• majlinsa

Bakmaskin

Jag gillar att baka bröd, bullar osv.. Men det jobbiga är att det tar sådan tid att göra det.. Så jag har funderat på en bakmaskin..
    Hur funkar det?
    Förklara för mig som aldrig har sett en sådan maskin hur det går till.. Lägger jag i alla ingredienser, sätter på och sedan har jag en deg att göra frallor, lipor, bullar med och in i ugnen?

• Svar på tråden Bakmaskin
  • 5barnsmamman

Den jag har häller jag i alla ingredienser som behövs väljer programm för just det brödet.
    Och sedan börjar den arbeta degen, sedan jäser den degen och sist så gräddar den brödet.
    Pip säger den så är det bara att njuta av nybakat bröd.
    Kan ställa en timer oxå, då lägger jag i allt på kvällen så sätter jag kl på när jag vill att det ska vara klart så har vi nybakat bröd på lördagmorgonen

Stolt mor till fyra
  • Torparn

Har en sån sedan måååånga år tillbaka. Jag använder den fullt ut typ under semestertider. Då ställer jag den på timer så kan vi njuta av nybakat bröd på mornarna

Sen står den undanstoppat utom när jag ska göra deg till typ bullar. Då använder jag den istället för en degmaskin som är alldeles för dyra. Den kan dock bara göra på 1/2 liters vätska i taget.

Brödet blir lite smuligare än när man formar limpan själv tycker jag. Sen är ju formen lite annorlunda än när man formar själv. Alla limpor blir ju lite fyrkantiga.

Men det är skönt att slippa göra degen för hand

• majlinsa

torpan: så på din maskin kan du göra själva degen men inte grädda? så då kan man få frallor, bullar osv men enda nackdelen är att du inte kan göra en hel sats med tex kanelbullar utan måste göra två mindre

• Torparn

Jo jag kan välja att grädda brödet i den, vilket jag gör under typ semestern då man vill njuta av lite nygräddat på mornarna

Men annars så brukar jag bara använda den för att knåda degen i. Sen bakar jag ut den som vanligt efter det att den jäst. Jag skulle ju kunna köpa en degmaskin för det men jag är för snål, då jag bakar bullar ca 2 ggr om året.

Med en bakmaskin så får allting samma form dvs fyrkantiga limpor om man inte bakar ut degen själv och sedan gäddar i en vanlig ugn.
    Allafall de bakmaskiner jag känner till.

Svar på tråden Bakmaskin