Sötningsmedel?
Hejsan
Har hört något om att man ska undvika sötningsmedel typ aspartam o liknande. Det står inget om detta i info från livsmedelsverket. Är det någon som vet?
Hejsan
Har hört något om att man ska undvika sötningsmedel typ aspartam o liknande. Det står inget om detta i info från livsmedelsverket. Är det någon som vet?
Sök på tidigare trådar, finns massor av svar ang just det.
Vet att några kopierat lååånga inlägg som är baserad på forskning och inte bara spekulationer. för du kommer garanterat få en uppsjö av olika åsikter här på FL vad gäller den saken.
Hört att man kan få cancer av det... Men vad vet jag... man kan ju få cancer av det mesta nu för tiden - läser man ju överallt.
Undvik lätt produkter med detta och välj de som har annat sötningsmedel. = )
Aspartam, eller Nutra Sweet som det också kallas används i s.k light- drycker för att ersätta sockret. Aspartam är bundet till en molekyl som heter fenylalanin. Fenylalanin är en aminosyra som kan orsaka ett medfött fel i kroppens metabolism.
En ansamling av fenylalanin i hjärncellerna resulterar i en osmotisk obalans (obalans i hur vatten strömmar in i och ur en cell). Detta leder till att cellerna expanderar tills de krossas mot varandra i en hjärna som utvecklas ( alltså hos ett foster). På så vis kan inte hjärnan utvecklas fullt normalt.
Detta kallas för phenylketonuria ( PKU). Lyckligtvis så kan man lätt upptäcka PKU hos nyfödda. En anpassad diet är nödvändig före och under graviditeten samt under uppväxten.
Fenylalanin behövs också för proteinsyntesen i kroppen. Det man ska vara försiktig med, är att överkonsumera! Det är då problemen kan uppstå, som jag har förstått det.
I USA finns det varningstexter på livsmedel som är sötat med fenylalanin. Det finns ett substitut som heter Alatame och som innehåller alanin istället för fenylalanin. Huruvida detta är uppmärksammat här i Sverige vet jag inte i skrivande stund.....Men enligt min biokemi-bok så har den fördelarna och inte nackdelarna som finns hos fenylalanin.
Informationen kommer från en bok som heter; "Biochemistry",3rd ed, Cambell.
OBS!!!! Detta är en sammanfattad översättning! Om ni undrar mer tycker jag ni ska vända er till en kunnig BM, läkare eller biokemist.
Jag dricker det INTE och ger det absolut inte min dotter!! / Nette
Lightdrycker innehållande aspartam är förbjudna i Kina o Japan..finns med säkerhet en god anledning till detta. jag har undvikit aspartam helt sen jag fick reda på att jag är gravid, o undvek det delvis innan också.
Gud va obehagligt...hur ska man kunna ha koll på allt. I och för sig är väl inte överkonsumtion bra överhuvudtaget. Tuff bara om man är SUGEN på en viss riskprodukt under graviditeten.
I Finland skall gravida inte helst få i sig sackarin och cyklamat, och dessa ämnen rekommenderas ersättas av bl.a. aspartam och asesulfat. för att aspartamen skall ha den inverkan som gahlin skrev om bör man för det första ha ett kromosomfel(vilket enligt källan 1 på tusen lider av) som gör att man inte kunde smälta ett visst ämne(kolla tidigare länk, detta är utdraget ut något livsmedelsvärks texter), och dessutom dricka mer än 3 liter dagligen av cola light för att få i sig rätt dos. Jag kommer inte exakt ihåg alla detaljer, men orsaken till att det varnas om i usa är för att 3liter light dryck inte är sååå ovanligt för amerikanare. däremot är de räddare för att få åtal. sverige och finland är båda striktare med upplysningen om livsmedels konsumption under graviditet, och ser det därför som oödigt att oroa sig i onödan.. detta diskuterades tidigare....
Aspartam är INTE farligt! Läs på, hos livsmedelsverket!
Aspartam är farligt om man är allergisk mot det! (kromosomfelet petronella pratade om) Inte annars!
Detta info kommer från en diabetessköterska så det e inget jag bara hört...
Det finns vetenskapliga studier som visar att aspartam stör kroppens produktion av serotonin. Denna signalsubstans styr viktiga funktioner i kroppen. Serotonin styr till exempel mättnads- och hungerkänslorna. Om man konsumerar mat och dryck med aspartam upphävs den naturliga mättnadskänslan. Man vet helt enkelt inte när man ska sluta äta. Alltså riskerar man att gå upp i vikt trots att man försöker minska sin vikt.
Aspartam ger även en effekt på blodsockret. Kroppen luras att tro att den fått socker och producerar därför insulin, som gör att blodsockret sjunker. Därmed blir man - just det - hungrig.