• mannes

AVA Tammerfors eller Dansk klinik

Vilken klninik tycker ni? För IVF försök mitt första.
    Jag väljer mellan AVA i Tammerfors (fått tid för första besök där i maj-kan inte göra det i Sverige). Eller skall jag istället välja Danmark tex Lundströms klinik som jag hört gott om (finns också tex DanFert, Triangeln). Jag bor i mellersta Norrland och det blir billagare att åka till Danmark än Finland. Vilken klinik hade ni valt? Tacksam för alla råd.
    /Manne

• Svar på tråden AVA Tammerfors eller Dansk klinik
  • Sleepingbeuty

Danmark, utan tvekan.Min personliga åsikt bara.om det blir billigare.skriv till de klinikerna i Danmark så du vet hur lång väntetid det har os.v.Då blir det ju lättare att välja.
    Se också till att du har en gyn som kan skriva recept på mediciner i Sverige, annars så blir medicinerna jätte dyra.

• gliring

Hej!
    Sedan beror det ju på om du tycker det är viktigt med ID-release på donatorn. Då bör du välja Finland (som ju använder öppna danska donatorer för IUI/IVF).
    Annars säger jag också Danmark. Jag gillar DK men tyvärr kändes aldrig Tammerfors så kul, jäkla tråkig håla... Köpenhamn blir man alltid glad av!

Lycka till! /H

• Mimmi64

Ja, jag kan hålla med om att Tammerfors är en rätt tråkig stad, men det är ju inte direkt för att ha kul som man åker dit... Och ja, man kan inte längre ha anonyma donatorer i Finland, så om man vill/inte vill ha det är det ju också en sak att överväga! Åtminstone två av läkarna på AVA-kliniken pratar svenska flytande, om man anser att det är något som man behöver! Många av sköterskorna pratar också en helt hyfsad svenska. Jag tycker mycket om AVA-kliniken, men har inte testat någon dansk klinik vad gäller IVF, endast Storkkliniken för insemination. Jag har gjort 3 IVF och två FET vid AVA och det har gått jättebra varje gång, bortsett från att det inte blivit någon baby...

Svar på tråden AVA Tammerfors eller Dansk klinik