• Tindra Lee

Tappa håret vid skorv????

Tappar bebisen hår där skorvet sitter.

Har märkt att min kille (8 veckor) har börjat tappa håret där det finns skorv. Han har skorv på nästan hela huvudet och vill ju inte att han ska tappa allt hår?

Är detta normalt?

♥ ♥ Linus 08-02-20 ♥ ♥
  • Svar på tråden Tappa håret vid skorv????
  • ElinOlsson

Tror inte det är skorvens fel. Håret kan de tappa ändå. Mina har inte haft mycket skorv, men bytt peruk ändå .

• Hemliga 72an

Om man inte tar bort det i tid utan låter det sätta sig ordentligt så kan håret lossna.

• vestermark

Tror inte det är skorven som gör det. Men små barn tappar ofta håret. Min dotter såg ut som hon skulle bli flintis där vid 2 månader ungefär. Fick jättehögt hårfäste. Men det kom tillbaka sen såklart

• strojes

Hårstråna sitter ofta fast i skorvet även fast hårstråt har lossnat från huvudet så när skorvet trillar av så försvinner en massa hår också (fast det är alltså hår som skulle ha trillat av tidigare om inte skorvet hållit kvar det).

• annki72

Mina barn har haft skorv allihop, jag har aldrig gjort nått åt det mer än att gnuggat extra vid bad.
    de har tappat hår som de flesta barn gör, men det växer ut igen

• ElinOlsson

Ett tips mot skorv. Smörj in med barnolja, låt verka nån timme och kamma med en fin kam. Då lossnar mycket av skorven. Upprepa om det behövs.

• Frida och Pricken

Spädbarn brukar ju tappa hår och bli kala, speciellt i bakhuvudet men skorven täpper till hårsäckarna vilket gör att håret växer sämre. Massera in lite vanligt balsam, låt verka en liten stund och använd sedan en luskam att kamma hårbotten med för att "lyfta" bort skorven. Så gjorde vi med vår dotters skorv efter råd från BVC. Dom kan bli väldigt röda i hårbotten och då kanske man ska sluta och göra det igen efter några dagar när det röda lagt sig. Skorven kan också komma tillbaka så att man måste upprepa "behandlingen". 

• Tindra Lee
    Svar på #8
    Vanligt balsam som vi vuxna anväder då eller???
    Älskade Linus
  • CharmingGirl

Jag provade ngn salva som jag köpte på apoteket. Nästan allt skorv försvann efter badningen efteråt. Och även lite hårstrån här och var.

Men jag har hört det att skorven hindrar håret från att växa då luften inte når till rötterna.
    Men om det stämmer vet jag inte, men det låter ändå lite logiskt tycker jag!

• annki72
    CharmingGirl skrev 2008-04-15 23:01:28 följande:
    Jag provade ngn salva som jag köpte på apoteket. Nästan allt skorv försvann efter badningen efteråt. Och även lite hårstrån här och var.Men jag har hört det att skorven hindrar håret från att växa då luften inte når till rötterna.Men om det stämmer vet jag inte, men det låter ändå lite logiskt tycker jag!
    Det har jag aldrig hört, men så har mina barn inte haft mkt hår heller som små så det kanske ligger nått i det, men samtidigt borde ju bvc upplysa om det vore så, kan man tycka.
  • CharmingGirl
    annki72 skrev 2008-04-16 09:36:33 följande:
    Det har jag aldrig hört, men så har mina barn inte haft mkt hår heller som små så det kanske ligger nått i det, men samtidigt borde ju bvc upplysa om det vore så, kan man tycka.
    Ja det borde dom. Om det stämmer alltså. Men jag tycker att efter lillen blivit av med skorvet så har han fått jämnare och tätare hårväxt. Men om det beror på det eller om det bara "var dags" för håret att sätta fart, det har jag ingen aning om.

Men på "mitt" bvc, så rekomenderade dom faktiskt att ta bort det. För jag stod lite i valet och kvalet och tänkte väl att det får vara kvar så länge han inte har ont av det, kliar osv...
  • annki72

charmingGirl: nu måset jag testa och ta bort på tösen och se vad som händer, hon har i of mer hår än grabbarna nånsin haft, men kul om hennes hår vill börja växa ändå

Svar på tråden Tappa håret vid skorv????