• sorba

När ta bort tejpen fr k-snittsärret???

Nån som vet hur länge tejpen ska sitta kvar på snittärret? Jag blev sydd med tråd som absorberas och har "stripes" som sitter tvärs över ärret. Minns att de sa på BB att det ska sitta tills det lossnar och att det skulle ta ca 1-2 veckor. Nu har det suttit i tre veckor och vet inte om tejpen fyller nån funktion längre, sitter inte helt fast. Kan man ta bort det, tro?

• Svar på tråden När ta bort tejpen fr k-snittsärret???
  • Puman78

Ja, har den börjat att lossna kan du ta bort den.
    Men titta även hur det ser ut i "såret"

• helene306

Ja, det kan du. Jag har visserligen hört olika om tejpen. Jag skulle låta mina sitta tills de lossnade själva, men jag började pilla bort dom lite smått och var utan stripes efter en vecka. Har annars läst här på FL att man ska ha stripsen så länge som möjligt (man byter till nya alltså) för att få ett snyggt snitt. Enklast är att få tejpen att lossna i duschen.

F+H=D
  • Tette2008

Jag blev snittad när jag födde min dotter. För mig tog de bort tejpen när jag åkte hem från BB. Sedan var jag upp på kvinnokliniken ungefär en vecka efter förlossningen och då tog de bort "stripesen".

• sorba

Ok! Verkar vara lite olika. När jag gjorde en knäoperation sa de till mig att byta stripes för att få ett snyggare ärr. Det var det inte tal om nu, trots att det är ett mycket större ärr nu på magen! Knasigt!?

Tack för att ni svarat!

• Kaisa Kavat

Jag tog bort tejpen, efter att de på förlossningen sagt till mig, efter en vecka.... Ta bort den nästa gång du duschar....

Svar på tråden När ta bort tejpen fr k-snittsärret???