat lånet innan dess tar de bort dig ur registret..

• Ssnuttan

Aha oki tack alla för alla svaren då kan jag fortsätta kolla runt vilka banker jag vill ta lån i

• Andreas2

Hej

Förlåt för en grym bump, har bara en fråga som är väldigt relaterad till tråden.

Jag var för någon månad sedan intresserad av en fastighet (fritidshus). Jag gjorde då två låneansökningar från två av de större bankerna på omkring 200tkr (fastigheten var inte så dyr), men ingen av dessa blev jag beviljad på.

Då gjorde jag istället en ansökan på Lendo för ett lån utan säkerhet för att kanske köpa fastigheten utan ett specifikt bolån.

Där blev jag beviljad 190tkr ifrån Forex bank och ett par andra banker beviljade en summa på runt 70tkr.

Jag valde hur som helst att inte köpa fastigheten, och därmed tog jag inte ut något lån.

Så, nu har jag då hittat ett annat fritidshus där jag skulle behöva ett lån på kanske 100-150tkr.

Jag har gjort ett par av de bättre bolånekalkylerna de större bankerna har på sina hemsidor och där verkar det inte riktigt vara några problem (trots att jag har ett annat bostadslån på 400tkr).

Det jag är orolig för nu dock är att jag läst att eftersom Forex har beviljat ett lån till mig (även om jag inte tagit det) så kommer det komma upp i framtida kreditupplysningar enbart som ett "beviljat lån".

Stämmer det? Om det står att jag har ett sk konsumtionslån på 190tkr finns det ingen chans att jag kommer få ett bolån för fritidshuset så är verkligen orolig :(

Någon som vet något om detta?

• Stokke

Det kommer synas att du har frågat om lån, men det kommer också synas vad du har i lån och inte har.

Svar på tråden Måste man ta ett lån som man fått beviljat?