Är Ford Focus Kombi en bra familjebil?
Vi ska köpa en begagnad miljöbil och är inne på en Ford Focus Flexifuel Kombi. Finns det bra plats för barnvagn och barnbilstol i dem?
Tacksam för synpunkter!
Ida
Vi ska köpa en begagnad miljöbil och är inne på en Ford Focus Flexifuel Kombi. Finns det bra plats för barnvagn och barnbilstol i dem?
Tacksam för synpunkter!
Ida
Vi har en vanlig focus och funderar på att byta upp oss till en combi nu när vi ska få en till. Jag gillar vår focus. Billig, mycket bil för pengarna så att säga. Vill man ha en större så kan man ju välja mondeon. Men för ett barn tycker jag nog att focusen räcker.
Vi har en Ford Focus Flexifuel-08 och får lätt plats med barnvagnen (EL City Cross) i den. Man kan dock inte koppla bort air-bagen så babyskyddet kommer vi ha i baksätet (BF 26 april).
Det verkar ju lovande måste jag säga. Vi får kolla hos någon bilhandlare för att se och känna lite först. Tack för svaren!
Vi har en -06 och är mycket nöjda. Gott om plats och prisvärd bil. Inga problem alls.
Vi har en Ford Focus -99 den är vi mycket nöjda med, det enda är väl att om man är lång så är benplatsen inte så lysnade.
Vi har en Ford Focus Flexifuel och är nöjda med den. Bagaget är stort och utformat bra så att man har bra möjligheter till att transportera saker, en Brio kombi går att ställa rakt in (alltså man behöver inte sälla den på tvären) och därmed får man mycket övrig plats till att packa på, man får till och med in två vagnar bredvid varandra i och med att man kan ställa dem så. Vi upptäckte när vi skulle byta från babyskydd till bilbarnstol att eftersom det inte går att koppla ur airbagen och man måste ha stolen i baksätet så är det lite begränsat vilka stolar som passar, då de tar väldigt mycket plats från passagerarsätet fram i anspråk. Vissa stola medförde att man var tvungen att skjuta passagerarsätet ända fram och då blir det för trångt att sitta där. Vi köpte en BeSafe izi Kid och med den fungerar det i alla fall hyfsat.
Allt det här låter ju bra. Kan man inte koppla loss airbagen ens hos en verkstad? Nåväl, man kan inte få allt. Tack för all input!
Vi har en '03 Focus Kombi ("facelift"-modellen av typ 1), och är väldiga väldiga nöjd med den. Mycket rymligt, lätt att lasta in och ur, bilen är ljust och luftigt inuti, bra inköpspriser, och billigt i drift (billig försäkring, och jag brukar få omkring 0,75 L/mil trots mycket stadskörning).
Det finns plats till vår Teutonia Fun barnvagn och mycket till i bagaget.
Det går inte att koppla ur luftkudden på denna modell, men det är inget bekymmer för oss. Jag föredrår i alla fall att ha barnet i baksätet (just nu i sitt MaxiCosi Cabrio babyskydd). Säkerhetsbälten bak är längre än, till exempel, Volvo V70, och det är smidigare att lasta in och ur babyskyddet.
Snart är det dags att köpa andra stegs bilbarnstol, så jag vet att vi har ett något begränsat val, men det är inte mer än att prova de modeller vi tycker om i bilen.
Tänk dock på att kolla servicepriserna för en FlexiFuel Focus - etanolbilar kräver service oftare än bensinbilar.
Var ett tag sen det skrevs nåt i denna tråd. Men kanske har jag tur att få svar ändå. Är det någon som vet om det får plats en barnvagn i Ford Focus 1.6 (5 dörrar, halvkombi)? Eller är den på tok för liten?
Barn nr2 skrev 2008-06-22 21:23:25 följande:
men det beror väl på vad det är för barnvagn man förösker ha in i bilen..
vi har en ford focus st och jag förstår att en brio kombi inte får plats där bak.. men det finns ju barnvagnar som blir ganska små när man fäller ihop dom, en sån borde väl gå in...eller?
Men jag har en Brio kombi och den går busenkelt in i bakluckan på min ford focus herrgårdsvagn. Får in den på längden till och med! Så man kan ha två vagnar. Bagageutrymmet är faktiskt ovanligt stort för att vara en hyfsat liten bil i övrigt.
Vi har en ford fusion också, där går också vagnen in men bara på tvären!
Vi har idag en Ford Focus, kombi flexifuel-08 och är väldigt nöjda med den. Vi har två barn, en på fyra och en strax över året. Detta är vår andra Ford Focus vi har, hade en Ford Focus, kombi flexifuel-04 Förut. Efter den första Focusen bytte vi in den mot en V50. Den bytte vi snart bort då V50,n är väldigt trång i jämförelse med Forden. skaffade istället en V70. Eftersom den är en större bil så är den skönare och tystare att köra och åka i än Focus och V50, dock så upplevde jag Två stora minus med V70,n. 1. Den är väldigt tråkig att köra och man gör inte direkt frivolter av lycka av att ratta runt den,(dock är den komfortabel). 2. Den är mycket dyrare i kostnader än en något mindre kombi utan att för den delen vara otroligt mycket större i bagageutrymme. Därför bytte vi den mot en Ford Focus igen då den är billig, kul att ratta och sväljer det vi behöver, (2 barn, 2 vuxna, barnvagn + matkassar m m). Angående avstängningsbar Airbag: fick själv olika bud angående om det gick att installera eller ej men lämnade in bilen hos Bilia och de monterade en nyckelqvstängningsbar passagerar-Airbag för 3500:-. Sedan har jag nu bestämt mig för att sluta tanka det numera olönsamma etanol till att bara tanka bensin. Gör man det behöver man heller inte serva bilen var 1000:e mil utan (bara) var 2000:e. Som alla bilar har Focus sina för- och nackdelar men för oss överväger fördelarna helt klart. Fördelar: - rymligt bagageutrymme för att vara kombi i golf-klassen, (klart bättre än V50) - billig i bränsle och skatt,( dock ej med etanol längre, välj helst diesel, annars tanka bensin i flexifuel) - rolig att köra, en av få bilar i denna prisklass som man kan ställa in servons känslighet på) - snygg, ( iallafall med senaste faceliften 08-11) - låg skatt både på flexifuel och diesel-varianterna Nackdelar: - högre bullernivå än Volvo - snygg men plastig interiör, här är V50 och V70 klart bättre - avstängningsbar Airbag, ej standard, ( kostar ca 3500:- på märkesverkstad att installera) Som vanligt är val av bil subjektiv och har full förståelse för om andra har andra åsikter men Jag tycker att Ford Focus är en rolig, rymlig, familjevänlig kombi och önskar lycka till i ert bilval.
Vi har en Ford Focus combi flexifuel -06 och är supernöjda. Den går aldrig sönder, rymmer hur mycket prylar och barnvagnar, cyklar osv som helst. Vi fraktar oss själva med barnvagn och cyklar och veckopackning till stugan och tillbaka hur lätt som helst så den som måsta ta av hjulen på vagnen måste ha en fullständigt ENORM barnvagn... Jag har fått in en Quinny Freestyle, en brio Happy och en Teutonia fun i min bil samtidigt (ullaredstripp med tjejpolarna...) och det gick fint. Shoppingen fick vi dock ha i kompisens bil....där gick gränsen . Ypperligt alternativ för den som vill ha en lite mindre bil än en V70 men ändå vill få in en hel del prylar tycker jag.
Vi har dock kopplat ur vår airbag på Fords verkstad - så det går visst.
Nöjd kund alltså...
Mymlan
oj gammal tråd såg jag nu...sorry