• Svar på tråden gräslök....
  • tuffing

Förodling:I mars, flera frön/kruka för utplantering i maj. Ställ svalt, ljust. Vattna och gödsla.Sådd:Tidigt så snart jorden går att bruka - augusti. Sådjup 1 cm.Odling:Trivs bäst på mullrik kalkhaltig jord gärna lerjord men anspråkslös.Fröavstånd:"Många frön i grupp, ""tuvavstånd"" 30 cm."Räcker till:13-15 plantorTips:Låt inte plantan blomma, det tar bara kraft från övrig tillväxt.

Gräslök kan odlas både inomhus och utomhus. Det går att dra upp den från frö, men enklast är att köpa en färdig planta. Står gärna i soligt läge men har inget emot lite skugga under dagen. Jorden skall vara välgödslad, mullrik, fuktig och väldränerad. Gräslök får inte torka ut och det är viktigt att man gödslar. Lämpligt avstånd mellan plantorna är 15-20 cm.  Klipper du bort blommorna blir det mer blad. Klipp inte av allt. Lämna en del för att den skall klara sig så att det kommer upp nya strån. Vill du skörda blommor också, så kan du välja ut några plantor som tillåts gå upp i blom och skörda blad från de övriga. Gräslök skall föryngras med några års mellanrum.

• Kreolskan

Min gräslök har misshandlats svårt och överlever allt. Har aldrig gödslat bara klippt ned och ätit. Grymt stor tuva ändå.

• veera

Gräslöken klarar av att flyttas när som helst, hur som helst och vart som helst.
    Jag har massor av gräslök i min örtagård som jag använder som kantväxt och LÅTER den blomma för den är väldigt vacker då den blommar.

Saepe creat molles aspera spina rosas
Svar på tråden gräslök....