• Hannis S

tips på vad som är värt att shoppa i turkiet??

jag och min sambo ska åka till turkiet, side i maj.

jag skulle vilja ha tips på vad som är bra /inte bra att shoppa. tex skor, kläder, smycken, inredningsprylar, ja typ allt.

parfym har jag hört att man inte ska köpa.

Alla tips mellan himmel och jord om turkiet är önskvärda!

kanske fler som ska åka i maj??
  • Svar på tråden tips på vad som är värt att shoppa i turkiet??
  • sussiegull

jag kopte en massa akta pashmina schalar. dom ar huur bra som helst. dom ska vara ganska tjocka och inte skrynkla sig, da vet man att dom ar akta. jag kopte siden scarfs ocksa, billiga nike- tranings byxor, skor, vaskor pa marknader (pa basaren i istanbul) och prutade en massa. kopte smycken, orehangen och vad jag nu tyckte vad fint..laderhandskar. men mest halsdukar...

• EnglisMamma

skor, väskor, underkläder, smink, kryddor, jeans, smycken

detta är lite av de som jag alltid handlar....

• Mysflint

Vi åker till side första veckan i maj, jag har faktiskt aldrig varit i turkiet. Ska bo på side resort, åker med ving.
    Vart finns närmsta billiga prutmarknad?

• EnglisMamma

Side Resort ligger ca 1 km fr centrum och där har du närmaste bästa shopping...
    Runt hotellet finns inte så mkt om de inte smällt upp ngt nyligen....
    I centrum ligger butikerna på rad... Jämför priser lite här och där... så vet du utgångsläget... ner 50 %.. va hård....
    Alla säger att det är extra bra kvalite därför är de lite dyrare.. men det brukar vara kanske samma.. om du skall köpa skor eller väska och osäker om det är skin ta fram en tändare och elda mot materialet.. då ser du om säljaren går med på det.. skin blir oförstört...
    Lycka till

Mysflint skrev 2008-04-16 18:03:51 följande:
    Vi åker till side första veckan i maj, jag har faktiskt aldrig varit i turkiet. Ska bo på side resort, åker med ving.Vart finns närmsta billiga prutmarknad?
  • Hannis S

EnglisMamma: har du varit i turkiet förut?
    vi ska bo på can garden, det kanske inte är så långt bort från side resort, själv har jag ingen aning hur det ser ut där.
    finns det flera centrum eller? 

• Hannis S

nu har jag varit in på vings hemsida å kollat på kartan över hur side ser ut

• Bebbe2006

Märkeskopiorna är bra i Turkiet eftersom det är lagligt att sälja dem där. Än så länge...

• Pyret 85
    Mysflint skrev 2008-04-16 18:03:51 följande:
    Vi åker till side första veckan i maj, jag har faktiskt aldrig varit i turkiet. Ska bo på side resort, åker med ving.Vart finns närmsta billiga prutmarknad?
    ni har valt ett super hotell. vi bodde på side resort i början på november., som sagt det är en bit att gå ner till centrum men inte så farligt. märkeskopiorna är billiga och håller bra. runt hotellet finns inte så mkt, var en sovenirshop typ två hus ifrån där vi handlade alla sovenirer billigt!
    ♥Mamma till världens sötaste Lian♥
  • linsilusen

Jag har varit iväg nu alla år sen -01 och de kläder (mäskersjeanse och märkeströjor ) vi köpte då håller hur bra som helst ff. Kolla bara sömmarna på kläderna så dom håller.
    Skor finns oxå i överflöd, det är bara att prova sej fram till de man gillar! Skit i om försäljaren blir sur, det är ändå du som vinner på de!
    Tycka till med prutningen...

• linsilusen

Kom på en sak, nu har ju vi bara varit i ALANYA alla gånger men de är nog lika överallt. Passa på att dra er lite längre från "bargatan" där de flesta resturanger ligger utan kolla runtom...kanske strosa och kolla i de sämre områderna för att hitta någotställe att äta. Och jag kan lova, ju längre från centrum du kommer dessto bättre och billigare mat blir de + grym service.

Lycka till!

• Tokmia

Guld är billigt där. Det är dock 14 k guld & inte 18 som vi är vana med här hemma. Researrangörerna rekomenderar smyckesaffärer. Tiffany's i Alanya är super vet inte om de finns i side oxå. Glasögon är oxå billigt där nere. ta med recept hemmifrån så är det inga problem. Skinn & läder är oxå billigt. Min mamma har sytt upp 2-3 skitsnygga kavajer som är skitsnygga & kalasbra kvalitet. Min faster lät göra att bar skinnstövlar. skitsnygga!

åhhh nu vill jag oxå åka ner dit!

• Beatrissan

När jag var i Side, åkte vid med en domus till en marknad som va typ liika stor som ikea typ o då utomhus såklart, där hade dem allt möjligt. Kläder, skor, väskor, skärp plånböcker, ALLT!

Jag köpte massor massor när vi var där hösten 06 o de håller än!!!

• Mollymajs

Min sambo har en massa lacoste tröjor vi köpte i Turkiet 05 och nu 07 och de har hållt kanon bra tvätt efter tvätt.

• Hannis S

känns bra att det finns så mycket man kan shoppa, vi ska ha varsin stor resväska med oss som bara kommer vara halvfull på vägen dit. hoppas den kan bli full på vägen hem.....längtar 

Svar på tråden tips på vad som är värt att shoppa i turkiet??