Hur gör man en riktig pizzadeg? Som på pizzerian? Helst utan jäst tack :)
Det vill jag veta :) Har fått veta att de har lite socker i iallafall, men någon som vet hur man gör en riktig pizzadeg precis som på pizzerian?
Det vill jag veta :) Har fått veta att de har lite socker i iallafall, men någon som vet hur man gör en riktig pizzadeg precis som på pizzerian?
Pizzadeg.
Detta är jätte gott gör vi varje gång vi gör pizza.
1 dl vatten
1 dl mjölk
1 msk olja
½ tsk salt
Ca 5 dl mjöl
1 stor tesked bakpulver.
Blanda allt till en fast deg.Platta ut den på en smord plåt.Men ta smör eller margarin på plåten.Hoppas att de blir bra.Annars får du skriva igen.
Tack det receptet har jag :)
puff puff
Jag tror det är svårt att göra riktig pizzadeg utan jäst. Degen ska vara lite seg och kunna hanteras ganska mycket och då behövs jäst (mig veterligen iaf).
ok men då tar jag gärna emot tips med jäst
Detta t.ex.
Pizzadeg
Buffé nr 9 2002, sid 37
Ingredienser
3 1/2 dl iskallt vatten
50 g jäst
2 msk olja
1 msk salt
10 dl mjöl + extra till utbakning
Gör så här
1. Häll vattnet i en rostfri bunke, tillsätt jäst och oljan. Vispa ihop allt. Tillsätt saltet.
2. Häll i mjölet, knåda eller låt degmaskinen arbeta degen till en jämn degboll.
3. Låt degen jäsa i 1-1 1/2 timme i en stor degbunke.
4. Ta upp degen, dela och forma den till 6 stora bollar à ca 200 g. Lägg upp dem på ett fat och ställ in i kylen med en blöt handduk över och låt stå i minst 5 timmar.
tack så jättemycket
Godaste pizzadegen (har provat många) är Jamie Olivers:
13 1/3 dl vetemjöl special
3 1/3 dl durumvetemjöl
1 struken tsk finmalet havssalt
1 påse torrjäst (12g)
1 msk råströsocker
ca 6 1/2 dl ljummet vatten
Blanda mjöl och salt på bakbordet, gör en grop i mitten ca 20 cm stor.
Tillsätt jäst och socker till det ljumma vattnet, blanda med en gaffel, häll det sedan i gropen.
Knåda därefter med händerna i ca 10 minuter. Täck med plastfolie och jäs 15 minuter.