• Nisses lada brinner

Old English sheepdog, Pyrenée, Samojed eller kanske rentav Japansk spets??

Jaa, som ni hör på rubriken har jag ingen aning om vilken ras jag skall välja av dessa. Har läst på en del om dom olika raserna, men jag kan inte bestämma mig!

Och jag vet ju att det är kört om jag åker och kollar på nån valp av någon av dessa raser.

Har aldrig träffat nån Japansk spets eller Samojed, så dom vet jag ingenting om, hur dom är osv. Dom andra raserna har jag kommit i kontakt med när jag jobbade på hundpensionat.

Nån med lite tankar?

• Svar på tråden Old English sheepdog, Pyrenée, Samojed eller kanske rentav Japansk spets??
  • Utlandssvensk

Oj, där stâr du verkligen och väljer mellan helt olika raser och personligheter. Râder dig att fundera pâ vad som är viktigt för dig när det gäller en hunds personlighet och därefter samla mer information om de olika raserna innan du bestämmer dig.

Är det ok att ha en hund som skäller mycket eller föredrar du en som är mer tystlâten?
    Hur mycket tid är du beredd att ägna ât pälsvârd? Stör det dig om den fäller mycket hâr?
    Vill du ha en självständig hund eller en som är mer följsam?
    En hund som kräver mycket eller lite motion?
    En hund som kan springa lös?
    Osv. osv.

• Nisses lada brinner

Ja, jag vet, har fastnat för dessa av nån anledning, utseende mässigt då.

Det är ju sådana saker man måste tänka på, är så velig där, vill kanske ha möjlighet att träna agility, och då går ju pyrren bort osv...så svårt!

• Hondjuret

Personligen skulle jag välja en OES!
    Men som sagt det beror ju helt på vad man är ute efter.
    Samojeder är härliga, finns en ganska ny tråd om det här under Husdjur.

• Singoalla

Var noggran med valet av ras så det blir en som passar er på alla sätt!

tips på vad du kan ta reda på om raserna:
    -Hur mycket motion den behöver.
    -Vilken typ av aktivitet den behöver.
    - Vill du ha en hund som håller sig närmare er när ni är ute i skogen eller är det okej att den springer iväg långt. ( Här är det stor skillnad på hur olika raser med jakt i och de som har vakt eller vallande i sig beter sig.Själv har jag en med vakt i för tillfället och trivs SÅ bra med att han håller sig i en närmare radie )
    -Vilken mentalitet vill du ha? Är ni hundvan? Om du inte är van vid hundar så välj ingen "svår" ras.
    -Pälsvård? Är det kul eller vill du slippa så mycket som möjligt? Vill du lägga pengar på en som du måste klippa eller rycka då och då eller vill du slippa det?
    - Kommer du vilja ha barn? Då är det ju bra om hunden är barnvänlig...

När jag valde min hund letade jag jätte länge, och tittade på alla raser som jag tyckte var fina, den hund jag valde bläddrade jag förbi i alla böcker, för det var inte "min typ". Men så frågade jag en bekant som är veterinär om tips och så gav hon mig tipset om japansk spets, så jag började kolla upp den rasen, och det var ju den som var den perfekta för mig. Är så glad att jag valde min lilla kille!

En sak till som jag verkligen vill råda är att se om du har fler runt hunden än "bara" du? Jag skaffade själv hunden med min förra pojkvän och när vi bröt upp var det verkligen en period som hade varit jätte svår om jag inte kunnat få hjälp av mina föräldrar. Det kan ju faktiskt hända mycket i livet, (positivt som negativt) som gör att man behöver ha hjälp med hunden någon period.

Hoppas något av råden kan hjälpa!

Lycka till!

• Utlandssvensk

Och hur stor plats har ni? En pyreneer tar väldigt stor plats! Fast den är â andra sidan lugnare än de andra raserna...

• Hondjuret

Rasens sjukdomsbild är något man kan titta på också.

Svar på tråden Old English sheepdog, Pyrenée, Samojed eller kanske rentav Japansk spets??