• Utlandssvensk

Lite sugen pâ att köpa en schäfer - râd önskas

Hej!

Dâ jag är mkt intresserad av lydnad och dressyr sâ är jag lite sugen pâ att skaffa en schäfer. Men tidigare har jag haft Leonberger och Berner Sennen - tvâ betydligt 'lugnare' raser. Är lite rädd för att en schäfer kräver mer motion än vad jag kan ge, dâ jag inte alls är typen som är ute och joggar en mil om dagen....

Hur mycket mer motion kräver egentligen en schäfer jämfört med andra raser? Räcker det om jag tränar den pâ dressyren 2-3 gânger i veckan och tar en rejäl lângpromenad/cykeltur pâ helgen, eller mâste den springa i flera km om dagen?

Eftersom en schäfer är en vanlig hundras sâ undrar jag om jag kanske förstorar upp det här problemet (det finns nog latare människor än jag som har en schäfer..) eller om jag bör hâlla mig till de lugnare raserna som kräver mindre motion....? Men de är trögare att träna med....

Nâgra râd?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 12:18
    ättebra tips!
    Fortsätt gärna....

Hur är förresten schäfern mot barn? Antar att jag inte behöver vara mer orolig där än för andra raser...? Eller finns risk för att en schäfer lättare blir 'nervös/irriterad' än en typiskt lugn och tâlmodig ras?

• Svar på tråden Lite sugen pâ att köpa en schäfer - râd önskas
  • lia76

Jag har en blandning, Shäfer/Jämthund/Norrbottenspets och hon är det långpromenad varje dag som gäller annars blir hon så rastlös och jobbig hemma.

Men så är det mycket andra egenskaper i de andra raserna som drag, jakt och vakt så det gäller att verkligen aktivera henne för hon bli som sagt jätte stirrig annars...
    Skäller, morrar och har sej.

Så jag skulle tippa på att du behöver gå fler långpromenader med en schäfer än bara på helgerna.
    Då passar du ju även på att träna dressyren när du är ute och går med den

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Majras

En schäfer är en hund som kräver ganska mycket motion, och alltås ett par rejäla promenader varje dag. Tycker det låter lite med dressyr 2-3 gånger i veckan och en rejäl promenad på helgen.
    Satsa istället på dreyssr 2-3 gånger i veckan och rejäla promenader de dagar du inte tränar om du funderar på en schäfer

• NåFränt

Instämmer med de andra om att det är bättre med åtminstone en långis om dagen. Och/eller iallafall mental stimulans.

Min schäfertik är än så länge valp, men jag märker att hon kräver mer o mer motion hela tiden.

• Kaxxen

Jag håller med Majras. Lydnad eller spår/sök 3 dagar i veckan och långa promenader de andra. Kanske inte VARJE dag. Annars är ju cykel ett bra träningsredskap. Vi cyklar vår hund ofta. Röntga dock hunden först för att se så den klarar det. Det finns ju bruksshäfer som är avlade för att ha stor motor, vilja och arbetslust och de behöver massor med stimulans och träning. Sedan finns det ju vanliga shäfrar som en del uppfödare avlar mer mot utställning o.s.v. Dessa kräver inte lika mycket men är ändock en brukshund som kräver sin aktivering...

• Joppis

Alla hundar är ju givetvis individuella men man ska beakta att schäfern är en Brukshund vilket oxå innebär att den ofta är krävande. Är man intresserad av träning/tävling är schäfer den ultimata hunden. Det finns knappast nån annan ras som är så allround som en schäfer. Därav så är den fortfarande mycket populär. Man skall oxå beakta att schäfern (tyvärr) är väldigt uppdelad idag när det gäller avel. Det finns en "bruks" variant och en "extriör" variant. På bruks sidan avlar man i huvudsak på egenskaper utan att för den skull ignorera extriören, men den är inte överdriven...

• logg81

Som någon skrev ovan. Det är ju individuellt vad hunden behöver. Det finns olika "thper" av schäfer oxå. Beror ju helt på vad uppfödaren avlat fram.

Vi hade den lugnare typen. Visst var det promenader som gällde men absolut inte varje dag... Man kan ju aktivera en hund på 1000 olika sätt och det behöver inte alltid vara utomhus eller timlånga promenader. Inomhusaktivitet går lika bra. Schäfern vi hade var en riktig tänkare. Han älskad när man stoppade in godis i burkar eller gömde det överallt i lägenheten och han fick leta upp det. När han löst problemen var han helt färdig och vilade ett par timmar.

Jag tycker det låter kalas din plan för hunden...

Jag och Auleen - Mot resten av världen
Svar på tråden Lite sugen pâ att köpa en schäfer - râd önskas