• Mia83

Bokföra i excel, inte ok?

Jag hjälpte min svägerska med bokslutet härom dagen, och reagerade på att hon gör sin löpande bokföring i excel. Eftersom man, när man bokför i dagbok, måste använda bläck, misstänker jag att man inte får bokföra i excel - eftersom man där kan ändra bokföringen hur som helst, och när som helst.
    Har jag rätt?

• Svar på tråden Bokföra i excel, inte ok?
  • Dahliaer

Du får inte föra bokföring i excel helt rätt.

• Mia83
    Dahliaer skrev 2008-04-16 11:13:00 följande:
    Du får inte föra bokföring i excel helt rätt.
    Tack. Ville bara få det bekräftat, innan jag informerar henne.
  • Dahliaer

Bokföring ska skötas med "svårutplånlig skrift" dvs med bläckpenna på papper,och det ska inte gå att ändra posterna om man kör dator. Dvs Excel är uteslutet ur juridiskt perspektiv.

• Mia83
    Dahliaer skrev 2008-04-16 11:22:34 följande:
    Bokföring ska skötas med "svårutplånlig skrift" dvs med bläckpenna på papper,och det ska inte gå att ändra posterna om man kör dator. Dvs Excel är uteslutet ur juridiskt perspektiv.
    Som jag trodde. Tack.
  • Dina0001

Det finns speciella bokföringsprogram också där efter man har sparat inte kan ta bort det utan måste göra en ändringsverifikation om man har skrivit något fel.

Vill hon vara säker på att allt ska bli rätt är det bra att ha en revisor som sköter det antingen hela eller delar utav det.

• Mia83
    Dina0001 skrev 2008-04-16 11:30:12 följande:
    Det finns speciella bokföringsprogram också där efter man har sparat inte kan ta bort det utan måste göra en ändringsverifikation om man har skrivit något fel.Vill hon vara säker på att allt ska bli rätt är det bra att ha en revisor som sköter det antingen hela eller delar utav det.
    De biten har jag koll på. Jag har redan installerat visma adm 500 på hennes dator, samt lagt upp tidigare arbete och förberett för ett nytt år. Hon kommer att sköta den löpande bokföringen själv, och jag kommer ev att sköta hennes bokslut.
Svar på tråden Bokföra i excel, inte ok?