• Pansarhamster

Hjälp! Min hund har fått noskvalster! Ngn med erfarenhet av det?

Jag har två dvärgpinscherkillar på 1 och 3 år.

Lillen började för någon vecka sedan göra konstiga ljud en natt. Liksom grymtningar, eller nysningar fast han drog innåt. Snabbt, och han andades stötvis innåt. Förstår ni hur jag menar?

Vi blev såklart jätteoroliga! Men han lugnade ned sig efter ett tag och somnade. Nu har han fått tillbaka grymtningarna med några dagars mellanrum och de håller i sig ett par minuter åt gången.

Han ser besvärad ut under "anfallen" och kommer och tyr sig till mig. Vill bli klappad och ligga nära, känns som om han tycker det är obehagligt.

Jag ringde uppfödaren som jag har mycket god kontakt med och hon misstänkte NOSKVALSTER! Menade att det förmodligen inte är allergi eller så, eftersom han får anfallen både inomhus och utomhus och vid olika tider på dygnet. Hon sa att det är en enkel behandling hos veterinären som gäller.

Dock har vi kötid hos veterinär här på över en vecka. Vi kan komma tidigast nästa onsdag. Jag är orolig och undrar om det är någon här som har erfarenhet av noskvalster och behandling?

Jag har ju en hund till som inte visat symptom, och de är tillsammans hela tiden. Läste att det var mycket smittsamt så borde inte även den andra hunden smittats? Jag har heller inte sett några "kryp" i nosen lillen som jag läst att man kan vid noskvalster.

Snälla hjälp!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 13:55
    Jo, glömde skriva att hans allmäntillstånd i övrig inte är förändrat. Han är precis som vanligt när han inte får sina anfall.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 16:20
    En komplettering till...

Har nu kollat i hundarnas vaccinationspapper och såg att de vaccinerades mot kennelhosta i mitten av februari.

Alltså borde det väl inte vara kennelhosta de fått?

• Svar på tråden Hjälp! Min hund har fått noskvalster! Ngn med erfarenhet av det?
  • Kaxxen

Men noskvalster är inget som är farligt om man bara behandlar. Alla hundar har mer eller mindre noskvalster men ibland om hunden är nedsatt eller om den träffat någon med massor av noskvalster kan det blossa upp mer. Ring och sätt upp en tid.

Jag ger min hund en dos med noskvalstermedel någon gång om året eftersom jag tävlar spår med honom. Jag ska bara säga att när min var liten och hade kennelhosta så lät han som att han hade noskvalster. Lät ganska högt och lite innåt. Kan vara det också.

• Rottis77

Noskvalster är inte farligt för din hund och är lätta att behandla med tabletter, men du måste behandla båda dina hundar för det är smittsamt, men alla hundar får inte symtom när dom får noskvalster. Men det är bra att du bokar en tid till vet som dom får kolla upp din hund så att det inte är nåt annat. Men det låter typiskt noskvalster.

• Knubbe12

Det är nog ingen fara, men får hunden gå med noskvalster länge så kan det faktiskt påverka hundens luktsinne.
    Hade en schäfer tidigare som fick noskvalster. Vi var till veterinären, som skrev ut medicin. Det var eneorma piller, minns inte vad tabletterna hette. Hur som helst gav vi henne 1/2 tablett, gick och lade oss och vaknade på morgonen med hunden liggande gnyendes under sängen. Hon kunde inte gå själv, så min kille fick bära ut henne. När hon skulle bajsa sprutade det ut blod ur rumpan. Inget kul alls. vi gav inga fler tabletter av den typen.
    Biverkningarna anmäldes av veterinären och tydligen är hon den första schäfer som reagerat så kraftigt på medicinen.

Naturligtvis kommer det att gå bättre för er! Lycka till!

• dellelgarin

Håller med kaxxen om att att kennelkostan och noskvalster låter rätt lika- så det är bäst att kolla.

Jag har behandlat mina när de har haft mycket "anfall" men så går det någon månad och så händer det att de går och drar igen någon enstaka gång...som sagt noskvalster är mycket smittsamt och alla som varit i kontakt med hunden får det. Och det är väl därför säkert nästan alla hundar i sverige går och bär på det.

Jag har det bra här på åkern
  • Rottis77

Jag har behandlat mina hundar flera gånger mot noskvalster med tabletter som heter Interceptor och det har fungerat jätte bra, jag har bara märkt det på mina hundar då dom verkat tappa sina spår när vi är ute och spårar, och bara ett fåtal inåtsnörvlingar.

• Rottis77
    dellelgarin skrev 2008-04-16 14:12:27 följande:
    Håller med kaxxen om att att kennelkostan och noskvalster låter rätt lika- så det är bäst att kolla.Jag har behandlat mina när de har haft mycket "anfall" men så går det någon månad och så händer det att de går och drar igen någon enstaka gång...som sagt noskvalster är mycket smittsamt och alla som varit i kontakt med hunden får det. Och det är väl därför säkert nästan alla hundar i sverige går och bär på det.
    Jag personligen tycker inte att noskvalster och kennelhosta är direkt lika, när båda mina rottisar fick kennelhosta efter ett träningsläger blev tiken JÄTTE dålig, till slut låg hon på sidan och spyyde, orkade inte resa sig ens, hanen hostade och spydde omvartannat, men blev inte så jätte dålig som tiken, medans dom inte alls blivit påverkade på allmäntillståndet när dom haft noskvalster.

Men det är därför det är bra att åka till vet och få hunden undersökt och inte bara få tabletter inringda utan en undersökning.
  • insinuation

Det behöver inte vara noskvalster, små hundar kan "hosta" sådär utan att det är farligt. Deras strupar är så trånga att om de andas in lite damm eller leker lite för vilt så blir det sådär, små hässjande grymtningar liksom. Prova att hålla för nosen på honom. De glömmer att andas nämligen och då får man påinna dem, funkar jättebra.

Men självklart kolla upp kvalster också!

• Pansarhamster

Tack för svaren allihop!

Jag har bokat veterinärtid till honom på onsdag. Känns bättre att ni säger att det är ofarligt, för jag blir ju så rädd när jag ser honom må dåligt!

• Rottis77
    Pansarhamster skrev 2008-04-16 14:24:39 följande:
    Tack för svaren allihop!Jag har bokat veterinärtid till honom på onsdag. Känns bättre att ni säger att det är ofarligt, för jag blir ju så rädd när jag ser honom må dåligt!
    Tänk på att han inte ska träffa andra hundar nu, både noskvalster och kennelhosta är smittsamt, så vänta med att träffa andra hundar tills du varit hos vet.
  • Kaxxen

både noskvalster och kennelhosta är ganska ofarliga. De klarar det fins så länge de inte är väldigt unga, gamla eller nedsatta.

Svar på tråden Hjälp! Min hund har fått noskvalster! Ngn med erfarenhet av det?