• luzorsus

Skelande barn?Någon som har erfarenhet?

Har på sistone sett att min dotter på 3,5 år skelar på höger öga. Idag påpekade en förskollärare det ocå, trodde kanske bara att det var jag som såg det..........Usch!
    Måste kontakta BVC nu antar jag. De får remittera till Ögon om det är dit man ska..eller hur går det till?
    Vad sker se, om de konformera en skelning? Usch..........känns inge kul för min lilla tjej!

• Svar på tråden Skelande barn?Någon som har erfarenhet?
  • Tre Barnsmorsan

Min dotter har skelning. Man börjar med att använda lapp på det friska ögat så man får träna upp det sjuka (skelande) ögat.

• MeNoLike

en av mina pojkar skelar.. vi har fått tid till ögon... kontakta din bvc

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • Mandarinmamma

Ett barn med nytillkommen skelning ska alltid undersökas. Stå på er så att ni får tid för en tid till barnläkare eller ögonläkare!

• Nattljus

Ibland kan skelningen bero på att barnet har ett synfel, tex översynthet, får barnet glasögon så skelar det inte.

Viktigt att kolla upp med ögonkliniken.

• Solano

Det behöver absolut inte vara någon fara för att hon börjat skela plötsligt. Det kan vara som nån skrev att hon haft synfel som gett skelning nu. Men det är viktigt att kolla upp så fort som möjligt. Jag skulle ha skippat bvc och ringt direkt till hc.

Lycka till!

• spanner

Min dotter (som fyller 3 om två veckor) har skelat inåt på höger öga sedan ett par månader tillbaks. I början var det bara jag som såg det, men det blev tydligare och tydligare allt eftersom. Var med henne på vårdcentralen (BVC skickade oss dit) och trots att läkaren inte kunde se någon direkt skelning (vilket är lite konstigt) fick vi en remiss till ögonkliniken.

Vi var på ögonkliniken igår och gjorde lite undersökningar och det visade sig att hon är översynt (mer än normalt) och att det är därför hon skelar (för att kompensera). Så nu ska hon få glasögon Lite jobbigt men förhoppningsvis blir det bättre för henne. Det kan hända att det växer bort med.

Så gå och kolla upp det, det är absolut värt det. Bättre att korrigera det i tid än att vänta.

• luzorsus

ååååh..........tycker det är skitjobbigt. Man läser om det på sjukvårdsrådgivningen och blir så.....ja, det känns drygt när man läser att det kan bero på tumör , att operationer kan behövas etc etc. Visst förstår jag att det inte är så vanligt att det beror på det men tankarna rusar iväg.......Min lilla gumma, ska ju inte behöva gå igenom det här!

• stfu

min lillasyster när hon va i ungefär samma ålder så började hon oxå skela. men för henne var d pga en född missbildning i ena ögat. (den lilla kulan som e inne ögat som ska vara rund var iställe päronformad) jätte komplicerat iaf.

men tack vare att de upptäckte d tidigt fick hon träna upp synen och bära rätt starka glasögon och dom hade t.o.m funderat på operation som aldrig blev av då, men är idag i princip återställd o använder ingenting alls :)

• gluffgluff

Jag skelade själv som liten. Var översynt och fick glasögon vid två år. Lapp på ena ögat en period. Sen fick jag stränga order av ögonläkaren att inte "vinda" med ögonen (titta in mot näsan), så det var jag tvungen att visa alla.

Det är bra att det blir kollat så fort som möjligt. Jag har bara ett litet synfel idag (närsynt, var faktiskt utan glasögon en period), och har viss preferens för att bara använda ena ögat när jag tittar framåt. Ser inte 3D-bilder och det påverkar troligen mitt djupseende lite.

• luzorsus

Hmmm. Jag ringde Bvc idag iallafall. De skulle skicka en remiss till ögonkliniken direkt. Ska ringa dit om nån dag och hoppas på en tid så snart som möjligt.

• Malais

Jag är opererad mot skelning (på kort innan operation skelar jag väldigt mkt) vid fyra och sex år. Idag använder jag glasögon mot andra synfel och har en mikro skelning kvar. Jag ser det som vet om det, andra brukar inte upptäcka att jag skelar.

• Solano
    Svar på #7
    hc=hälsocentral
    Vad bra att du får en remiss. Du ska se att det "bara" är ett ögonfel och ingen tumör. Synfel är vanliga men det är inte hjärntumörer.
    Jag var lika nojjig som dig när min dotter började skela då hon var 1,5 men det visade sig bara att hon var översynt. Hon har glasögon nu och använder lapp nån timme om dagen och sist vi var på kontroll så hade synen förbättras.
    Du ska se att det ordnar sig!
    Lycka till
  • luzorsus

Solano: Jo logiskt sett så förstår man ju att synfel är vanligt men att hjärntumörer inet är det men man vill ju verkligen inte att någon ska hända ens barn..Men det är onödigt att låta tnakarna flyga iväg på vad som det ev. skulle kunna leda till i framtiden då vi inte ens varit till läkaren ännu.

Vad gör de på Ögonkliniken med ett sånt litet barn? Hur går det att undersöka?

• Solano
    Svar på #14
    Jo logiskt brukar jag också färstå saker men det är inte säkert att mina känslor bryr sig om det

Min dotter fick droppar i ögonen som förstorar pupillerna och gör att dom ser suddigt. Det tar ungefär en halvtimme innan dom verkar och de kan svida en del. Sen fick vi komma in till en doktor som använde en ficklampa och satte olika glas framför dotterns öga och på det sättet kunde han se att hon hade synproblem och såg då vilken styrka hon behövde på glasögonen. Det hela gick väldigt fort .
    Din dotter är ju äldre än vad min var vid undersökningen så de kanske gör på något annat sätt på er. Det finns ju apparater man kan titta in i så de ser mer exakt.
    Hoppas den där förklaringen hjälpte lite i varje fall kan inte förklara på något annat sätt

lycka till.
  • luzorsus

nu har vi kollat upp det. Hon skelar definitivt på vänster öga. Hon fick de suddiga dropparna i ögonen som fick verka i 45 minuter. Hon var översynt på vänstra ögat , 2,75, på högra ögat mindre 1,75, tydligen skulle skillnaden i översyntheten kunna göra så att hon skelar. Troligtvis skulle det betyda att hon behöver glasögon..Hon skulle diksutera med någon kolleg aoxå och skicka svaret via brev.
    Tydligen var synfelen vääälidgt små,inet ens 2,75 var särskitl stort men hon föreslog aldrig ögonlapp utan det verkade bara vara glajjer som gällde.

• Flätad

Vår flicka började också skela ordentligt i julas. Hon var också översynt och fick glasögon. De fick hon i januari och det har gått jättebra! Vi var på en ny kontroll nu och skelningen har gått tillbaka jättebra men hon måste fortsätta använda glasögonen. De sa att har man tur så slipper hon det när hon blir äldre. Hon har dock inte behövt använda lapp. Lycka till!!

Svar på tråden Skelande barn?Någon som har erfarenhet?