• Anonym (orolig)

Farligt för fostret om mamman har borrelia?

Har en liten fråga här, har sökt runt på google men inte hittat något vettigt svar.. Min kompis försöker bli med barn och misstänker att hon har borrelia. Hon ska testa sig i veckan men stoppar inte bebis verkstaden.. Det jag undrar över är ifall det är farligt för fostret om hon lyckats bli gravid och är smittad med borrelia? Jag sa åt henne att vänta men det ville hon inte då hon läst att man i vissa fall måste äta penciliinkur i 5 veckor mot borrelia och hon trodde inte det var någon fara ifall hon skulle blivit gravid nu och har borrelia.. Någon som har någon erfarenhet av detta? Någon som vet hur fostert påverkas? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Farligt för fostret om mamman har borrelia?
  • AnneSophie
    Borrelia hos den gravida kvinnan.

Symtomen vid borreliainfektion hos den gravida kvinnan skiljer sig inte från den icke-gravida.

Borrelia hos fostret och det nyfödda barnet.

Risken för att det ofödda barnet skall skadas av borreliainfektion under graviditeten är ytterst liten. Flera större kontrollerade undersökningar under senare år har inte kunnat påvisa något säkerställt samband mellan den gravida kvinnans borreliainfektion och fosterskada.

Hur stor är risken för att fostret/ barnet skall smittas under graviditeten?

Borrelia kan passera över via moderkakan till fostret, hur ofta det sker är okänt. Oklart är om det har någon betydelse för fostret. Sammanfattningsvis talar dock aktuella forskningsresultat för att risken för fosterskada vid borreliainfektion hos mamman är mycket låg. Det är viktigt att få tidig behandling av infektionen under graviditet.

Hur påvisas borrelia hos den gravida kvinnan?

Erythema migrans/hudrodnaden har ett typiskt utseende som kan ses vid undersökningen.
    En liten rodnad, som ofta uppkommer, som reaktion på ett fästingbett skall inte tolkas som borreliainfektion. Men om rodnaden växer under de närmaste dagarna bör borrelia misstänkas. Blodprov behöver inte tas för att bekräfta diagnosen borrelia vid hudutslaget -erythema migrans.

Blodprov för kontroll av antikroppar kan tas för att bekräfta en misstänkt spridd borreliainfektion.

Prov på ryggmärgsvätskan, lumbalpunktion, utförs vid misstänkt neuroborrelios.

Om man misstänker att man fått en borreliainfektion bör man tala med sin barnmorska/läkare på mödrahälsovården som kan hänvisa vidare till infektionsläkare.

Hur påvisas borrelia hos fostret?

Påvisning av borrelia hos fostret är inte aktuellt.

Hur påvisas borrelia hos det nyfödda barnet?

Samma prover används som för vuxna.

Vad finns det för behandling?

Borreliainfektion behandlas med antibiotika.

Vid behandling av en gravid kvinna är det viktigt att avväga såväl dos som val av preparat med tanke på graviditeten.

Källa http://www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp?topic=26

OBEY ME - and your life will be easier
  • Anonym (orolig)

Ingen som vet?

• Anonym

Jag fick borelia av en fästing när jag var i slutet av graviditeten..fick en penicilinkur som jag kunde ta fast jag var gravid och ingen sa ngt om att det skulle vara ngn fara för barnet så det fick man ju lite på..

• Anonym (orolig)

Tack för svar.. Man blir ju lite orolig när man inte vet så mycket om det och hon verkar inte veta så mycket heller men fortsätter försöka iallafall.. Men då verkar det inte vara någon fara av dom svaren jag fått i alla fall..

Svar på tråden Farligt för fostret om mamman har borrelia?