Lite sugen pâ att köpa en schäfer - râd önskas
Hej!
Dâ jag är mkt intresserad av lydnad och dressyr sâ är jag lite sugen pâ att skaffa en schäfer. Men tidigare har jag haft Leonberger och Berner Sennen - tvâ betydligt 'lugnare' raser. Är lite rädd för att en schäfer kräver mer motion än vad jag kan ge, dâ jag inte alls är typen som är ute och joggar en mil om dagen....
Hur mycket mer motion kräver egentligen en schäfer jämfört med andra raser? Räcker det om jag tränar den pâ dressyren 2-3 gânger i veckan och tar en rejäl lângpromenad/cykeltur pâ helgen, eller mâste den springa i flera km om dagen?
Eftersom en schäfer är en vanlig hundras sâ undrar jag om jag kanske förstorar upp det här problemet (det finns nog latare människor än jag som har en schäfer..) eller om jag bör hâlla mig till de lugnare raserna som kräver mindre motion....? Men de är trögare att träna med....
Nâgra râd?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 12:18
ättebra tips!
Fortsätt gärna....
Hur är förresten schäfern mot barn? Antar att jag inte behöver vara mer orolig där än för andra raser...? Eller finns risk för att en schäfer lättare blir 'nervös/irriterad' än en typiskt lugn och tâlmodig ras?