• Kristoffer04

Yr som F-n! Någon som har någon aning om varför?

Jag är yr och har varit det i ca 2 veckor. Det har blivit bara värre och värre.
    Är inte yr när jag reser mig upp snabbt eller så utan "bara" när jag vrider på huvudet (vilket man ju gör väldigt ofta) Får svimmnings känsla och det går som ilningar genom hela kroppen.
    Undrar om detta är normalt? Någon annan som haft/har detta? Är så obehagligt!

• Svar på tråden Yr som F-n! Någon som har någon aning om varför?
  • EmiliaJ

Jag blir yr varje gång jag reser mig upp och det behöver inte vara för fort! Känns också väldigt konstigt....
    Kolla upp med din Bm och kolla blodvärdet, det ska jag göra på torsdag vid inskrivningen.

• Symamman

Jag har också så till o från.
    Det kan vara migrän o problem med nacken, stress mm
    Kolla m din bm eller läkare.
    lycka till

• violatricolor

Antar att du är gravid? Hur långt?
    Jag var mkt yr första trimestern, i olika situationer, men det lugnade sig senare runt vecka 14..
    Kan ju vara lågt blodtryck. Stress?

• Primrose

Blodtrycket sjunker ofta i den första trimestern, för att sedan oftast höjas igen. Det kan göra dig yr.

• Kristoffer04

Tror att jag är i vecka 8. Skall göra vaginalt ul på tisdag, för att fastställa vilken vecka jag är i.
    Jag är "bara" yr när jag rör på huvudet. Inte i några speciella situationer utan hela tiden.
    Tack för ditt svar!

• emya

Jag är yr, och jag har tydligen fått ett lågt blodtryck.

• mama mellitus

Förmodlingen lågt blodtryck,fick äta blodtryckshöjande medicin när jag väntade min dotter..Kan stabiliseras efter ett tag,annars får du ta upp d med BM

• Believe In Faith

Jag var med MEGA-yr ett tag,men det var inte när jag skulle resa mig upp eller så utan det var hela tiden,hela dagarna...även när jag satt eller låg ner. Det var ganska jobbigt i början,men sen blev jag van...lagom tills det försvann.
    Detta höll på i v.7-9 tror jag,sen ingenting!

ღ Wilma ღ Alwin ღ Bulan ღ
  • Kristoffer04

Tack så mycket för era svar. Det går säkert över snart då!
    Både igår kväll och nu ikväll har jag spytt pga yrseln så jag vill gärna ha bort den

• LittleMissN

Hej där!

Jag har också haft problem med yrsel sedan tidigt i graviditeten, mitt har lugnat sig men inte gått över, haft lätt för att svimma och det har hänt ett par gånger...

Ofta är det ju pga ökad mängd blod i kroppen, det mesta centrerat till livmodern, det gör att blodet flyter lite långsammare runt i kroppen och man får yrsel.
    Blodtrycket åker oftast bergochdalbana under graviditeten pga stora hormonförändringar.

Kan vara vätskebalansen som spökar också, får du i dig tillräckligt med vätska?
    Jag hade detta även när jag satt ner, och svimmade också sittandes ett par ggr.

Pratade med min BM och fick Lergigan Comp utskrivet pga illamående/kräkningar och just för yrsel!

Lycka till! Mvh Nath

• Kristoffer04

Usch vad otäckt det låter och svimma så mycket!!
    Jag har inte svimmat än iaf (peppar peppar) Men det känns ju som jag ska göra det varje gång jag rör på huvudet. Väldigt obehagligt!
    Ska till mvc på tisdag och göra vaginalt ul och ska ta upp det här då.
    Tack så mycket för ditt svar!

• paddanpuff

Blodtrycket låter det som och eller ditt HB som kan vara lågt. Jag hade en kombination utav det. har jätte lågt blt i vanliga fall men det sjönk under början utav grav. + att mitt HB var jätte kasst. Ring BM o grattis

• Pumpkin och Selma

Jag har samma. Inte hela tiden, utan ibland när trycket sjunker. Men på kvällarna är det fem-före-svindel, får då också av att gå, vrida huvudet, etc. Det enda som hjälper är att sitta still och tillslut hjälper bara att lägga mig ner och blunda. Tror den yrseln har med trötthet att göra, för den kommer mest när jag är trött. Ibland under dagen med, men till största del på kvällar, ju senare desto oftare. Så du är inte ensam!

• Pumpkin och Selma

Jag jobbar på vårt sjukhus akutmottagning, och fick sjukskriva mig i söndags. Nu skulle jag haft jobb imorgon och lördag, men får nog ge mig, för fast illamåendet inte är lika intensivt (dock ändå flera gånger under dagen så jag helst lägger mig ner) så är jag såååå trött pga viktminskning, och yrseln hjälper ju inte heller. Så nu blir det läkarbesök och sjukskrivning imorgon. En avtuppad sjukskötare är inte till nytta för någon.

Svar på tråden Yr som F-n! Någon som har någon aning om varför?