Hur farlig är Babybjörn?
Hej! För inte alls länge sedan var man en jättebra förälder om man bar omkring på sitt barn i en Babybjörn. Sen kom någon på att de var farliga för bebisen eftersom bebisen sitter för smalt och bäckenet belastas för mycket. Har på senare tid hört sååå mycket skit om BB, speciellt av sjal/Ergo-freaks. I mina kretsar har det gått så långt att man betraktas som dålig mamma om man har en BB istället för en Ergo eller liknande. Grejen är att min dotter, och en del andra bebisar, föredrar BB men vägrar sitta i sjalen. Hon verkar gilla just det här att benen dinglar så fritt. Därför har jag googlat en massa på BB för att hitta någon SAKLIG information som styrker att det skulle vara skadligt med BB, men inte hittat nåt av barnortopeder eller liknande. Bara en massa lösryckta kommentarer på familjeliv av typen: "Köp INTE Babybjörn!!!!!! Köp en Ergo, så sitter ditt barn ergonomiskt!!!!!!" (men VEM har bestämt att just den bredbenta ställningen är ergonomisk, undrar jag..?)
Någon som kan hänvisa till information av läkare eller annan person med utbildning inom barnergonomi, för eller emot Baby Björn?
Tack!