• helene306

"Förhänge" under bänk

Vi har precis renoverat vår tvättstuga och har tänkt att ha förhänge/tyg hängandes för tvättmaskin och en arbetsbänk för att dölja. Vart kan man hitta bra upphängningsmaterial så man inte ser vad som är bakom förhänget/tyget? Ovan tvättmaskinen har vi lagt en skiva och jag vill att tyget hänger precis kant i kant med skivans kant, men hur får man till en bra upphängning utan glipor?? Vi köpte en vajer på IKEA men upphängningen blev inte alls bra och sluter inte riktigt "tätt" så man kan se tvättmaskinen ändå. Någon som har gjort detta själv eller har något bra tips på hur man hänger för utan "insyn"?

F+H=D
  • Svar på tråden "Förhänge" under bänk
  • helene306

Ingen med förslag?

F+H=D
  • Maggizz

Jag har en öppning bredvid min tvättmaskin under en arbetsbänk som är dold med förhänge. Vi har gardinspiral till det. Den ger inga glipor varesig upptill, nertill eller i sidorna.
    Finns att köpa i tygaffärer, bauhaus, järnaffärer mm.
    Lycka till!

• helene306

Tack! Vi var inne på gardinspiral först men jag ville inte ha det. Får nog köpa ändå och prova.

F+H=D
  • ajmaj

I vår tvättstuga har den förra ägaren satt upp tyg med hjälp av kardborreband. Ser helt okej ut. Men det kanske inte funkar om man vill ha grövre tyg, det kanske blir för tungt?

Tyget är liksom veckat upptill, så det ser ganska snyggt ut. Inga glipor.

• Freiya

kan man inte ha en såndär list som man fäster i undersidan av bänkskivan och sen hänger tyget i små små krokar eller vad det e som man fäster i listen? fast det blir kanske svårt framför tvättmaskinen förstås..
    men om man spänner en vajer hårt så borde den väl hänga rätt rakt?

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • helene306
    Freiya skrev 2008-04-18 18:12:52 följande:

.men om man spänner en vajer hårt så borde den väl hänga rätt rakt?
    Vi köpte vajern på ikea. Den del vajern fäst i sticker ut en bit även om vi köpte den kortaste och det är det som gör att det blir en glipa mellan bänkkant och vajer. Den hänger rakt, det är glipan/utrymmet mellan jag inte vill ha
    .
    F+H=D
  • imsel

Hmm. kan man inte bara häfta fast tyget i brädan?
    Var bara min första tanke..

• helene306
    imsel skrev 2008-04-18 21:02:18 följande:
    Hmm. kan man inte bara häfta fast tyget i brädan?Var bara min första tanke..
    Nej, jag vill kunna dra det åt sidan och det går inte om man häftar, då får vi lyfta det uppåt och det kommer jag garanterat irritera mig på både när jag fyller och tömmer tvättmaskin, eller när man rotar under bänken. Sen vill jag kunna variera tyg med jämna mellanrum, då är det knöligare med att häfta fast det. Får prova med gardinspiral.
    F+H=D
  • imsel
    helene306 skrev 2008-04-18 21:39:29 följande:
    Nej, jag vill kunna dra det åt sidan och det går inte om man häftar, då får vi lyfta det uppåt och det kommer jag garanterat irritera mig på både när jag fyller och tömmer tvättmaskin, eller när man rotar under bänken. Sen vill jag kunna variera tyg med jämna mellanrum, då är det knöligare med att häfta fast det. Får prova med gardinspiral.
    ja kanske det.
    Man KAN ju lyfta upp den istället.
    Man har väl kanske ändå inte så mycket saker på maskinen.
    fast säkert ändå bättre om man kan dra undan den
  • helene306
    imsel skrev 2008-04-18 21:47:43 följande:
    ja kanske det. Man KAN ju lyfta upp den istället.Man har väl kanske ändå inte så mycket saker på maskinen.fast säkert ändå bättre om man kan dra undan den
    Fast lyfta upp den vill jag inte, det kommer bli ett väldigt irritationsmoment för mig, jag vill kunna dra tyget åt sidan och få maskinen helt "blottad" (hoppas du förstår hur jag menar ). Har dessutom tre rottingkorgar staplade i varandra på bänken ovanför tvättmaskinen.
    F+H=D
Svar på tråden "Förhänge" under bänk