• mia maria

Kanarieöarna i jan/feb???

Fyller jämt i februari o tänker resa bort! Frågan är bara var! Åker vi utomlands så är det Kanarieöarna som är aktuellt, mest pga ekonomin faktiskt, blir ju genast mkt dyrare om man vill längre iväg än så.
    Men hur är vädret på Kanarieöarna vid den tiden på året (slutet av jan/början av feb)? Antar att risken finns för regn o mulet hela veckan?? Bör det vara som varm vår/försommar här hemma, eller kan det vara riktigt kyligt tro?
    Kan man bada i uppvärmd pool??

Försöker bara få mig en hum om hur vädret kan vara på ett ungefär?
    Annars får vi dra upp till svenska fjällen istället, men....är ju ingen garanti för snö där numer heller så...!!!

Reser med sonen som är 4 år (snart 5 då..).

• Svar på tråden Kanarieöarna i jan/feb???
  • UllenK

Vi har varit på kanarieörana 2 ggr i jan/feb och 2 ggr i slutet på Mars och måste ju säga att mars är mer solsäkert, men vet att förra året var det fint nästan hela jan och feb. Kan vara kyligt på kvällarna så längbyxor och kofta/jacka är behövligt. MEn kommer solen fram och värmer så är det jättegott på dan och visst kan man bada. Men du bör veta att uppvärmd pool i regel innebär 23-24 grader på kanarieöarna. Lycka till med ert beslut

• mia maria

Tack för ditt svar!
    Är det så pass varmt att man kan gå i t-shirt om dagarna iaf? O shorts - eller är det långbyxor som gäller?
    Vart på Kanarieöarna var ni?

• UllenK

Ja absolut shortsväder på dan även om det är molnigt. Vi har varit 3 ggr på teneriffa med barn och en gång utan barn på gran canaria. Sen har jag varit på teneriffa som barn 4 ggr också

Vi har bott på i las americas alla gångerna och på gran canaria var vi i maspalomas (tror jag )

• mia maria

Jag kollar främst på Gran Canaria o Maspalomas, men även på Lanzarote. Beror väl lite på priset på vad det blir, om vi nu kommer iväg!
    Men visst finns det väl grejer o göra även om man inte kan bada så mkt??

• Lotten 66

Vi har varit nere 5 gånger nu sen 2001 och alltid i jan/feb. Har haft otur med vädret en gång, det var varmt men inte soligt det året. Annars har det varit som en fin svensk sommar, 25 grader på dagen och 17 på kvällen. Helt perfekt, har redan bokat för nästa år och hoppas på samma väder då. Måste tillägga att vi har varit på Teneriffa, Los Gigantes alla gånger.

• EnglisMamma

Jag har varit i feb 3 gånger...
    Haft mulet och regn ena gången.. skit
    De andra 2 ok... mulet nån dag här och där men man kunde ha sommarkläder på dagen...
    Kvällen dock kylig.. kan vara bra med kofta/kavaj och ngr byxor med sig....

Grattis i förskott....

Tips på annat resmål om inte Gran Canaria ett måste...
    Egypten är annars mer solsäkert och mkt billigare resmål dock kalla ökenvindar på kvällen... många hotell har bra mat på hotellet inkluderat.... kolla in Vings hotell Grand Resort i Hurgada....
    Toppenhotell.. Jätte omtyckt...

• micorazón

Fuerteventura är det mest solsäkre när det gäller kanarieöarna.. har bott där och alla de inhemska säger så i alal fall Allt regn går ner på de mer bergiga öarna sen blir det sol vid Fuerte

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Sarah84

Vi va på kanarieöarna i Mars 1 år & de va ingen höjdare, kunde inte bada i havet , för de va för kallt. poolen va väl de enda, men knappt de. & då borde ju jan/feb va ännu kallare. Jag skulle inte åkt, men ja vill ju ha riktig värme när ja åker, kunna sola & bada..

• micorazón

TÄNK PÅ: Uppvärmd pool betyder INTE att den är varm. De har andra standardregler i Spanien än vi har här!! Det ligger otast runt 1-16 grade.r Men i ferbuari/mars r det ändå ganska varmt så den värms up av solen, men kolla ned hotellet hur varmt det verkligen är i poolen

• micorazón

Det är ganska kyligt kvällstid men underbatr på dagen (Fuerteventura alltså..)

• Agapi

Har varit på gandcanaria två gånger i jan-feb. Blåskigt och ganska kallt, går inte att bada i havet. Eller går och går men de är inte skönt =P. Var väl runt 20-25 grader men eftersom de blåser så mycke så frös jag nästan hela tiden och fick ha tjocka tröjor.

Skulle oxå rekomendera hurgad istället.

• josida

Tjena reskompis!

Vi var till Gran Canaria jan-07 (Maspalomas, Koala). Då hade vi fint väder nästan hela veckan, det var någon dag som var lite mer blåsig och lite moln. Men över lag fint. Koala är ett toppenhotell, tycker jag, dock grymt kallt i barnpoolerna.

Nu i jan-08 var vi till Teneriffa (Los Cristianos, Atlantida). Första dagarna var det storm och mulet, kallt, dock inget regn. Utan kofta så frös man. Efter halva veckan klarnade det upp och vi hade soligt och fint. Atlantida är ett okej hotell, men jämfört med Koala, var Atlantida lite tråkigare. Även här kallt i poolerna trots att deras pool var "uppvärmd".

Jag tycker att Teneriffa är en mycket mysigare ö, finns mer att se, finare natur osv, om vädret inte är sol-och-bad-väder. Kan säkert vara lika fint på GC, beror ju kanske på var på ön man bor.

Som någon skrev är ju Egypten lite solsäkrare, har själv funderat på att åka dit någon gång, jag är dock lite rädd för magsjuka, vill inte gärna däcka i magsjuka om man reser ensam med barn...

• vackrastarflow

man kan gå i shorts året runt på Kanarieöarna dock inte dygnet runt

tyvärr är Gran Canaria väldigt exploaterat, MEN det behöver inte vara nåt negativt.
    Puerto Rico är solsäkrast på GC.

Svar på tråden Kanarieöarna i jan/feb???