• Flutterby

"Brandbesiktning"?

Hej!

Har så länge jag kan minnas varit rädd för att drabbas av eldsvåda i hemmet. Finns det någon sorts "brandbesiktning" man kan få utförd, för att kolla eventuella risker? Skulle kännas tryggt. Det är inte så att jag tänker på det ständigt, men det finns alltid i bakhuvudet.

• Svar på tråden "Brandbesiktning"?
  • Jojjanna

Jag vet inte om de gör hembesök men ring till brandkåren och hör med dem...

Jag var på brandövning på jobbet för något år sedan och då gav de tipset att sätta upp brandvarnare i alla sovrum och ha brandsläckare hemma. Oftast sitter det ju varnare ute i hallen men det tar lång tid för röken att nå dit om olyckan skulle vara framme. De hade erfarenhet av alltför många barn som legat och läst med en alltför varm lampa under täcket som sedan tagit eld... usch och fy det vill jag verkligen inte ska hända!

• Flutterby
    Jojjanna skrev 2008-04-14 15:25:34 följande:
    Jag vet inte om de gör hembesök men ring till brandkåren och hör med dem...Jag var på brandövning på jobbet för något år sedan och då gav de tipset att sätta upp brandvarnare i alla sovrum och ha brandsläckare hemma. Oftast sitter det ju varnare ute i hallen men det tar lång tid för röken att nå dit om olyckan skulle vara framme. De hade erfarenhet av alltför många barn som legat och läst med en alltför varm lampa under täcket som sedan tagit eld... usch och fy det vill jag verkligen inte ska hända!
    Va har brandvarnare i hallen, samt i sonens rum, i köket har vi ingen, men den skulle kanske gå igång när man lagar mat? Det sitter en brandsläckare i trappan ned till källaren, men den kanske måste bytas(släckaren, inte trappan! )? Måste skaffa en brandfilt att ha i köket!
  • Flutterby
    Flutterby skrev 2008-04-14 15:28:40 följande:
    Va har brandvarnare i hallen, samt i sonens rum, i köket har vi ingen, men den skulle kanske gå igång när man lagar mat? Det sitter en brandsläckare i trappan ned till källaren, men den kanske måste bytas(släckaren, inte trappan!)? Måste skaffa en brandfilt att ha i köket!
    "_Vi_ har", menar jag, förstås!
  • Abrakadabra

Jag vet inte om det finns något sådant, men googla på
    brandskydd hemmet
    så får du upp en massa träffar med bra tips så att du kan göra din egen "brandbesiktning":
    www.google.se/search&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&hs=8jO&q=brandskydd+hemmet&btnG=S%C3%B6k&meta=

• Flutterby
    Abrakadabra skrev 2008-04-14 15:37:05 följande:
    Jag vet inte om det finns något sådant, men googla på brandskydd hemmetså får du upp en massa träffar med bra tips så att du kan göra din egen "brandbesiktning":www.google.se/search&client=firefox-a&c...=
    Bra tips! Tack! Ska gå igenom det.

Det värsta är väl dolda elfel, kan man ta hem en elktriker som kollar sådant?
  • Abrakadabra

Absolut, vi har haft en elektriker här för att dra om elen i köket, då passade han på att göra en allmän översyn. Just elen tycer jag är jätteviktig att ha koll på, det kan ju vara farligt på fler sätt än bara brand. Förresten kan ni ju passa på att koppla in jordfelsbrytare om ni inte redan har det.

• Flutterby
    Abrakadabra skrev 2008-04-14 15:40:48 följande:
    Absolut, vi har haft en elektriker här för att dra om elen i köket, då passade han på att göra en allmän översyn. Just elen tycer jag är jätteviktig att ha koll på, det kan ju vara farligt på fler sätt än bara brand. Förresten kan ni ju passa på att koppla in jordfelsbrytare om ni inte redan har det.
    Ja, det låter bra! Vad kostar en sådan koll, på ett ungefär?
  • Dundermamman

Vi har trygghetsavtal med Anticimex och de gör besiktning var 3:e år! Det brukar "bara" omfatta kontroll av avloppen, husgrundsbesiktning, skadedjurskontroll, ventilation osv, men i år när de var här kollade de även brandskyddet i huset!
    Dvs hur många brandvarnare som vi har, eldsläckare, brandfiltar osv... Kanonbra!

Det visade sig att vi har vad som rekommenderas i ett hem , 2 brandvarnare, 2 pulversläckare på 6 kg vardera, 2 brandfiltar och jordfelsbrytare på elcentralen! Vårt hus är ett 1-plans på 109 kvm.

Jordfelsbrytare är en billig försäkring! När vår installerades för ca. 10 år sedan kostade den knappt 1500:- med montering!

I vår båt har vi också fullgott skydd såsom brandvarnare, 3 pulversläckare på 1 kg, 1 pulversläckare på 6 kg och brandfilt. Dessutom känns det bra att vi inte har någon gasol ombord...huu, det är något som jag har skräck för Hemlis...

• Joonas

Det är klokt av er att bvilja brandbesiktiga huset. Vårt hem brann ner för 3 år sedan och det va rjust ett elfel. Dessvärre ett som vi aldrig kunnat förutse hur mycket vi än besiktigat huset. >Det var i vårt fall inkommande elkabel som tog fyr i en vägg. Den som leder elen in i centralen. Det är ju dessutom en kabel som man troligtvis inte bytar även om man byter allt annat i huset....

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • Abrakadabra

Jag kan tyvärr inte svara på vad det kostar att låta en elektriker göra en översyn, i vårt fall var det en vän till familjen så han tog bara betalt för materialet.

• Abrakadabra

Hu, Joonas, hemskt att ert hus brann ner

Sambon och jag har pratat en del om utrymningsvägar o.s.v. nu när vi flyttar till hus (den elöversyn vi gjorde var i lägenhet). Vi har sagt att vi antingen ska sova på bottenplan eller installera utrymningsstegar, det finns repstege-liknande varianter som man monterar under fönstret som man kan fälla ut om det behövs.

• Joonas

Just sådana stegar tycker jag att man måste ha om man sover på övervåningen... Vi har också ett brandlarm kopplat till larmcentral, som upptäcker bränder. Då kan brandkåren komma ut direkt... Sonen, som sover på övervåningen, har också en brandsläckare vid dörren. Brandfilt har vi med förstås, samt brandvarnare även där nere och brandsläckare.

Det är inte roligt att bli av med allt i en brand, men det viktigaste är ju att alla överlever och är oskadda om det skulle inträffa!

Livet behöver inte vara perfekt för att vara underbart!
  • SVejsan

Är det ett äldre hus så är det en god ide att en elektriker besiktigar huset, eftersom en del elmateriel åldras... Och han ser även om "händige herrn" varit där och "hittat på"

Annars så kan man läsa sig till en hel del:
    hos tex Räddningsverket:
    www.srv.se/templates/SRV_AreaPage____236.aspx
    www.srv.se/shopping/srv_ShowItem____22758.aspx
    Elsäkerhetsverket:
    www.elsak.se/allmanhet/gordetsjalv/vemansvararforelen.4.44613b1211257133b908000113.html

Sedan finns det enkla saker man kan göra tex timer på spis/kaffebryggare. Jordefelsbrytare är bra... MEN i ett hus bör man dela upp det på flera jordfelsbrytare, då kan man välja sådana som är för personskydd. Väljer man en för personskydd och sedan lägger hela huset på den så är det större risk att den "tjuvlöser" och är man borta då så kan man få problem med att villan fryser "sönder" om man har vattenburen uppvärmning eller att innehåll i kyl/frys blir dåligt. Så man skall inte vara snål. (läs mer här www.eio.se/ElIHemmet/jordfelsbrytare/Sidor/default.aspx)

Här kan du köpa brandfiltar och annan skyddsutrustning: www.tryggahem.se/brand.php

Svar på tråden "Brandbesiktning"?