• Anonym (tics)

Varför har jag tics?

Är en tjej i 30 årsåldern som har sambo o ett barn under året. Har hela mitt liv sedan ca högstadiet (vad jag kommer ihåg i alla fall) haft tics. Oftast har jag lite hela tiden men ibland ökar det...

Det ter sig som:
    - Blinkar med en ögat
    - Rynkar pannan
    - Blinkar hårt med båda ögonen

Just nu har jag mycket anser jag... får "träningsvärk" i pannan o skäms mycket över mina tics. Förösker att inte visa för folk, men oftast "måste" jag göra dessa tics...

Vad kan man göra?
    Finns det någon medicin?

Vill inte ha det så här...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 19:29
    Tack för alla råd och svar!

Tänkte bara höra om det finns någon mer här på forumet som har tourettes/tics eller som känner nån som har det o vilken behandling eller hjälp dem har fått....

• Svar på tråden Varför har jag tics?
  • Anonym

Sök hjälp hos läkare. Finns hjälp att få.

• Anonym (tics)

Men jag skäms så för det... vad är det för hjälp? Någon som vet vad man kan få för hjälp? Vill gärna veta o ha lite "kött" på benen innan jag går till läkare...

• Razorblade Romanze

Min son har tics precis som du...han går på bup för utredning av tourettes...alltså om det är det han har.Det kan säkert utredas som vuxen också.

• Anonym
    Razorblade Romanze skrev 2008-04-16 12:55:27 följande:
    Min son har tics precis som du...han går på bup för utredning av tourettes...alltså om det är det han har.Det kan säkert utredas som vuxen också.
    Precis vad jag också har hört och det gäller även min son.
    Inget att skämmas för tycker jag, absolut inte
  • Anonym (tics)

Men jag fattar inte varför inte mina föräldrar tog tag i detta när jag var yngre... Kan min impulsivitet, nedstämdhet o sånt ha med detta att göra?

• Razorblade Romanze

Ja det kan det...tourettes har blandannat dessa symtom som du beskriver.Du ska absolut inte skämmas...det är fler än du tror som har dessa problem.

• Razorblade Romanze

jag har själv tics sedan jag var liten...jag tror inte att mina föräldrar såg det ..

• Razorblade Romanze

lider också av nedstämdhet och har riktigt jobbigt ibland.

• Anonym (tics)
    Svar på #6
    Tack för dina svar! Får samla mod till mig o höra av mig till läkare...
    Har du varit hos läkare o fått några mediciner, eller känner du att du kan hantera det ändå? 
  • Razorblade Romanze

Äter sertralin mot nedstämdheten bara...fick utskrivet på läkarstationen.Det fungerar ibland mot ticsen också.

• Razorblade Romanze

Ring och berätta om dina problem så får du hjälp.Själv har jag aldrig sökt hjälp för mina ticks...är väll så van att ha dem så jag glömmer bort dom=)

• FH Mamma

Jag har hört att tics kan bli värre när man är stressad.

Jag har ryckningar i benen sen jag blev sjuk men det märks inte så mycket som tics i ansiktet.

Borde inte muskelavslappnande funka?

• Razorblade Romanze

Vad jag vet så har tics inte med musklerna att göra..utan det är neurologiskt enligt bup...ngt som kopplar fel..har med impulser att göra tror jag.

• Anonym (tics)

Har läst lite om tourettes... verkar vara ganska starka mediciner bla haldol som man kan få mot det. Vet inte om jag vill ta sån medicin. Däremot kanske jag skulle behöva någon antidepressiv medicin mot nedstämdhet och kanske kan det hjälpa om det är så att ticsen ökar vi stress osv....

Funderar på att skriva ett brev till doktorn på vårdcentralen om mina bekymmer. För jag vet att när jag väl kommer dit kommer allt vara så "bra". Sån är jag jämt, pratar aldrig öppet om  riktiga känslor...

• Anonym (shelly)

Men det var väl en jättebra idé! Det är så lätt att man glömmer saker man vill ta upp eller inte vågar när man väl sitter där. Massor av lycka till!!

• Anonym (tics)

Tack för alla råd och svar!

Tänkte bara höra om det finns någon mer här på forumet som har tourettes/tics eller som känner nån som har det o vilken behandling eller hjälp dem har fått....

• FH Mamma

Razorblade Romanze skrev 2008-04-16 13:32:14 följande:

Vad jag vet så har tics inte med musklerna att göra..utan det är neurologiskt enligt bup...ngt som kopplar fel..har med impulser att göra tror jag.
    Fast för att få rörelserna måste man gå via musklerna.

Alltså hjärnan säger till musklerna via nerverna att nu ska vi röra detta...

Därför tänkte jag att muskelavslappnande skulle få musklerna att sluta svara på de felaktiga nervsignalerna.
  • Razorblade Romanze

Hjärnan styr musklerna och viljan...så muskelavslappnande hjälper inte...min son har prövat och för honom hjälpte det inte...men det är väll kanske olika för alla hur det hjälper.

• Esterella

Jag har också såna tics, måste liksom bara blinka hårt och länge, just nu så blir det massor för jag blev påmind om det
    Jag vet inte varför och så heller och jag har haft det sen barnsben.

Jag tror inte jag har Tourettes, det är för mycket som inte stämmer in, man kan väl ha tics ändå.

Cogito, ergo sum
  • Anonym (shelly)

Tics kan ju i vissa fall också vara ett inlärt beteende. Jag har vissa roliga saker för mig när jag ska somna som jag gör utan att tänka på det eller ens märka det. Men som min sambo ser det och skrattar gott åt mig *s* Han har frågat vad jag gör och jag vet själv inte.

Jag hade en granne som har tics (han blinkar kraftigt) och han var stridspilot inom försvaret. Detta behöver alltså inte vara ett handikap.

Svar på tråden Varför har jag tics?