Hur mycket är 75 g glukos?
Är anonym eftersom jag vill hålla min graviditet hemlig ett tag till för vissa. Har läst att man ska dricka 2,5 dl vatten med 75 g glukos i, så jag undrar hur mycket 75 g glukos är i deciliter? Är det mer än en ½ dl?
Är anonym eftersom jag vill hålla min graviditet hemlig ett tag till för vissa. Har läst att man ska dricka 2,5 dl vatten med 75 g glukos i, så jag undrar hur mycket 75 g glukos är i deciliter? Är det mer än en ½ dl?
Om du tänker göra glukosbelastning finns färdigt set att köpa på Apoteket, där det är 75 g glukos i blandningen.
Vet ej om man ska göra själv.
bör inte göras själv.
Där jag jobbar på laboratoriemedicin görs detta med provtagning genom hela belastningen. Kvinnor som är gravida med höga värden blir TOM inlagda under obseration!
Gor inget hemma, du vet inte hur det ska bedömmas
75g är ca 75ml. Så lite mer än en ½ dl
öh, varför göra en glukosbelastning själv??????
Fast Ts har ju inte sagt att hon ska göra det själv.
Förvisso låter det lite som det, men tycker inte man ska ta det för givet!
TS, blir nyfiken varför du söker dessa svar?
Tänker du göra en själv eller vill du bara vara påläst?
Vill du vara påläst kan jag berätta detaljerat då jag gör sådana testare på andra eftersom det är en del av mitt jobb som biomedicinsk analytiker.
Nej, jag ska absolut inte göra det själv. Ville mest veta hur mycket det var, så att jag vet vad som väntar när jag ska göra glukosbelastningen hos min barnmorska.