• Catzzy

Sommar kanin

Var kan man hitta de någonstans runt Uppsala trakten.

Mina barn vill så gärna ha en kanin, att ta hand om. Jag skulle vilja att dom fick prova under sommaren till och börja med. Dels för att verkligen få se om dom är så intresserade som dom säger sig vara.

Men även för att jag är allergisk emot pälsdjur, men så länge jag inte gosar ner ansikte i deras päls så ska de gå bra tror jag. Vill inte gå och köpa en kanin som dom sedan struntar i, de har jag inte hjärta till.

Hade de själv låne djur när jag var liten, som jag tog hand om hela sommaren igenom.

Någon som vet något, tacksam för svar.

• Svar på tråden Sommar kanin
  • Angels

Kontakta någon uppfödare så hjälper de dig säkert. Finns säkert de som kan tänka sig att låna ut någon kanin över sommaren. Tänk dock att man enligt lag måste ha minst 2.

• Catzzy
    Angels skrev 2008-04-14 22:55:33 följande:
    Kontakta någon uppfödare så hjälper de dig säkert. Finns säkert de som kan tänka sig att låna ut någon kanin över sommaren. Tänk dock att man enligt lag måste ha minst 2.
    JO jag vet att de är lag på de. Har dessutom 2 barn som har pratat om detta så de blir nog inte ett problem här i alla fall.
  • Odile
    Angels skrev 2008-04-14 22:55:33 följande:
    Man måste inte enligt lag ha två kaniner. Gnagare ska vara minst två men kaniner är lagomorfer. Kaniner är heller inte flockdjur utan kolonidjur, och om de får tillräckligt mycket sällskap av en människa klarar de sig utmärkt ensamma.
    Vill TS ha två kaniner, betänk då att hanar som är könsmogna brukar slåss, vanligt är att ha två honor ur samma kull eller en kastrerad hane med en hona.
    Lycka till TS! Kaniner är underbara djur ! Har själv haft kanin i många år.
  • Catzzy

Var hittar man uppfödare då????

• Odile
    Catzzy skrev 2008-04-14 23:00:42 följande:
    Var hittar man uppfödare då????
    osäker! Fråga någon i kanintråden kanske de vet. Hoppas nån kan hjälpa dig!!
  • Angels

www.skaf.info brukar väl ha länkar till uppfödare om jag inte minns helt fel!

Är det någon speciell ras du är intresserad av?

• Angels

Har själv fött upp Hermeliner och Dvärgvädurer och de är båda riktigt trevliga raser även om Hermeliner ligger närmst om hjärtat. Tyvärr bor jag tillfälligt i en trång lägenhet med 3 hundar dessutom så kanin finns inte på världskartan för tillfället. Men när vi bodde på gård, då hade vi runt 20 st i omgångar inräknad kaninungar.

• Catzzy

Nej ingen speciell ras önskas utan bara trevliga kaniner, som barnen kan klappa osv.

Tittade på länken men hittade ingen som hyrde ut dock.

Men jag får leta vidare helt enkelt.

• Angels

Nä, tror inte du kommer hitta någon som hyr ut, utan det bästa är att kontakta en lämplig uppfödare och höra sig för om de kan tänka sig att låna ut en kanin över sommaren för att se om det fungerar. Kanske man får betala en liten slant för det, men med garanti att få lämna tillbaka kaninen efter sommaren. Kan ju vara någon gammal hona som inte används i aveln längre, eller ett ungdjur som uppfödaren ska ha kvar men inte parat än.

Svar på tråden Sommar kanin