• LIZA75

sover med ansiktet rakt ner i madressen!!!

min son gör något väldigt obehagligt. Han vänder sig på mage i sömnen och lägger sig med ansiktet rakt ner i madrassen.

När jag vaknade i natt och tittade ner i han spjälsäng hade han vänt sig till mage och låg med ansiktet rakt ner i madrassen. Jag blev helt förskräckt och vände honom till ryggläge igen. Vaknade igen nån timme senare och åter låg han på mage med ansiktet i madressen. Jag tog då upp honom till vår säng. Jag tycker det är jätte obehagligt. Tänk om han skulle kvävas! Gör era små också så här? Han är snart 7 månader.

• Svar på tråden sover med ansiktet rakt ner i madressen!!!
  • Anna i Hult

Mina har också sovit på mage, men de har lagt huvudet på sidan, inte rakt ned. Man säger att när de är så stora att de vänder sig själva, så klarar de det också vad gäller andningen.

• LIZA75

Anna i Hult skrev 2008-04-14 20:31:18 följande:

Mina har också sovit på mage, men de har lagt huvudet på sidan, inte rakt ned. Man säger att när de är så stora att de vänder sig själva, så klarar de det också vad gäller andningen.
    Det var tryggt att höra. Hoppas han vrider lite på huvudet bara så jag också kan vara lugn
  • annasbäbis

Du kanske kan lägga kudden under madrassen ett tag, så att han inte "fastnar" med huvudet ner i kudden... Skulle också bli orolig om min tjej gjorde så

• annasbäbis

Eller han kanske inte har kudde? Såg du skrev madrassen nu...

• Snö80

Förstår din oro, blev lite full av skratt för jag gör detsamma, alltså sover med huvudet rätt ner i madrassen. Har jag alltid gjort och mamma min oroade sig och nu när jag är 28 oroar sig pojkvännen. Han brukar vrida mitt huvud och trycka undan kudde och täcke från mitt ansikte som jag har en tendens att borra ner mig i. Har sagt åt honom att jag inte dör men han kan inte sluta oroa sig.

Var bara tvungen att dela med mig även om det kanske är off topic.

Vad säger de på BVC då, har de inga tips?

• LIZA75
    Snö80 skrev 2008-04-14 20:38:23 följande:
    Förstår din oro, blev lite full av skratt för jag gör detsamma, alltså sover med huvudet rätt ner i madrassen. Har jag alltid gjort och mamma min oroade sig och nu när jag är 28 oroar sig pojkvännen. Han brukar vrida mitt huvud och trycka undan kudde och täcke från mitt ansikte som jag har en tendens att borra ner mig i. Har sagt åt honom att jag inte dör men han kan inte sluta oroa sig.Var bara tvungen att dela med mig även om det kanske är off topic.Vad säger de på BVC då, har de inga tips?
    haha, nu blev jag full i skratt. Vilken sovställning .
    Har inte pratat med BVC än. Det här är en helt ny vana han börjat med..
  • Nanna78

Min son hade en period när han sov med ansiktet ner i madrassen. Jag vände honom om men han var snabb med att vända sig tillbaka. Min nattsömn blev bättre när jag plockade bort hans kudde.

• EmilyViola

min 3.5 månaders lärde sig vända sig för nånvecka sen och nu gör han det också i sämnen, häromnatten låg han precis som du beskriver med huvet rakt ner i mardassen, (han har ingen kudde)vad gör man? Får dom luft då?
    jag har knappt kunnat sova sen dess ju!

• Nasse7

Mn son hade en period när han gjorde samma sak. Han vände sig i sömnen. När jag såg det vädne jag tillbaka honom, men när man kollade till honom nästa gång hade han vänt sig till mage igen.
    Han hade inte lärt sig att vända tillbaka, så om han vaknade mitt i natten och han låg på magen började han illskrika och då var det bara att pinna in och vända tillbaka honom och sedan sov han igen. Detta höll på i c:a 1 1/2 mån tills han lärde sig att vända tillbaka själv.
    Fast jag förstår att du är orolig. Det var jag också under den perioden han höll på så här.

Svar på tråden sover med ansiktet rakt ner i madressen!!!