• bennysson

HJÄLP! vår 1 veckas bebis är hård i magen av ersättningen

Vår lilla kille är 1 vecka gammal och får Babysemp. Nu har han fått jättehård mage och har legat och  klämt och kämpat i två dagar med att bajsa. Det kommer ju bajs, men ytterst lite varje gång och bara hårda små harpluttar.

Vi ger honom sempers magdroppar varje dag, men det verkar inte funka mer än att han fiser mycket..

vad kan vi göra för att underlätta för honom? känns så hemskt att han har magont.

Har läst att NAN kan vara bättre för magen?

men finns andra knep? tar tacksamt emot alla tips!

• Svar på tråden HJÄLP! vår 1 veckas bebis är hård i magen av ersättningen
  • Sandra678

Har inga egna erfarenheter av de men hört andra som haft messmör i ersättningen eller olja. Man kan oxå använda febertermomneter i rumpan så brukar de bajsa.

• Sandra678

Finns ju förresten en ersättning för just känsliga magar. Kommer inte på va den heter nu men Sempers nånting, alltså inte den vanliga ersättningen. NAN e nog samma som den vanliga Sempers ersättningen.

• Malin103

Hej. Du kan ta rump termometern stoppa in den försiktigt en liten bit i stjärten.

Lycka till Malin

• Sandra678

rapsolja eller matolja, nån matsked bara tro jag!

• Lindah77

Lemolac är en ersättning för känsliga magar.

• Marie J

Tycker absolut du ska byta till Nan direkt! Jag har alltid haft Nan till min son och han har aldrig haft några problem med magen. Har hört många som haft problem med just BabySemp för deras barn blir så hårda i magen, varför det är så vet jag inte.

Lycka till

Reach for the moon and you will land on the stars
  • paradise 06

prova och köp sempers  BIFIDUS från apoteket, fungerar jätte bra mot hård mage. Jag hade den först, sen börja jag med lemolac sempers när sonen va 4 mån.

• Husmusen8

Vår lilla tjej hade samma problem med förstoppning (hon får ersättning). Vi fick rådet att ge henne rapsolja så hon får en tsk i ersättningen på morgonen och en på kvällen. Det har hjälpt henne. Det ska vara kallpressad rapsolja, det sa BM till oss iallafall.

Så bytte vi ersättning från babysemp till Nan, många säger att den ska vara mildare mot magen, om det stämmer vet jag inte?

Och som några andra skrivit kan man "reta" lite med en termometer i ändtarmen. Smörj in den med någon slags vaselin först bara.

Lycka till!

• Middernacht

messmör i ersättningen.. jag vet inte... Är där inte allt för mycket salt i smör??

Min pojke hade också problem med hård bajs. För oss funkade med Sempers Lemolac.(Vi testade med NAN med det funkade inte för oss, han spydde som en gris av det). Man kan köpa det hos ICA. Det är en lite lättare smält. Vi blandar också en lite extra vatten i ersättningen (10cc). Han har fortfarande mycket gas och magont ibland men hans basj ser ut som smör..

• Linam370

Min son åt babysemp i början. Men efter en vecka var han som cement i magen! Han låg och krystade i 3 dagar utan att få ut nånting.
    Då ringde jag barnmottganingen som ville ha in honom direkt och kolla. Han fick hjälp att tömma magen sen skulle vi byta dierkt till NAN eftersom de flesta bäbisar tydligen blir hårda i magen av babysemp. Han får oxå laktulos 2 ggr per dag.

• Toppstenen

Så var det för oss också, det gick 2 dygn innan vår dotter kunde bajsa när hon var kring 10 dagar gammal. Vi bytte till NAN ett tag och kompletterade med magdroppar, det hade bra effekt tycker jag. Sen kan man också ha i lite extra vatten (obs LITE), precis som Middernacht skriver, så det blir lite lösare.

• Kinder88

meesmör får mn inte ge så små än, hörde med om det tipset så frågade bvc-sköterskan. Men hon sa att man inte fick ge det till så små. Men rapsolja är bra, det var det våran bvc-sköterska rådde oss till.

Sen som många skriver så är tempen guld värd;). Använt den många gånger då lillkillen varit hård i magen.

• bennysson

tack för alla svar, har bytt till NAN och kör sempers magdroppar och har haft ltie rapsolja ett par gånger och det har släppt! så otroligt skönt :)

• Möjlig mamma
    bennysson skrev 2008-04-19 07:03:28 följande:
    tack för alla svar, har bytt till NAN och kör sempers magdroppar och har haft ltie rapsolja ett par gånger och det har släppt! så otroligt skönt :)
    Vad skönt att det fungerar för er!
    Jag hade NAN på dotter till en början och sen när hon blev större bytte vi till semper igen och då gick det bra med hennes mage. Hon hade problem med magen ett tag men med NAN så blev hon mycket mycket bättre.

Hoppas att ni slipper problemen i fortsättning!
    Mitt tips hade annars varit prova NAN och att ge massage. Att massera mage kan också hjälpa.
Svar på tråden HJÄLP! vår 1 veckas bebis är hård i magen av ersättningen