• Lillis mama

Du som varit på Kata Beach, Thailand....

Hej
    Tänkte bara höra om vi kunde få lite bra tips från de som vart på KataBeach tidigare.

- finns det mycket billigt att shoppa
    - finns nån större supermarket i närheten
    - tips på billiga goda restutanger
    - eller sndra kul saker/ställen i närheten man ej bör missa

TACK PÅ FÖRHAND

• Svar på tråden Du som varit på Kata Beach, Thailand....
  • Twinkel

Vi bodde i Karon ligger granne med Kata.

Om man vill komma till ett större köpcentra får man ta sig till Patong eller till puket. Det är billigt med taxi och vi betalde inte mycket när vi åkte till puket för taxi dit och sedan stod han och väntade 3 timmar medans vi var inne och handlade.

Maten: Karlssons i karon har väldigt god mat annars är maten god och billig överallt! Vi köpte ofta grillad kyckling och wokade nudlar från olika stånd.

I kata finns dinogolf ( minigolf) våran dotter på 5 år tyckte det var jätte roligt.

Finns lite tips och info i min pres oxå

Ha en trevlig resa!

• linnma

Bodde i Kata våren 06, ta en taxi till tex Lotus för stor shopping ( lotus är ett gigantiskt varuhus)Sen finns det en marknad som ligger mot Patong, där finns hur mycket billiga grejer som helst. Dinopark besökte vi inte ( ligger för övrigt i KARON ;) ) Men vi gick förbi där ett par kvällar. Längst in på stranden i Kata ligger Kata Mama, en restaurang som kanske ser ut som ett kyffe, men har jättegod mat superbilligt.
    Shopping finns hur mycket som helst och billigt. Kan rekomendera er att INTE åka till tempel, det var ingen större upplevelse.
    Phuket Town är ju kul för shopping och mat. Det finns hur mycket som helst att välja mellan. Ha en trevlig resa!

• Longwayhome

Var där i september 2007, kata beach och karon beach. Helt suveränt! Fina stränder, bra och billig mat och shopping! Nära Phuket town. Håller med ovanstående om Karlssons!
    Vi bodde på hotellet uppåt samma gata som Karlssons ligger på, Old Phuket Hotel. Bra stället till lågt pris, bokade på internet 4 veckor innan ca...
    Jag kommer definitivt att återvända dit så fort jag bara kan!

Busprins född 060314 och lillebror i magen BF 080817
  • Elli47

Kata/Karon är bra om man vill ha en fin strand, Katastranden är dock bättre än Karon. Karlsson-restaurangen, tja, dyrt som attan men visst är man sugen på korv eller köttbullar så går det väl an... finns billigare ställen med bättre mat tycker jag.
    Shopping antingen i Patong eller Kathu där Big C, Lotus och Central ligger. I Phuket town finns också affärer, har mest varit på varuhuset Robinson där.
    När vi har bott i Karon så har vi brukat ta tuktuk till lite andra stränder ibland, bl a är Nai Harn jättebra för barn tycker jag!

• mammatill2härligavildar

Nai Harn som ovanstående nämner var underbar tycker jag. Åk dit en dag! Annars tycker jag Karon o Kata var som vilket grekiskt/spanskt turist hak som hellst. Fast bättre mat o trevligare människor. Våga prova thaimat ställen som kanske inte ser ut att vara mycket för värden, men dom har oftast super bra mat o jätte trevlig personal.

• Nekka

tänkte bara rekomndera en jättemysig liten reggea bar, enklast för att hitta dit är att gå ner på strande och följa den längst bort till vänster(när du tittar ut över vattnet)..
    spenderade många kvällar där

vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i min famn....
  • Ulle75

Vi hade en toppen utflykt till Khai Nok. En ö med superfint snorkling barnen kunde leka vid stranden och mata fiskarna och vi kunde turas om och snorkla.

www.phuket-travel.com/speedboat/frameme.php

Vill oxå rekomendera att åka till Kata Noi och bada den finaste stranden tycker jag av dom tre.

• Lillis mama

Åh vilka bra tips, men lämna gärna fler...

• Nekka

det ligger en ganska stor marknad, med massa prylar till billiga priser, nånstans längs med gatan som går utmed karon stranden..

när jag va sugen på svensk mat så gillade jag Charlies i kata, god mat och trevlig personal..

vi va på phuket zoo, men det va en besvikelse.. och det såg inte ut som att djuren hade det alltför bra vår femåring tyckte iof att det va kul att titta på elefantshowen, där elefanterna fick måla tavlor som man sen kunde köpa, såklart

vi va också på fantasea, showen va riktigt häftig.. men jag skulle inte ta nån mat-show paket för buffen va inte på långa vägar värd priset.. man får mycket bättre mat för billigare pengar på en restaurang.. "tivolit" utanför var bara små stånd där man kunde spela bort pengar... så om ni vill dit så skulle jag rekomendera er att bara köpa biljett och bara se showen, skippa tivolit, äta gott någonstans innan...

va inte rädda att äta direkt från moppestånden, vällagad och supergod mat!!!! har aldrig blivit dålig av mat jag ätit på sådana ställen... däremot på "fina" restauranger där dom lagar internationell mat som dom inte behärskar..

åk till phi phi och stanna där några dagar, man kan hitta billiga bungalows nära centrum men ändå inte mitt i smeten... ta inte en sån där speedboat resa där det står att phi phi ingår, då stannar man där samma tid som ALLA andra som också är på såna turer, äter en buffe sen har man ungefär 25 min på sig att se phi phi, vilket då blir hysterin nere i centrum... lovade mig själv att ALDRIG åka till phi phi igen efter en sån resa, men sen gjorde jag det iaf och stannade ett par dagar, såg ön när det inte va hysteriskt, och jag älskar den!!!

hmm det va det jag kom på nu hoppas det hjälper lite...

vissa säger sig ha sett en ängel, jag har hållit en i min famn....
  • mammatill2härligavildar

Jag tycker till skillnad mot Nekka att marknaden längst med strandvägen i Karon INTE var billigt. Kanske om man jämför med hemma, men inte för att vara i Thailand. Åk in till Phuket town och gå på Night market. Suuuuper billiga på allt från kläder till mat. Vi åt middag för 3 (!!!!) svenska kronor den kvällen, två vuxna som käkade nudlar. Dessutom får man gå ifred där o kolla på grejorna mer än inne i Karon. Och så är det inte bara massa turister utan det är ett "happening" även för Thailändarna.

• agust mamma

Hej!
    Det finns jättemånga utflykter med båt och longtail... Vi hyrde longtail till en strand inte långt ifrån Kata där det gick elefanter och jättefin snorkling, kommer inte ihåg vad det hette... Det finns ju mycket skandinaver på plats som jobbar med dykning etc. de har bra koll på vad som är värt att besöka.

Nu har jag inte varit i Kata efter tsunamin, men innan katastrofen fanns det en rad lunchresturanger längst bort på Kata beach (till höger om man tittar ut mot vattnet) som inte ser mycket ut för världen men med underbart god mat för ca 15 spänn (då) och kanonservice! Vi åt nästan lunch varje dag i resturangen längst mot stranden. Hoppas verkligen att de finns kvar!

Kan också rekomendera Khai Nok.

OBS! Ta med flytvästar till barnen!

Ha en skön semester

Svar på tråden Du som varit på Kata Beach, Thailand....