Tyg på väggen - hur gör man?
Jag har hittat ett jättefint tyg med djungeltema till sonens rum. Hur sjuttan gör man med tyg på väggen, hur stort ska det vara, hur fäster man det? Nån som har en bild som exempel kanske?
Jag har hittat ett jättefint tyg med djungeltema till sonens rum. Hur sjuttan gör man med tyg på väggen, hur stort ska det vara, hur fäster man det? Nån som har en bild som exempel kanske?
Det bästa du kan göra är att göra en ram av trä att spänna upp tyget på , den ska ju då vara lika stor som väggen , är det en stor lång vägg så kan det vara svårt att få det bra . Annars kan man köra fast tyget direkt på väggen med häftpistol , men då ska man helst ha nå vadderat under.
Hyr du lägenhet, så limma för allt i världen inte fast det på väggen. Hyresvärden kan kräva dig på grova pengar isf...
Hur man sätter dit det kommer ju lite an på vad din vägg är gjord av. Trä? Betong? Det som funkar i alla lägen är ju att fästa det på ram som redan föreslagits, eller på en billig fiberskiva som du sen fäster i väggen med skruv.
sätt en vajer i taket (39 kr på ikea) o sätt tyget på ..sy det som en gardin ungefär... om du nu vill ha det från golv till tak?
annras får du väl spänna upp det på en skiva/frigolit eller nåt..?
Sy en kanal upptill och nertill på tyget, den upptill ca 5 cm bred, den nedtill ca 3 cm bred.
Köp rundstav,6 cm längre än tyget är brett och ca 1.5 cm i diameter grövre om tyget är tungt och plattstav lika lång som tyget är brett.
Skruva i två krokar så högt upp som du vill ha tyget, kolla vad det är för väggförst innan du skruvar och välj metod efter underlaget.
Trä i stavarna och häng upp på krokarna.
Alt kan man ha plattstav både uppe och nere om man föredrar att spika rakt igenom plattstaven.
Jag har bara spikat fast tyg på min dotters rum. Vik in ett par cm bara och använd små spik så... Annars kan man ju alltid häfta elle rlippa upp tyget på canvas.
Nyfiken på vad det är för tyg. Ska nämligen inreda sonens rum med djungeltema.