• Cavatine

Riskavfall i vården - vad händer med det?

Det här kanske är en dum fråga enligt de som jobbar i vården, men jag undrar var det riskavfall som blir på sjukhus görs av?

Jag googlade och hittade att läkemedelsavfall, skärande och stickande avfall, smittförande avfall och radioaktivt avfall skickas för förbränning, gäller det även icke smittförande avfall (t.ex. bortopererade födelsemärken m.m.)? Förbränns det och blir energi eller förbränns det och till kremeringsaska och grävs ner..? Blandar man alla olika människors vävnadsrester eller hålls de separata (av ev. anledning jag inte kan komma på)?

Någon som vet?

• Svar på tråden Riskavfall i vården - vad händer med det?
  • Cavatine

Kanske någon vårdanställd som loggat in..?

• Maggis

Det är ju oftast från patologen de vävnadsproverna/resterna skickas som avfall så jag kan inte svära på hur de gör men vi slänger ju blodprover och sådant i smittförande avfall och det går till förbränning. Skulle tro att detsamma gäller vävnadsprover.

//Maggis
  • Cavatine

Maggis: Tack! Vet du möjligen vad de gör av amputerade kroppsdelar? Är det något avfall som grävs ner, av respekt eller så?

Var kan man fråga om sånt här? Finns det nån landstingsinformatör som har hand om knasiga frågor?

• Maggis
    Cavatine skrev 2008-04-15 19:14:08 följande:
    Maggis: Tack! Vet du möjligen vad de gör av amputerade kroppsdelar? Är det något avfall som grävs ner, av respekt eller så? Var kan man fråga om sånt här? Finns det nån landstingsinformatör som har hand om knasiga frågor?
    Nej, jag är lite osäker men jag tror till 99% att det går till förbränning. Undantaget foster om föräldrarna begär det eller om de är gångna en viss tid. Men ring en operationsavdelning, vet jag, så får du säkert svar!
    //Maggis
  • Cavatine
    Maggis skrev 2008-04-15 19:17:14 följande:
    Nej, jag är lite osäker men jag tror till 99% att det går till förbränning. Undantaget foster om föräldrarna begär det eller om de är gångna en viss tid. Men ring en operationsavdelning, vet jag, så får du säkert svar!
    Hehe, min fråga tillhör kanske inte vanligheterna för dem... Är lite rädd att ringa och "störa" eller hur man ska säga. Frågade min min husläkare idag och hon visste inte. Det kanske är vaktmästeriet man ska ringa egentligen?
  • Cavatine

...och jag trodde att alla foster som aborteras kremerades och spreds över en minneslund. Där ser man, det är alltså bara de "mer gångna" som blir omhändertagna?

• Maggis
    Cavatine skrev 2008-04-15 19:19:06 följande:
    Hehe, min fråga tillhör kanske inte vanligheterna för dem... Är lite rädd att ringa och "störa" eller hur man ska säga. Frågade min min husläkare idag och hon visste inte. Det kanske är vaktmästeriet man ska ringa egentligen?
    Ja, de kan säkert veta. Det är ju dom som hämtar avfallet på avdelningarna.
    //Maggis
  • Maggis
    Cavatine skrev 2008-04-15 19:20:55 följande:
    ...och jag trodde att alla foster som aborteras kremerades och spreds över en minneslund. Där ser man, det är alltså bara de "mer gångna" som blir omhändertagna?
    Ja, väldigt tidiga tror jag inte tas om hand så.
    //Maggis
  • Cavatine
    Maggis skrev 2008-04-15 19:23:15 följande:
    Ja, väldigt tidiga tror jag inte tas om hand så.
    Tack för alla dina svar!
Svar på tråden Riskavfall i vården - vad händer med det?