• Sussie1975

ultraljud farligt!!! se hit!

Vissa hävdar att det skulle vara farligt med ultrajud, andra hävdar att detta inte är skadligt!
    Vad vet/tror ni?
    Jag har själv gjort 3 st ultraljud och det kommer bli 4-5 st totalt, pga blödningar o lite sånt under min förra graviditet. När vi gjorde KUB-testet i Linköping hos Professor Selbing, så tycker man ju att en sån som han, som bla var en av dom som startade ultraljudet för drygt 30 år sen, alltså han borde ju veta och han hävdar att det ej är skadligt! En vän sa till mig idag att: Vågar du göra så många ultraljud, det är ju farligt!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-14 20:44
    Hur många ultraljud har ni gjort??

• Svar på tråden ultraljud farligt!!! se hit!
  • Sara78

Tror det är en myt, det finns inte bevisat att det skulle vara farligt. Isåfall skulle man ju inte göra så många UL!

• Fitmama

din vän läste nog samma artikel som jag:(

• Sussie1975

Hm... vad var det för en artikel??
    Är det någon här som gjort flera ultraljud än tex 2 st?
    Hur många har ni gjort??

• Sara78

Vi gjorde tre med dottern och hon föddes frisk och kry!

Kommer göra totalt fyra med denna bebis. Har gjort tre hittills. Många som väntar tvillingar eller har andra riskgraviditeter gör ju UL jätte regelbundet!

• pravda

jag gjorde säkert tio stycken. och mitt barn e fullt friskt!

• Shirley

Eh det där tror jag inte på! Har gjort många UL under mina graviditeter. Har 5 barn och under de 3 senaste grav. så gjorde vi iaf  7 vul+ul minst/grav. Ingen sa nåt om att det skulle vara skadligt DÄREMOT att man inte gärna gör så många tidiga vul eftersom fostret e så litet då och man inte riktigt vet hur det påverkas då.

• Sussie1975

Ja, förresten så gjorde vi ju 5 st med Melvin och han är ju frisk förutom sin pälsdjurs-allargi, men den är ärftlig från mig!

• Buttelina

det är inte farligt jag har gjort 4 st i bägge mina graviditeter fått två friska barn!

• Fitmama

jag har gjort långt över 20... Därav kände jag mig träffad av artikeln, han är helt perfekt men jag oroar mig ibland för framtiden. Fan va jag ångrar att jag läste den där artikeln!

Sussie1975 skrev 2008-04-14 20:43:09 följande:
    Hm... vad var det för en artikel??Är det någon här som gjort flera ultraljud än tex 2 st?Hur många har ni gjort??
    Det var en artikel i tidningen för läkare. Den heter läkartidningen.
Svar på tråden ultraljud farligt!!! se hit!