Tvångsbeteende under "trotsåldern" (2 -3 år)
Postar det här under barns utveckling eftersom jag hittat trådar om den här trotsperioden i åldrarna 2 och 3 år.
Har era barn ett tvångsbeteende, att allt måste göras på ett speciellt sätt, i en viss ordning annars blir det KAOS och fullständigt känslosammanbrott, typ?
Det här är ju värsta fobin hos sonen, eller hur jag nu ska beskriva det.
Det är bättre när man är på ett nytt ställe där han inte har några rutiner ännu.
Finns det fler som har ett barn med det här beteendet?
Hur yttrar det sig?
Hur kan man mildra det här?
Ni son haft sådana här barn, när gick det över?
Exempel, det finns så många men....
Han ska ta trappstegen på ett visst sätt, räkna dem, byta plats med mig, borsta av fötterna på dörrmattan, dra i dörrhandtaget, ringa på dörrklockan, komma in innanför dörren, själv ta av sig mössan, ta av sig skorna när han ligger ner.... och mycket mer, det tar en himla tid om man inte gör detta i den här ordningen ( och bara mamma duger om vi båda är där, är dte enbart pappa så får han hjälpa till med avlkädning) blir han hysterisk och han vil börja om ,har han tagit av sig kläderna så måste de då på igen, även mina, lite kan man ju gå honom till mötes, men en del saker går inte och då är utbrottet ett faktum.
Ännu svårare är det ju när man inte förstår vad det är han vill. Och eftersom min son inte pratar så bra ännu så har det börjat bli oftare som jag inte begriper vad han menar.
suck
positiva inputs?
eller
bara att få höra att någon mer har det så här??
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-15 08:51
Tänkte tillägga:
Min son är inne i värsta "kan själv" coskå. Dte är ju förstås jätteroligt att följa hans stormande framsteg och han är så duktig och kan så mkt. Men det är när han ite fixar grejer som frustrationen kommer. Han vill ju fortfarande absolut själv. (Han säger "MIG!")
Tom när han drömmer kan han säga "mig!" i sömnen
Kan ni som har barn i samma fas, eller som haft sådana barn berätta lite för mig? Just nu känns det OK, men ibland när man är mitt uppe i en otroligt jobbig konflikt känner man sig som världens sämsta mamma!!!!!!!