Var noggran med valet av ras så det blir en som passar er på alla sätt!
tips på vad du kan ta reda på om raserna:
-Hur mycket motion den behöver.
-Vilken typ av aktivitet den behöver.
- Vill du ha en hund som håller sig närmare er när ni är ute i skogen eller är det okej att den springer iväg långt. ( Här är det stor skillnad på hur olika raser med jakt i och de som har vakt eller vallande i sig beter sig.Själv har jag en med vakt i för tillfället och trivs SÅ bra med att han håller sig i en närmare radie )
-Vilken mentalitet vill du ha? Är ni hundvan? Om du inte är van vid hundar så välj ingen "svår" ras.
-Pälsvård? Är det kul eller vill du slippa så mycket som möjligt? Vill du lägga pengar på en som du måste klippa eller rycka då och då eller vill du slippa det?
- Kommer du vilja ha barn? Då är det ju bra om hunden är barnvänlig...
När jag valde min hund letade jag jätte länge, och tittade på alla raser som jag tyckte var fina, den hund jag valde bläddrade jag förbi i alla böcker, för det var inte "min typ". Men så frågade jag en bekant som är veterinär om tips och så gav hon mig tipset om japansk spets, så jag började kolla upp den rasen, och det var ju den som var den perfekta för mig. Är så glad att jag valde min lilla kille!
En sak till som jag verkligen vill råda är att se om du har fler runt hunden än "bara" du? Jag skaffade själv hunden med min förra pojkvän och när vi bröt upp var det verkligen en period som hade varit jätte svår om jag inte kunnat få hjälp av mina föräldrar. Det kan ju faktiskt hända mycket i livet, (positivt som negativt) som gör att man behöver ha hjälp med hunden någon period.
Hoppas något av råden kan hjälpa!
Lycka till!