• Fluffy Clouds

Köpa med sig hem elektronik fån USA?

Måste man betala någon tullavgift om man köper tex en bärbar dator i USA packar upp det och använder där för att sedan ta den med sig hem utan orginalförpackningen, dvs "begagnat".

Måste jag deklarera den då? Vad kan det kosta i så fall?

• Svar på tråden Köpa med sig hem elektronik fån USA?
  • appapp2

samvetsfråga...
    du "måste" enligt lag, men risken att nån kontrollerar är väl liten. tariffer finns på tullverkets hemsida.

• Augusti Blomman

jag har köpt dator i usa och tagit med utan problem

• Fluffy Clouds

Stort tack för infon!

• cast77

Tror all du skall kunna visa på svenskt kvitto om de gör en koll. Vet några som har åkt på det med kamera men det är några år sedan och nu har de väl knappt personal på tullen!

Lycklig mamma till Maja 03 och Nelly 06
  • SE10

De kan knappast kräva svenskt kvitto, men vill du vara på den säkra sidan kan du dumpa alla förpackningar och posta hem kvittot så att du inte har det i packningen. Sannolikheten att åka på kontroll är dock minimal.

Samma gäller faktiskt kläder och andra prylar, det finns ett maximum man får ta in när man varit på semester, så kan vara klokt att ta bort alla prislappar och vara lite försiktig med kvitton och så.

• imsel

vad är anledningen till att man inte får ta hem såna prylar eg?

• SE10

Har själv åkt in i Sverige med flera ipods etc. fortfarande i orginalförpackning utan problem, dock ifrån Asien.

• SE10
    imsel skrev 2008-04-16 17:24:45 följande:
    vad är anledningen till att man inte får ta hem såna prylar eg?
    Skattmasen vill som alltid ha sitt och alla andras i Sverige...
  • SE10

Man får med andra ord ta in hur mycket man vill så länge man betalar moms och tullavgifter.

• Fluffy Clouds
    SE10 skrev 2008-04-16 17:23:19 följande:
    De kan knappast kräva svenskt kvitto, men vill du vara på den säkra sidan kan du dumpa alla förpackningar och posta hem kvittot så att du inte har det i packningen. Sannolikheten att åka på kontroll är dock minimal. Samma gäller faktiskt kläder och andra prylar, det finns ett maximum man får ta in när man varit på semester, så kan vara klokt att ta bort alla prislappar och vara lite försiktig med kvitton och så.
    Jag tänkte just som du....skall kasta förpackningen o posta hem kvittot från USA. Vi får se hur det blir :).

Inte säkert att jag köper någon dator men jag skall i alla fall köpa en kamera o en handdator med mig.

Tack för alla era svar o tips!
  • appapp2
    SE10 skrev 2008-04-16 17:23:19 följande:
    De kan knappast kräva svenskt kvitto,
    Jodå. Bevisbördan ligger hos dig, dvs det är upp tll dig att bevisa att varan inte är köpt utanför EU. Alltså kan de kräva kvitto.
  • Fluffy Clouds
    appapp2 skrev 2008-04-18 13:53:30 följande:
    Jodå. Bevisbördan ligger hos dig, dvs det är upp tll dig att bevisa att varan inte är köpt utanför EU. Alltså kan de kräva kvitto.
    Men alla de som har med sig sina laptops från Sverige tex. Kan de verkligen kräva att du skall ha med dig kvitto? :)Glad.

Vi är tex 10 st som skall åka till USA och jag vet om att 7 av oss kommer att ha med oss våra bärbara.
  • appapp2

Fluffy Clouds skrev 2008-04-18 14:12:25 följande:

Men alla de som har med sig sina laptops från Sverige tex. Kan de verkligen kräva att du skall ha med dig kvitto? :).Vi är tex 10 st som skall åka till USA och jag vet om att 7 av oss kommer att ha med oss våra bärbara.
    Japp. Du behöver dock inte visa det på plats, man får typ 30 dagar på sig att ikomma med bevis på att det inte är "smuggelgods", annars påförs du tull, skatt och böter.
    Å andra sidan, hur stor är risken? Har du din (jobb)dator är det ju en baggis att visa att den inte är nyköpt (filer etc...). Tullarna är ju inte dumma i huvet.
  • appapp2

Alltså, det här är vad som gäller och vad lagar/regler säger...
    Hur det sedan fungerar i verkligheten är ju en annan sak.
    Tullen letar inte efter din USA-köpta iPhone, utan efter knark och vapen. Möjligen större summor smuggelgods, men det mesta sådant går ju som paket...

• Virriga Vera

Fluffy Clouds skrev 2008-04-18 14:12:25 följande:

Men alla de som har med sig sina laptops från Sverige tex. Kan de verkligen kräva att du skall ha med dig kvitto? :).Vi är tex 10 st som skall åka till USA och jag vet om att 7 av oss kommer att ha med oss våra bärbara.
    Om pc:n kommer från Sverige så har den oftast ett svenskt tangentbord, vilket du inte får på en inköpt i USA. det om något är en ledtråd för tullen.
  • Fluffy Clouds
    Virriga Vera skrev 2008-04-18 14:27:51 följande:
    Fluffy Clouds skrev 2008-04-18 14:12:25 följande: Om pc:n kommer från Sverige så har den oftast ett svenskt tangentbord, vilket du inte får på en inköpt i USA. det om något är en ledtråd för tullen.
    Hehehehe...sant, där tänkte man inte så långt :)
Svar på tråden Köpa med sig hem elektronik fån USA?