• Helenapena

Vilken är den bästa bakåtvända bilstolen som även kan vändas framåt??!!

Vilken är, enligt er, den bästa bakåtvända bilstolen som även kan vändas framåt??!!

Vi får syskontillökning i juli och vår dotter som nu är 2 år sitter i en Britax Secura. Till bebis har vi Akta Gracos babyskydd till att börja med men när bebisen vuxit ur det måste vi ju ha en till bakåtvänd stol och har då tänkt köpa en ny till vår dotter, en sån modell som vi då sedan kan vända framåt för att vi ska slippa köpa ännu en stol efter ca ett år...
    Ge mig tips, råd och erfarenheter tack!!

• Svar på tråden Vilken är den bästa bakåtvända bilstolen som även kan vändas framåt??!!
  • Caro Lin e

Generellt sätt rekommenderas det att man inte vänder stolen utan använder den tills den är för liten och sedan köper bältesstol. Vändbara stolar som är urväxta för bakåtvänt åkande är urväxta för framåtvänt åkande också.
    Barn åker säkrast så länge som möjligt bakåt. Minst fyra år, gärna längre. För framåtvänt åkande är bältesstol som sagt säkrare, dels för att den är lättare och dels för att den hjälper till att få bältet o ett bättre läge.

• Helenapena

Tack så mycket! Jag vet dock att det är så men det känns trots det som att det är en sådan stol det får bli för vår del så jag vill gärna veta vilken ni (som har en!!) kan rekommendera

• mj82

vi har en britax two way (heter av plus med) som jag vet man kan vända framåt. men sen om den är bra eller inte vet jag inte. fick den av min moster.

Caro Lin e: men man behöver ju inte ha växt ur den för att vända framåt, det är väl mest att de kanske mellan 4-5 årsåldern vänds framåt och då finns ju stolar som barnet fortfarande får plats i, om man tänker att örat inte är över stolryggens övre kant.

• Caro Lin e
    mj82 skrev 2008-04-16 18:02:25 följande:
    vi har en britax two way (heter av plus med) som jag vet man kan vända framåt. men sen om den är bra eller inte vet jag inte. fick den av min moster. Caro Lin e: men man behöver ju inte ha växt ur den för att vända framåt, det är väl mest att de kanske mellan 4-5 årsåldern vänds framåt och då finns ju stolar som barnet fortfarande får plats i, om man tänker att örat inte är över stolryggens övre kant.
    Givetvis kan det vara så men jag skulle själv inte vända då om barnet fortfarande får plats i stolen. Och när jag vänder så tycker jag att det är bäst att barnet sitter så säkert som möjligt. Det blir större risker för barnet att sitta framåtvänt och för mig känns det fel att öka de riskerna genom att vända bilbarnstolen istället för att skaffa en bältesstol.
  • mj82

Caro Lin e: jo, men just britax two way är gjord just för att man ska kunna vända den när de är tillräckligt stora för det. alltså blir det en bälteskudde när den vänds. sen har jag hört delade åsikter om detta då de säger att bältet inte sitter riktigt mot kroppen om man sitter framåtvänd i two wayen men som sagt, den är gjord för att man ska kunna sitta framåtvänd i den med bilens bälte på sig.

själv kommer jag ändå köpa en riktig bältesstol när vår dotter kommer u i den åldern mne det är nog inte förrän om sommaren om två år då hon är 4,5 år.

• niemand

Vi har en Besafe Izi kid och vi är jättenöjda med den. Går att vända framåt från 4-års åldern. Den fick dessutom bäst i Vi föräldrars test 5:a, till skillnad mot Britax som fick en 2:a och Acta Cosmic som fick underkänt.

• Marlene

Det går ju alltid att sälja bilbarnstolen när det är dags att vända och köpa en för framåtvänt åkande. Vi sålde våran gammla cosmic (från 03) för 800kr och den nya stolen kostade 900 nått

• myskatt
    niemand skrev 2008-04-17 17:57:32 följande:
    Vi har en Besafe Izi kid och vi är jättenöjda med den. Går att vända framåt från 4-års åldern. Den fick dessutom bäst i Vi föräldrars test 5:a, till skillnad mot Britax som fick en 2:a och Acta Cosmic som fick underkänt.
    Izi kid går tack och lov inte att vända!

En vändbar stol blir en kompromiss framåtvänd. Bältet hamnar lätt fel över axeln och midjedelen åker upp då det inte finns bälteshorn.
    Mullig mamma till ~ Tilde ~ 051202
  • Jenny m Benjamin

Jag har en Britax Twoway Plus som jag köpte 2003 för att den var vändbar, men jag kommer inte att vända den framåt när det är dags för Benjamin att sitta framåt och jag kan inte rekommendera den heller.
    Vändbara stolar är alltid en kompromiss, de är inte fullt lika bra bakåtvända som en stol som är designad för att vara bakåtvänd och de är inte lika bra framåt som en som är designad för att vara framåtvänd. De är dock bättre bakåtvända än den är framåtvända, så vi använder våra tills B växer ur den och så köper vi en riktig framåtvänd om drygt tre år när han är gammal nog att vändas framåt.
    Han är strax över två nu och inte jättestor så han kommer förhoppningsvis få plats tills han blir runt fem år.

Svar på tråden Vilken är den bästa bakåtvända bilstolen som även kan vändas framåt??!!