Hjälp! Min hund har fått noskvalster! Ngn med erfarenhet av det?
Jag har två dvärgpinscherkillar på 1 och 3 år.
Lillen började för någon vecka sedan göra konstiga ljud en natt. Liksom grymtningar, eller nysningar fast han drog innåt. Snabbt, och han andades stötvis innåt. Förstår ni hur jag menar?
Vi blev såklart jätteoroliga! Men han lugnade ned sig efter ett tag och somnade. Nu har han fått tillbaka grymtningarna med några dagars mellanrum och de håller i sig ett par minuter åt gången.
Han ser besvärad ut under "anfallen" och kommer och tyr sig till mig. Vill bli klappad och ligga nära, känns som om han tycker det är obehagligt.
Jag ringde uppfödaren som jag har mycket god kontakt med och hon misstänkte NOSKVALSTER! Menade att det förmodligen inte är allergi eller så, eftersom han får anfallen både inomhus och utomhus och vid olika tider på dygnet. Hon sa att det är en enkel behandling hos veterinären som gäller.
Dock har vi kötid hos veterinär här på över en vecka. Vi kan komma tidigast nästa onsdag. Jag är orolig och undrar om det är någon här som har erfarenhet av noskvalster och behandling?
Jag har ju en hund till som inte visat symptom, och de är tillsammans hela tiden. Läste att det var mycket smittsamt så borde inte även den andra hunden smittats? Jag har heller inte sett några "kryp" i nosen lillen som jag läst att man kan vid noskvalster.
Snälla hjälp!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 13:55
Jo, glömde skriva att hans allmäntillstånd i övrig inte är förändrat. Han är precis som vanligt när han inte får sina anfall.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 16:20
En komplettering till...
Har nu kollat i hundarnas vaccinationspapper och såg att de vaccinerades mot kennelhosta i mitten av februari.
Alltså borde det väl inte vara kennelhosta de fått?