• Anonym (fattiglapp)

folkias microlån, har du?

Sitter i en totalt hopplös situation med bokstavligen INGEN mat i skåpen. Det hör inte till vanligheterna men denna månad skedde en rad oförutsedda händelser som ledde till stora kostnader. Lön kommer ju om två veckor, men NU måste jag akut få fram matpengar. Funderade på Folkias microlån, är det någon som har erfarenhet av det? Hur lång tid tar det att få pengarna?
    Och nej, jag har INGEN jag kan låna privat av.

• Svar på tråden folkias microlån, har du?
  • Anonym

Ta inga micro lån, det blir bara dyrt. Ring socialen istället, eller panta burkar, sälj något du har hemma, gå till pantbanken,gå igenom hemmet efter småpengar, ät upp allt du har hemma mm

• negro

kolla om du har burkar som du kan panta eller prylar du kan sälja bort snabbt.

Att ta smslån är svindyrt och de har ofta en ränta på uppemot 700% så det är rent ocker med andra ord. Vad jag har hört så får man pengarna inom en timme om man tar smslån men försök hitta andra lösningar om det är möjligt istället

• Anonym

Jag har lånat där akut en gång, 3000 kr. Fick in pengarna på kontot inom ca 15 min! Man ska ju inte göra det om man verkligen inte måste, men i mitt fall va det "bra" om jag får säga det själv, men bara man vet att man kan betala tillbaka dom sen! =)

• Anonym (fattiglapp)

Men jag är just i slutet av allt det där.. Har sålt allt, pantat allt, skakat fickorna, och verkligen TÖMT skåpen. I kylen finns nu ketchup o senap. I skafferiet finns mjöl och kakao och en burk majs. Socialen är inte ett alternativ, dels har jag både jobb och lön på väg den 25:e, dels bor jag på en liten ort och en bekant arbetar med den ekonomiska stödbiten.

• Anonym (fattiglapp)

Anonym (nr3): Tycker du att det blev dyrare än vad de sagt från början? Det står att det kostar 300:- att låna 2000:-, dök det upp några andra kostnader i slutänden eller var det som det stod? Gjordes kreditupplysning?

• ArneAnka

Kan du inte be om förskottslön på jobbet?
    Alltså... Microlån är till för folk som egentligen inte ens har råd att ta microlån. Har man fast jobb och dessutom pantat allt i hemmet, hur ska man då ha råd att nästa månad betala t.ex 3000 kr plus 375 kr i avgifter? Du bör dessutom gå till pantbanken och "köpa" tillbaka dina saker. Har man ett fast jobb så bör man ju kunnat sparat undan en ynka liten hundring i månaden på ett kriskonto. Men, men... är det kris så kanske det kan vara absolut sista utvägen, men då får det f-n inte vara Kung I Baren den 25:e och alla skulder är bortglömda.
    Det står på Folkias hemsida att kreditupplysning görs. Jag kan tänka mig att de gamla "seriösa" bankerna drar öronen åt sig om man något år senare ska söka till ett lån och det står Folkia som tidigare kreditförfrågande. Dom tänker väl direkt: "Denna kunden har otroligt tajt med pengar".
    Jag skulle hellre fråga någon arbetskamrat om ett lån på en femhundring eller gå ut och leta burkar. Det är banne mig så jag nästan hellre skulle sälja min kropp än att ta ett microlån.

• Anonym
    Anonym (fattiglapp) skrev 2008-04-14 14:31:53 följande:
    Anonym (nr3): Tycker du att det blev dyrare än vad de sagt från början? Det står att det kostar 300:- att låna 2000:-, dök det upp några andra kostnader i slutänden eller var det som det stod? Gjordes kreditupplysning?
    Ne, 375 kr att låna 3000! Hade det kostat mer hade jag övervägt att inte låna där... Så det vart inte dyare på fakturan jag fick eller så! =) Jag tror dom gjorde kreditupplysning... Smabon hjälpte mej därför har jag inte "superkoll". Sen var det 30 dagars faktura.
  • Anonym (jag har...)

Jag tar ibland lån från folkias mikrolån..
    De är de "billigaste" snabb-lånehajarna så att säga..
    Pengarna kommer samma eller nästa dag beroende på vilken bank du har, de ringer dig första gången då du får "skriva på" genom ett inspelat samtal där du lovar att betala och att du är du...
    Du får 30 dagar på dig att betala.. Har tagit 3000kr lån en gång och fick betala tillbaka 3370kr ca, 370 kr kan kännas mycket men sitter man utan mat så är det helt ok tycker jag...

Jag är nöjd med dem och har blivit bra bemött, bra och snabb lösning vid krissituationer...Förutsatt att man HAR ca 3000 att betala tillbaka med nästa månad..

Man klarar sig inte direkt på mat från att panta burkar i 2 veckor...

Svar på tråden folkias microlån, har du?