Hej
Förlåt för en grym bump, har bara en fråga som är väldigt relaterad till tråden.
Jag var för någon månad sedan intresserad av en fastighet (fritidshus). Jag gjorde då två låneansökningar från två av de större bankerna på omkring 200tkr (fastigheten var inte så dyr), men ingen av dessa blev jag beviljad på.
Då gjorde jag istället en ansökan på Lendo för ett lån utan säkerhet för att kanske köpa fastigheten utan ett specifikt bolån.
Där blev jag beviljad 190tkr ifrån Forex bank och ett par andra banker beviljade en summa på runt 70tkr.
Jag valde hur som helst att inte köpa fastigheten, och därmed tog jag inte ut något lån.
Så, nu har jag då hittat ett annat fritidshus där jag skulle behöva ett lån på kanske 100-150tkr.
Jag har gjort ett par av de bättre bolånekalkylerna de större bankerna har på sina hemsidor och där verkar det inte riktigt vara några problem (trots att jag har ett annat bostadslån på 400tkr).
Det jag är orolig för nu dock är att jag läst att eftersom Forex har beviljat ett lån till mig (även om jag inte tagit det) så kommer det komma upp i framtida kreditupplysningar enbart som ett "beviljat lån".
Stämmer det? Om det står att jag har ett sk konsumtionslån på 190tkr finns det ingen chans att jag kommer få ett bolån för fritidshuset så är verkligen orolig :(
Någon som vet något om detta?