• Ina w

ont i höfterna fortfarande två månader efter förlossningen?

Hade väldiga foglossningar när jag vänta min dotter.
    Nu efter varje promenad är jag helt slut och det ömar i höfterna..
    Kan man ha "foglossningar" efter förlossningen? eller är det för jag inte har rört mig tillräckligt efter förlossningen?
    Har promenaerat nästan varje dag nu i 3 veckor.

Nån mer som haft/har ont i höfterna efter förlossningen? har ni fått några tips på varför man har det? ska jag träna/promenaera mera? jag cyklar med då och då.

mvh ina

Izabell 6/2-2008.. *min sessa*
  • Svar på tråden ont i höfterna fortfarande två månader efter förlossningen?
  • Puppie79

jag hade bara lite ont i höfterna under graviditeten men har mer ont efter förlossningen ( och det e 5 månader sen nu) men har bara ont i musklerna...hur stel som helst. går också ganska mkt varje dag...som bidrar antar jag

• Ina w

Men jag kanske oxå har ont i musklerna, men dte känns som det siter i höfterna??*förvirrad*..
    Har du tagit upp det med din mvc/bvc tant?

• Småtokig

Som jag har förstått det så kan foglossningen finnas kvar efter graviditeten. Jag tycker du ska ta kontakt med en person som kan det (kommer inte på vad yrket heter)

♥Albin 20070116 ♥
  • Babusjka

Du borde snarare vila och låta kroppen läka. Att det gör ont är ju ett tecken på att du överanstränger dig.
    Under graviditeten så har du töjt ut ligamenten och de har blivit mjuka, bäckenet har vidgats, musklerna i magen delats m.m, det tar tid att läka!

Det har bara gått 2 månader. Man brukar säga att man ska räkna med att det tar lika lång tid att återhämta sig som att vara gravid. Dvs ca 9 månader.

• oxytocin

Jag har fortfarande lite ont då och då efter 5 mån. Men det tar ju tid att återhämta sig, särskilt när man har haft mycket foglossning, vilket jag också hade.

• annne

Jag har också ont och det har gått 4½ månad. Det är så tråkigt! Jag går promenader, det går ganska bra först, men när jag gått långt så gör det så ont! Eller långt och långt, behövs inte så långa sträckor. Vi har inte långt till centrum där vi bor, men ska jag gå dit och runt på stan och sen hem igen så går det nästan inte. Men jag vill! Jag har också funderat på om det hjälper att gå eller hjälper att vila.

• oxytocin

Tror på att både röra på sig och vila när man känner att det behövs.

• annne

Finns det något man kan göra för att det ska försvinna eller är det bara att härda ut?

• WimZy

Jag hade ingen foglossning alls när jag var gravid, men jag får också ont när jag har varit ute och gått en stund.

• Ina w

Nån som fått nån info på vad man kan göra med häfterna?... "skönt" att det är fler med samma problem så är man inte ensam:)

• gresligagreta

det var 20 mån sen jag födde och har fortfarande hemska sviter efter foglosning detta är något jag har lärt mig leva med gå till kiropraktor ibland, tränar i vatten och även hos sjukgymnast. om det var nyss du födde så ta det lugnt med träning

• LillaMiss Piggy

bara nyfiken...blir man sjukskriven om man har svår foglossning under föräldrarledigheten?

• Ina w
    LillaMiss Piggy skrev 2008-04-19 23:26:51 följande:
    bara nyfiken...blir man sjukskriven om man har svår foglossning under föräldrarledigheten?
    hmm bra fråga
  • Långben

Jag hade ont i höfter, rygg och knän efter förlossningen. Var hos naprapat och fick konstaterat att min bäcken satt sig snett... Inte så ovanligt tydigen då man bär på babyn och därmed går lite, lite snett. Fick gå dit ett par gånger och "knäcka" rätt det och till slut så har det stabiliserat sig i rätt läge. Följdproblemen då bäckenet satt snett var ont i ryggen (för musklerna där kompenserade det sneda bäckenet) samt ont i knäna (de svullnade upp! även detta pga. att de kompenserade snedheten). Det tog nog minst ett halvår innan jag började bli normal igen men nu snart 11 månader senare känner jag inte av det längre.

• LillaMy28

Jag hade också foglossning vid grav, min bm sa att upp till 1år kan jag ff ha ont   klagade till henne att jag fick så ont vid prommenad och efter.

Svar på tråden ont i höfterna fortfarande två månader efter förlossningen?