• Två paddlar och en svans

Hur farlig är Babybjörn?

Hej! För inte alls länge sedan var man en jättebra förälder om man bar omkring på sitt barn i en Babybjörn. Sen kom någon på att de var farliga för bebisen eftersom bebisen sitter för smalt och bäckenet belastas för mycket. Har på senare tid hört sååå mycket skit om BB, speciellt av sjal/Ergo-freaks. I mina kretsar har det gått så långt att man betraktas som dålig mamma om man har en BB istället för en Ergo eller liknande. Grejen är att min dotter, och en del andra bebisar, föredrar BB men vägrar sitta i sjalen. Hon verkar gilla just det här att benen dinglar så fritt. Därför har jag googlat en massa på BB för att hitta någon SAKLIG information som styrker att det skulle vara skadligt med BB, men inte hittat nåt av barnortopeder eller liknande. Bara en massa lösryckta kommentarer på familjeliv av typen: "Köp INTE Babybjörn!!!!!! Köp en Ergo, så sitter ditt barn ergonomiskt!!!!!!" (men VEM har bestämt att just den bredbenta ställningen är ergonomisk, undrar jag..?)

Någon som kan hänvisa till information av läkare eller annan person med utbildning inom barnergonomi, för eller emot Baby Björn?

Tack!

• Svar på tråden Hur farlig är Babybjörn?
  • Themis

Jag hittade detta:

www.cpsc.gov/cpscpub/prerel/prhtml99/99053.html

www.amazon.com/review/R1Y3AUU7LPX32A

Vem Hilary Thomson är har jag ingen aning om men i kombination med detta:

www.continuum-concept.org/reading/spinalStress.html

så kanske man kan tänka sig att för barn som är små/har riskfaktorer för spondylos så är inte Baby Björn bra.

Jag tror inte att svenska myndigheter och läkare skulle bara sitta på rumpan om det började komma fram en massa barn med bäckenproblem helt plötsligt, men tydligen är det amerikanska läkare som har kommit med synpunkten att bebisar inte bör sitta i bärlösningar där de "hänger i skrevet". Kritiken gäller alltså inte bara BabyBjörn utan alla bärselar av den typen.

• Themis

På försäljningssidan i USA låter det dock fortfarande så här och om det vore helt lögn så borde dom väl bli stämda eftersom det är i USA:

www.babyswede.com/press_02092007.html

Man kan också betänka att produkten enligt denna websida har 45 år på nacken (!) så den var troligen det bästa som fanns att tillgå när den först togs fram.

Bimsan: Kollar din info, tack! Finns också någon tysk barnortoped + någon annan läkare på Baby Björns hemsida som säger att "benens utåtrotation" är idealisk när bebisen sitter I BB, men eftersom infon är publicerad just på företagets hemsida tycker jag inte att den kan ses som opartisk (antar att även BabySwede har kommersiella intressen).

första länken är dessvärre spärrad (är i Kina)...

Jag tänker också att man i Sverige är väldigt duktiga på just ergonomi inom alla möjliga områden. Detta tillsammans med att själva företaget har arbetat med produkten under så lång tid borde borga för en bra produkt...

• SE10

Två paddlar och en svans skrev 2008-04-16 05:03:26 följande:

första länken är dessvärre spärrad (är i Kina)...
    CPSC, Baby Swede, LLC Announce Recall to Repair "Baby Bjorn" Infant Carrier
    WASHINGTON, D.C. - In cooperation with the U.S. Consumer Product Safety Commission (CPSC), Baby Swede, LLC, Cleveland, OH, is recalling about 240,000 "Baby Bjorn" fabric infant carriers for repair. Small infants can slip through the leg openings and fall. Infants that are under 2 months of age are at greatest risk.

Dock mycket gammalt, från 1999 och gäller bara vissa modeller tillverkade före 1998.
  • Lotusblomma

Jag hade en BB till vår första son och det var 1999, den var riktigt oskön men min son ÄLSKADE DEN. Kan inte tänka mig att det som finns i dagens läge är sämre, snarare tvärtom. Det jag menar av egen erfarenhet är att min son är korrekt i hela kroppen och han mer eller mindre bodde i sin bärsele...Han har aldrig tagit skada.

Är vi inte lite så i Svreige att man lyssnar så mycket på alla andra än sin egna förmåga som mamma/pappa?

Det snackas om att man inte ska ge 1 års burkmat till barn under 1 år men alla våra barn (har tre st) har fått det sedan de var i 8 månaders åldern då de inte ätit någon annan mat...vill väl ha mer smak och något att tugga.
    Där får jag ständigt höra att jag kommer sabba min sons njurar, det är 0.08% salthalt i en hel stor burk...Jag väljer de med minst salthalt men tror inte jag sabbar honom! Jag går efter mitt sunda förnuft och låter mina barn äta som jag själv åt och jag lever utan problem med något.

SE10, stort tack!

Cornelia W, min plutt fick slicka på äpple både igår och idag, tusen vuxenpoäng till henne också! Hon är knappt tre månader.

Svar på tråden Hur farlig är Babybjörn?