• yingyang

Hur gör man en riktig pizzadeg? Som på pizzerian? Helst utan jäst tack :)

Det vill jag veta :) Har fått veta att de har lite socker i iallafall, men någon som vet hur man gör en riktig pizzadeg precis som på pizzerian?

• Svar på tråden Hur gör man en riktig pizzadeg? Som på pizzerian? Helst utan jäst tack :)
  • sallybuse

Pizzadeg.

Detta är jätte gott gör vi varje gång vi gör pizza.

1 dl vatten
    1 dl mjölk
    1 msk olja
    ½ tsk salt
    Ca 5 dl mjöl
    1 stor tesked bakpulver.

Blanda allt till en fast deg.Platta ut den på en smord plåt.Men ta smör eller margarin på plåten.Hoppas att de blir bra.Annars får du skriva igen.

• yingyang

Tack det receptet har jag :)

• Carro W

Jag tror det är svårt att göra riktig pizzadeg utan jäst. Degen ska vara lite seg och kunna hanteras ganska mycket och då behövs jäst (mig veterligen iaf).

• yingyang

ok men då tar jag gärna emot tips med jäst

• Carro W

Detta t.ex.
    Pizzadeg
    Buffé nr 9 2002, sid 37

Ingredienser
    3 1/2 dl iskallt vatten
    50 g jäst
    2 msk olja
    1 msk salt
    10 dl mjöl + extra till utbakning

Gör så här
    1. Häll vattnet i en rostfri bunke, tillsätt jäst och oljan. Vispa ihop allt. Tillsätt saltet.
    2. Häll i mjölet, knåda eller låt degmaskinen arbeta degen till en jämn degboll.
    3. Låt degen jäsa i 1-1 1/2 timme i en stor degbunke.
    4. Ta upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar à ca 200 g. Lägg upp dem på ett fat och ställ in i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.

• Mafaldas

Godaste pizzadegen (har provat många) är Jamie Olivers:

13 1/3 dl vetemjöl special
    3 1/3 dl durumvetemjöl
    1 struken tsk finmalet havssalt
    1 påse torrjäst (12g)
    1 msk råströsocker
    ca 6 1/2 dl ljummet vatten

Blanda mjöl och salt på bakbordet, gör en grop i mitten ca 20 cm stor.
    Tillsätt jäst och socker till det ljumma vattnet, blanda med en gaffel, häll det sedan i gropen.
    Knåda därefter med händerna i ca 10 minuter. Täck med plastfolie och jäs 15 minuter.

Svar på tråden Hur gör man en riktig pizzadeg? Som på pizzerian? Helst utan jäst tack :)