• mallis80

Väcka 6 månaders på dagen?

Lillkillen som är 6 månader sover mkt på dagen, har nu sovit sedan 10 i morse dvs över 3 timmar. Styr ni era barns sömn på dagen för att de skall sova bättre på natten? Lillkillen sov dåligt i natt och fick igår vacciantion så det kanske är därför han sover länge??? Men det blir så dumt med mattider, blir så sen lunch...

• Svar på tråden Väcka 6 månaders på dagen?
  • Mayen

O yes, det är vanligt efter vaccination! Vår dotter sov jättemycket extra efter att ha vaccinerats.
    Låt honom vila!

Vi struntar i om det blir "lunch" ibland kl 14-15 eller om vi hoppar över den nån gång för att dottern är extra trött.
    Vi låter henne sova det hon behöver.

Hon är förresten 2 år gammal. Enda gången jag väcker henne är om hon fortfarande sover vid 16-16.30 (efter 2-3 timmar). Annars är det omöjligt att hon somnar på kvällen innan 22-23.

• Mayen

Kan tillägga att dottern sover 1 gång per dag (hon är ju lite större än din son).

• mams2004

Nej jag har aldrig stört eller väckt mina barn. De säger ju att om de sover dåligt på dagen så sover de sämmre på natten. Det har iaf stämt in för det mesta på mina barn.De har sovit bra de flesta nätter förutom ngt avbrott för mat;0). Sen kan de ha perioder de sover dåligt,det har nog alla barn.

• Beppo

Jag har haft sovtider på min dotter sen hon var 3 månader,de har såklart ändras med åldern både i tid och längd men min dotter har sovit hela nätterna (förutom nappisättningar) sen hon var 3 månader.Nu är hon 9månader och sover mellan 19.00 & 06.30.På dagen sover hon 8.30 till 10.00 och på eftermidaggen 13.00 till 14.00 har hon inte vaknat av sig själv varken 10 el 14 så väcker jag henne.Annars kan hon inte somna på kvällen klockan 19.00 och det tycker jag är en bra tid.Jag tycker att både hon & jag mår bra av fasta rutiner.

• gustafssons

min tös har sen hon va 2 månader lagt sig kl19 på kvällen utan problem och vaknat runt 8 på morgonen, har Väldigt sällan diffat på tiderna, sen har hon sovit middag 2 ggr på dagen, en gång runt 10/11 och en gång runt 14/15. Har då sovit tills hon vaknat själv, mellan 20 min-2 timmar.
    Nu är hon 14.5 månader och oftast så är det samma tider som gäller, men börjar övergå till att sova en gång vid 12, då kan det bli 2-3 timmar innan hon vaknar själv.

Så små har ju "sov perioder" å vad jag förstått så växer de under samma period.

• majsols

Mina barn har haft fasta sovtider sedan de var 1-2 månader. De har varit som "klockor" de har alltid varit trötta när de ska sova och somnat samma tid och vaknat samma tid. De har mått väldigt bra av det och de har sovit bra på nätterna och aldrig varit missövda eller övertrötta.

Svar på tråden Väcka 6 månaders på dagen?