• Sassan86

Någon som kan det här med getter?

Jag och min sambo är sugna på att skaffa getter! Frågan är dock.. Hur tar man hand om dessa? Vad gäller för regler? Tex. Hur utfodrar man dom och hur ska de bo vinertid?

• Svar på tråden Någon som kan det här med getter?
  • Majspuree

Uhu, har haft 2 stycken. ALDRIG mer. Dom rymmer, äter allt i sin väg, luktar illa, låter fördjävligt. Jättesöta, visst men jag avråder dig. Får är bättre.

• Sassan86

Kan man ha lika få av får? Hur tåliga är dom då?

• MajaLinnéa

Vi har får när jag var liten.
    En tacka och en bagge, som varje vår fick 2 lamm. Till hösten såldes lammen.

De måste ju ha tillräckligt med betesmark. Och ett fårhus att gå in i, med halm.
    Får är säkerligen minst lika tåliga som getter, men bra mycket trevligare!
    De rymmer inte lika lätt, luktar inte o.s.v.

• Gul13

Vi har 20 tackor, 1 bagge och 36 lamm av finullsfår. Vad hade ni tänkt ha dem till?

• Sassan86

Jag vill mest ha dom för att det är trevligt med djur.. Vi har en gammal ladugårdsdel som för all del går att inreda. Är sugen på en liten minigris med.. Men frågan är ju detta med bete..

• Gul13

Ja de vill ju gärna ha bete under säsongen. Inte ett måste men ska man bara ha dem för att det är trevligt så blir det ju bra dyrt om man ska ge dem köpt mat hela året.
    Men själv kan jag ju säga att jag inte skulle skaffa varken får, getter eller gris för att det är trevligt. Det kostar pengar och det är ganska mycket jobb ändå. Har man får/getter så kostar ju inte bara mat och inköp utan även material till stall/ladugård och hage, möjlighet till transport vid behov, klippning/verkning av får osv.

Men det är jag det. Våra tackor är jättetrevliga och våra lamm är ju fantastiskt söta. Och jag vill inte vara utan dem. Vi har våra för mestadels slakt.

• Sassan86

Hur mycket bete behöver dom? Vi har en ganska stor kulle som skulle passa som hage och ligger precis utanför ladugården..
    Så du, Gul13, skulle inte råda mig att skaffa tex några får och en gris för sällskaps skull?

• Gul13

Nej det skulle jag ärligt talat inte. Det är ju inte precis som att ha hund eller katt, om du förstår hur jag menar. Men det är vad jag tycker. Mitt ord är inte lag
    Vad det gäller yta så vet jag inte i huvudet hur många hektar de räknar per får. Det finns att läsa sig till. Det samma gäller yta för stallhållning per får.

• MajaLinnéa
    Sassan86 skrev 2008-04-16 11:11:56 följande:
    Hur mycket bete behöver dom? Vi har en ganska stor kulle som skulle passa som hage och ligger precis utanför ladugården..Så du, Gul13, skulle inte råda mig att skaffa tex några får och en gris för sällskaps skull?
    Den hagen vi hade får i när jag var barn var MINST 1000 kvadratmeter, och det var väldigt knappt med mat om somrarna.
    Vi fick ge dom extra mat på sommaren (gräs/hö/grenar).
    Och då var det ändå bara 4 stycken får som gick där på sommaren, varav 2 var lamm... så det krävs nog rätt stor mark.

Sen är det ju som sagt klippning också. Min mamma klippte fåren själv, med ullsax. Det tar TID (minst 1 timme per får).
    Deras klövar behövde vi aldrig verka, de slet ner dom så fint.
  • minimou

Getter är underbara! Vilka peronligheter! Jobbade några månader på en gård med bla getter. Där fanns även får och de var inte alls lika intressanta som getterna, som jag upplevde som MYCKET intelligenta djur! Skulle inte skaffa själv dock, då de är mycket krävande.

Svar på tråden Någon som kan det här med getter?