• Plutten Augusti07

Äta böckling från östersjön?

Fick tag i böckling i affären idag då min BM håller med livsmedelverket om att gravidaska äta fisk 2-3 ggr/veckan. Jag tittade på deras nya rekommendationermen böckling är inte med, är inte så kunnig om det här med fisk...
    Den är dessutom fiskad i Östersjön, känns som om jag borde låta bli men vad har nifått höra?

• Svar på tråden Äta böckling från östersjön?
  • limefrukt

I allmänhet tycker jag att man SKA äta fisk och inte nojja så mycket. Men böckling är = rökt strömming. Och vare sig rökt fisk eller strömming rekommenderas väl att äta, om jag kommer ihåg rätt så här på rak arm... Alltså skulle man kanske avstå just böckling.

• Plutten Augusti07

Tydligen så är det ingen fara att äta rökt fisk om jag förstod barnmorskan rätt, och man skulle titta noga på förpackningen när man köpte rökt fisk. Varmrökt var bättre än kallrökt. ska gå in och se vad det står under strömming då, tack!

• Suri

Böcklingen är väl ofta vaccumförpackad också och sådan mat ska man ju försöka undvika pga listeria (bakterier) som kan bildas i mat som inte är fäsk. Listeria är jättefarligt för det ofödda barnet (dödsfall eller svåra skador). På livsmedlesverket finns en jättebra lista som man lätt kan kolla vilken fisk/mat som är ok. Den övriga fisken man ska undvika är mest pga föroreningar, tungmetaller osv men är inte alls lika riskabelt/farligt att äta.

• Plutten Augusti07

Strömming var ingen bra fisk att äta även utifrån det nya förslaget, så jag får låta familjen smaska på och ta något annat själv.

• Suri

Från SLV: Ät inte råa skaldjur eller gravad fisk om den inte är nygravad och inte tillhör någon av sorterna ovan. Undvik dessutom varmrökt eller kallrökt fisk, främst vakuumförpackad. (se Skadliga bakterier och parasiter)

Undrar varför BM rekommenderar rökt, när SLV säger att man ska undvika det?

• Plutten Augusti07

Det är nya rekommendationer som ligger som ett förslag och ska utredas innan de godkäns som de nya rekommendationerna. Man har nu sett de enormt positiva verkningarna av att äta fisk, vad gäller rökt fisk så är risken för listeria oerhört liten och endast ett fall har rapporterats på 40 år enligt min BM.

Men det känns ju inte som om man vill chansa heller.

• Suri

Nä, inte när det gäller listeria... Det är ju så himla läskigt. Skulle man få det så skulle man väl aldrig förlåta sig själv.
    Fiskarna man inte får äta pga miljögifter/föroreningar vet de i princip ingenting om några konskvenser på barnen, så fisk törs jag äta. Orkar inte kolla var den kommer ifrån. Får mycket fisk på jobbet.

Plutten Augusti07 skrev 2008-04-14 15:28:54 följande:
    Det är nya rekommendationer som ligger som ett förslag och ska utredas innan de godkäns som de nya rekommendationerna. Man har nu sett de enormt positiva verkningarna av att äta fisk, vad gäller rökt fisk så är risken för listeria oerhört liten och endast ett fall har rapporterats på 40 år enligt min BM. Men det känns ju inte som om man vill chansa heller.
  • limefrukt

Men är det så att listeria finns bara i vacumförpackad mat? Hade för mig att det var därför man inte skulle äta "rå" fisk också, dvs som inte varit upphettad tillräckligt. Som kallrökt, gravat, sushi...

• Plutten Augusti07

Listeria bakterier kan man råka ut för överallt tyvärr, deth andlar om god hygien när man hanterar livsmedel och precis som du säger-hetta upp maten rejält! Diska skärbrädor och köksredkspa noggrant osv.

• Suri
    limefrukt skrev 2008-04-14 15:39:21 följande:
    Men är det så att listeria finns bara i vacumförpackad mat? Hade för mig att det var därför man inte skulle äta "rå" fisk också, dvs som inte varit upphettad tillräckligt. Som kallrökt, gravat, sushi...
    Fisken man använder i sushi är rå, men färsk. Listeria hinner inte uppstså. Var försiktig med alla mat som inte är färsk (ex färdigmat på ica, inte den frysta, mackor på macken osv)
  • Plutten Augusti07

Livsmedelsverket rekommenderar att man lägger mat som tex parmaskinka osv i frysen i 3 dagar, då dör alla bakterier. om man nu vill äta sådant när man är gravid

• Suri
    Plutten Augusti07 skrev 2008-04-14 15:48:44 följande:
    Livsmedelsverket rekommenderar att man lägger mat som tex parmaskinka osv i frysen i 3 dagar, då dör alla bakterier. om man nu vill äta sådant när man är gravid
    Fungerar det med mögelost? Skrattande
  • Sorbus

Plutten Augusti07 skrev 2008-04-14 15:48:44 följande:

nä, bakterierna dör inte av frysning, däremot tar infrysningen död på parasiter (som toxoplasmos som kan finnas i kött).
    Listeria som finns i ost är en bakterie och överlever frysning, så tråkigt nog funkar inte det frysningsknepet på mögelost. (Det hade ju varit himla bra annars!) Fast upphettad ost är OK, så gorgonzolasås till pastan får man njuta av åtminstone!
  • Sorbus

Sorry, det blev ju lite OT, för TS frågade om böckling.
    Tittar man på SLVs remissförslag till lite enklare och begripligare kostråd är strömming med på listan över fiskar man bara ska äta några gånger om året.
    Om rökt fisk skriver de så här:
    "Gravad och rökt fisk: ät nygjorda och nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."

Så nyförpackad böckling en enstaka gång borde vara OK, fast inte varje vecka.

• limefrukt
    Sorbus skrev 2008-04-14 17:34:58 följande:
    Sorry, det blev ju lite OT, för TS frågade om böckling. Tittar man på SLVs remissförslag till lite enklare och begripligare kostråd är strömming med på listan över fiskar man bara ska äta några gånger om året. Om rökt fisk skriver de så här:"Gravad och rökt fisk: ät nygjorda och nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum."Så nyförpackad böckling en enstaka gång borde vara OK, fast inte varje vecka.
    Å andra sidan, så är det så att det finns listeria i fisken så finns det ju den där ena gången man äter också... Det där med att äta si eller så ofta gäller väl mer föroreningar och miljögifter i fisken? För om man då äter "för ofta" finns risk att sammanlagt få i sig för mycket av det. Eller??
  • Sorbus

jo, det där med att äta vissa sorter sällan handlar om miljögifter som anrikas i kroppen. Om böckling= strömming så finns det på listan över sällanfiskar av den orsaken.

Sedan är böckling dessutom rökt fisk. Där finns ju vissa generella rekommendationer som då gäller listeria, dvs att man ska välja nygjort och nyförpackat.

Så om man då vill vara försiktig med både gifter och listeria vad det gäller böckling blir slutsatsen att det går bra, men då bara äta sällan pga miljögifter och välja nygjortm och nypackat pga eventuell listeriarisk.

Svar på tråden Äta böckling från östersjön?