• mamma to be

axel & ida kid carrier ??

Är det någon som har erfarenhet av axel och ida kid carrier? Vi ska resa till NY med en sjumånaders och behöver en bärsele som man kan bära runt bebben i länge. Hade tänkt köpa en ergo bärsele, men har nu sett en axel & ida kid carrier som har ett bättre pris. Nackdelen är att man inte verkar kunna bara barnet på magen..

Någon som använt Axel och idas bärsele och kan rekommendera den alternativt inte göra det??

• Svar på tråden axel & ida kid carrier ??
  • mamma to be

Ok tack! Ska kolla in manducan. Har den höftband också? Det är nämligen det jag tycker är jobbigt när man går långt.
    Jag är 166cm lång. Vilken sele passar bäst då?

Någon som provat Axel & Idas bärsele?

• NeaVida

Är det Kidcarrier du menar? Det är ju en bärstol... Då hamnar barnets vikt längre ut från din kropp och belastningen på dina axlar kommer bli mycket större än med ex vis en ergo eller manduca (eller patapum eller beco). Dessutom tror jag att sittytan är mindre i kidcarrier, så jag skulle inte bära mitt barn länge i den, och inte en kille :S

Alla bärselarna som jag har nämnt har höftbälte, Ergon och papatumen har dessutom väskor som man kan sätta fast på selen. Om jag var du skulle jag swisha in på sjalbarn.se och försöka få tag på en begagnad där (under forum/sälj). (Kollade nu: Dafe säljer en Patapum toddler där just nu... Nypriset är tydligen 625 kr... få se vad den går för...)

• mamma to be

Vilken av ergon och patapumen tror ni passar bäst till min längd? Finns de någonstans i Stockholm så att man kan gå och prova?
    Läste om kid carrier. Att de utvecklats för fjällvandringar. Borde inte det göra att de är bäst för att bära länge i?? Kan själv inget om det här. Gillar bärselarna bättre då det känns lite mer utvärderade och lätta, eller??

• Auroratiger

En bärsele lär vara lättare än en bärstol, ja. Inga metallramar och grejer.

Annars instämmer jag i NeaVidas råd.

• mamma to be

Känns som att en bärstol är lättare att ta på sig eller? Skräms lite av att det behöver medfölja en instruktionsvideo till selarna... Är selarna krångligare att ta på sig??

Min man är lite rundnätt också. Jag undrar om förlängningsbältet till selarna räcker runt.. Tror att hans midjemått rör sig om ca 140cm. Någon som vet?

Annars håller jag med om att selarna borde vara lättare. Axel och Idas kidcarrier väger dock bara 1,5kg.

• NeaVida

Mammatobe: ngn isntruktionsvideo har jag aldrig sett :) Å andra sidan ska jag i ärlighetensnamn erkänna att jag aldrig riktigt fick till höftbärningen i ergon, men så försökte jag heller aldrig, eftersom jag har lite fel på ryggen och helst belastar bägge axlarna... Selarna är defintivt inte krångliga att ta på sig, vare sig på magen eller ryggen. Om man tar på sig på ryggen så är det som en ryggsäck, men man kan välja att antingen ha barnet liggande på selen i sängen/fåtöljen/soffan och sedan ta på sig selen, eller att ta på sig höftbältet och sedan svinga upp/lyfta upp barnet. Vi magbärning så knäpper man höftbältet, lägger barnet intill sig och tar på sig axelanden - sedan kommer det "krångliga" - du knäpper ihop axelbanden med bröstspännet (som alltså har hamnat i nacken nu eftersom du bär på magen). Eventuellt är du en sådan som vill ha "bröstspännet" långt ner på ryggen, och då knäpper du det som BH bandet, eller så vill du ha det högt upp och då knäpper du det som ett halsband - eller så vill du ha det mittemellan och då får man dra lite i det...

Mao: kan man ta på sig en BH så kan man ta på sig en sele... (öh - det är ju faktiskt enklare, eftersom spännet inte är sånt där "hightech" med hakor...)

Ryggsvingen är iofs lite svår enligt vissa, men å andra sidan helt överflödig eftersom det finns alternativ. Men det ser så coooolt ut så det är värt att lära sig för att imponera/skrämma ihjäl folk på stan som tjuvtittar :D

• mamma to be

Jag måste ju säga att även om bärsele låter bra på många sätt, så verkar det inte särskilt praktiskt om man befinner sig i en storstad och ska alternera mellan både sele och vagn, eller?
    Neavida, har jag fel, eller på dig låter det som att man nästan bör vara inomhus för att sätta på sig en sele?

• getingmidja

Man behöver absolut inte vara inomhus för att sätta på sig en sele.

Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • suramin

Jag skulle absolut satsa på en bärsele isf en bärstol. Det finns ingen anledning att släpa runt på 1,5 kg extra. Dessutom hänger barnet i skrevet i en bärstol, vilket inte är bra för den lilla ryggen. Det är inga problem alls att ta på sig en sele utomhus. Försök få tag på en beg (sjalbarn har köp ohc säljmarknad) om kassan är skral och du vill testa. Om jag skulle på resa skulle jag inte ens ta med mig vagnen, utan bara bärsele/bärsjal (dock aldrig bärstol)

• mamma to be

Finns det någon affär i Stockholm som säljer Patapum eller ergo så att man kan gå dit och prova? Är det någon som är bättre än den andra i åldern kring 7 mån?

• NeaVida

Mammatobe: Man kan absolut använda den i storstan (iaf om du räknar malmö, stockholm och bangkok som storstäder - för det är där jag har testat sele - t.o.m. helt utan vagn).

Om du går in på youtube och söker på back och ergo eller back och carry så får du upp flera olika sätt att få upp olika storlekar på barn på ryggen. Här är en (fast med en Meitai, men teknikerna är desamma:

Mamma to be: www.mammabarn.se/butik/ har showroom i sthlm. Jag har tyvärr sålt både min ergo och min patapum (eller patapumen är faktiskt utlånad till min bror... men men) Men jag har en annan sele om du vill testa/kolla på själv principen. Vet inte var i sthlm du bor/jobbar, men om du är intresserad och är i innerstan under kristihimmelfärdsveckan - PM:a mig!

• Pippilångstrump

Jag såg Axel & Ida selen på mässan i gbg, nästan alla barn hängde på sne ut ur selen, de satt långgt ut från bärarens kroppar och såg ut som att de skulle kunna trilla ut. Jag blev inte imponerad.
    Jag tropr du har gledje av en ergo/manduca etc längre tid framöver och de har absolut bättre andrahandsvärde, jag sålde min ergo för ett år sedan och fick då 600kr för den, hade säkert kunnat få mer också (sålde den eftersom det råkade komma hem tvåå beco 4th gen istället.)

Svar på tråden axel & ida kid carrier ??