"koka" vax???
för några år sedan hade jag en arbetskompis som lärde mig göra vax till benen,jag mins inte propotionerna,det va socker,vatten +citron,är det någon här som vet ????
för några år sedan hade jag en arbetskompis som lärde mig göra vax till benen,jag mins inte propotionerna,det va socker,vatten +citron,är det någon här som vet ????
är det bara jag som hört detta???
Jag kokar eget!
6 dl socker
2 1/4 dl vatten
1 msk citronsyra
Detta ska röras om och kokas på svag värme i ca 23 minuter (hemma hos mig och beroende på spis). Man får kanske testa efter 18 minuter då man tar lite av smeten på spetsen av en sked, blåser som bara den för att få smeten sval och smörjer på på ett hårigt område i riktning som håren växer. Sätter över en trasa, drar över ett par gånger och sedan drar man i motsatt riktning som håren växer.
(inte jag som skrivit receptet, jag får koka typ en timme för att det ska bli bra!)
Jag har hittat några recept på sånt vax. Det skiljer sig lite grann. Prova o se vilket du lyckas med. Det har gått sådär för mig. Kan bero på min dåliga begåvning i köket.
Fråga till Gröna Hönan
När du kokade din vax, lät du den koka upp ordentligt (så att den nästan eller rann över kastrullen) eller såg du till att den bara "bubbla" lite grann.
Här kommer receptena:
2 dl socker (kan bytas ut mot honung)
1/4 dl vatten
1/4 dl citronsaft
Häll i allt i en kastrull
Koka upp till 120 grader/så att det blir som knäck.
Tänk på att det blir tokhett. Låt svalna!
När det svalnat så att du kan ha det på huden utan att bränna dig så är det bara att vaxa på. Du behöver inte använda några tygremsor utan vaxet blir en remsa i sig själv
Förvara det som blir över i en glasburk i rumstemperatur, kasta in i micron ett par sekunder (så att det blir varmt och mjukt) och använd igen.
Självklart kan man använda tygremsor om man vill till det här vaxet.
---
6 dl strösocker, 2 1/4 dl vatten, 1 msk citronsyra. Kokas länge på låg värme, testa på hårigt ställe (typ mannens rygg, hehe...). Sist kokade jag nog i två timmar, men då glömde jag bort det! blev jättebra.
---
6 dl vatten
2 dl socker
½ dl Honung
½ dl citronsaft
1 nypa salt
Det ska inte vara flytande honung(sån man klämmer ur flaska) ,citronsaften kan vara ur flaska(går även bra med lime om man inte har citron hemma)
Ta alla ingredienserna i en kastrull och låt koka på medel/hög värme i 1 timme .(håll noga koll på smeten då det är lätt att den kokar över)
Färgen på vaxet ska vara gyllenbrun/mörk gyllenbrun ..
När det har kokat i en timme , häll upp litegrann i en porslin/glasskål (som tål micro) , ta upp passande mängd av vaxet med en spatel(tex tex en vanlig ätkniv utan "tänder") .
Blås på vaxet så att det svalnar och stryk på mothårs på tex benet , lägg över en tygremsa(tex ett gammal lakan som är klippt i passande bitar) och dra mothårs SNABBT , om vaxet åker igenom tygremsan eller inte drar bort nått hår betyder det att vaxet inte är klart , koka det som finns i kastrullen i ca 5- 10 minuter till och prova igen tills det funkar som det ska .
När du är nöjd med vaxet så häller du upp allt i en skål(som tål micro & värme) använd det du ska och ställ sedan skålen i kylen ,smeten har inget bästföre datum, nästan gång du tänker använda smeten så värm bara upp den i micron och använd ...
---
Remsor går att antingen göra själv tex gamla lakan och riva i lämpliga längder eller köpa färdiga på tex The Bodyshop för 69kr som då är återanvändabara man bara sköljer ur dom efter användning.
Muffinstönt: Jag låter det koka upp långsamt och sen fortsätta koka långsamt. Min bästa laddning blev den gången jag glömde bort det och det kokade i ca tre timmar!
detta visade en kompis mig för 15-2o årsedan,vi gjorde detta på jobbet,ja det bubblade bara och vi rörde i smeten hela tiden.
tack för råden
gröna hönan
kan jag pressa citroner istället för citronsyra till ditt recept?
muffinstönt: jag vet faktiskt inte! Jag har tänkt mig att citronsyran är för att det ska ha bättre hållbarhet och det vet jag inte om det blir med citroner. Men jag vet inte, är det bara det sura som spelar roll så borde det gå lika bra med pressad citron. Du får väl testa, det kostar ju inte många kronor!
vad är det citronerna gör, är det ett måste (är nämligen allergisk mot citrus)
Jaha, nu har jag gjort det. men det funkar inte. Det blev tillslut en mörkbrun sörja med jättemycket skum. Varför? Jag kokade nästan i 3 timmar. Blir inte alls bra vax.
Verkar som det är snabbare o billigare att gå o köpa det som finns i bodyshop. Även om ingredienserna är billiga koster ju elen lite grann.