• katlaett

Hur fort växer bebisar, dvs när får vi byta storlekar?

Min dotter är en månad, 58,5 cm och väger 5 kg. Vi har börjat använda 62 på kläderna. När hon föddes vägde on 4,3 och var 54 cm, då hade vi storlek 56.

Hur har det sett ut för era barn? Någon som har en ide om när vi får gå över till 68 och 74?

• Svar på tråden Hur fort växer bebisar, dvs när får vi byta storlekar?
  • LinnaLi

Vår dotter är 70,5 lång, 8400g och snart sex månader, vi har 74 till henne. Men det är så stor skillnad på storlekar. Vi har nån body som det är storlek 62 på som nästan är stor Förvånad

...för evigt, för alltid...
  • Miniigirl

Min son vägde 3150g när han föddes och var 48cm lång
    nu är han 10½ månader, och på 10 månaderskontrollen vägde han 8140g och var 67,5 cm lång

Han hade st 50 väldigt länge, när han var 4 måander plockade jag bort det. när han var 7 måander plockade jag bort kläderna i st 56

Vissa kläder i 62 har jag plockat bort nu oxå...och han använder mest dubbelstorleken 62/68 och 68 just nu...har precis plockat fram 74...men det är jättestort på honom!

Det är ju så himla olika! vissa bebisar växer så fort...medans vissa sakta(som min son!)

Du kan ju kolla på vikt/längd kurvan som finns i det där gula häftetfrån man fått från bvc, ifall din dotter följer kurvan någotsånär så vet du ju ungefär när hon är i den längden! sen kan det ju spela roll ifall hon har långa elelr korta ben osv oxå...och det får man väll tänka på oxå kanske:)
    det är kroångligt!
    Köpte en höstjackai st 62 till sonen som jag tänkte att han skulel ha i höstas...men, det är inte förän nu den passar bra! och en flisdress i st 80 jag tänkte att han skulle ha nu i vår...men...den försvinner han ju helt i:)
    Men, jag är glad att det inte vart tvärtom iafall:) så allt var för litet när det åkte fram!!

• Molgan99

Min son e 2 mån o har nu 62 rl 68 i bodysar, tror att 62 snart åker bort, då de börjar sitta åt runt magen :)
    I byxor har han 68 lr 74, o likaså där, så kommer 68 snart att åka bort...
    Ska på 2månkontroll imorgon, men jag gissar att han väger 7 kg o är 60 lång

• fjällbäck

min pojke va 66 cm o vägde 6,5kg på 3-månaderskollen. Va 53 cm o 4400g vid födseln. sköt i väg på längden nästan direkt!

• m851020

min flicka är 4 månader kan ha 32 fortfarande men använder oxå 68 hon väger 7300 och är 63 lång

• astalacasta

Vår son vägde 4,5 kg när han föddes och var 54 lång. De första fyra månaderna gick det väldigt snabbt mellan storlekarna. Från 50 till 56 efter ett par veckor. Till 62 vid ca en och en halv månad, till 68 vid ca tre månader. Sedan lugnade det ner sig och han hade 68 ganska länge, bytte till 74 vid ca sex-sju månader, 80 vid ca tio månader, och nu är han tretton månader och har precis bytt till 86.

• mapo51

Vår son vägde knappt 4,3 kg och var ca 55 cm när han föddes. Han hade st 56 i 4 veckor och 62 i 2 veckor (för att jag missade att jag skulle bytt tidigare). När vi började med st 68 var han alltså ca 6 v och då vägde han 6,4 och var 60,5 cm.
    Han hade det tills han var ca 3,5 månad, när han var 3 månader vägde han 8,1 kg och var 65,5 cm.
    Nu är han drygt 4 månader, väger 8,6 kg och är 66 cm, vi har st 74 i bodies och de flesta byxor. Tröjor och PoPs pyjamasar har vi fortfarande några i st 68.

För oss är det bredden på kläderna som varit det avgörande när vi har bytt storlek utan längden, framför allt när det gäller bodies.

• Stålis77

Vår dotter var 51 cm och vägde 3200g vid födseln. Vi hade:
    50 i fem veckor
    56 till 2,5 månader
    62 till 4,5 månader
    68 till 7,5 månader
    74 fortfarande (dottern är nu 8,5 månader).

För oss har storleken stämt ganska bra med hur lång hon varit.

• Bobbenn

1 månad, 4155 g och 54,5 cm, vi har 56 på alt. Byxor stora, bodys börjar bli små

Azaah är här! Vår egyptiska prinsessa. Ommi bethabeni aboya behebeni
  • newatthis

Vi har fått börja med 74 nu, dottern är 5 månaderväger

Hon vägde 9140 g och var 67,5 cm på 5-månaderkontrollen, vägde 3080 g och var 49 cm lång vid födseln

• Jenita659
    Svar på #11
    Killbyxor är oftast bredare över låren / midjan redan i ministorlekar.
  • SanTan

Jag fick ett tips en gång som jag tycker varit jättebra.

Titta på kurvan som BVC fyller i. Där går det i alla fall ungefärligt att uppskatta längd på ens eget barn vid olika åldrar (om som följer sin egen kurva vill säga...) Kan vara bra om man ska tex köpa vinterkläder på rea till nästa säsong!

Om du inte har BVC-journalen kan du även kolla här:
    www.barntotal.se/index.php&task=category&sectionid=28&id=248&Itemid=1870

• saris

Min son på 2 mån väger 5700g och 60 lång, har har ännu 56 på byxor men även 62 om de är mudd på dom. 62 i body men även 68. Sockar däremot har han 19-20, en rikgit big foot :)

• Imas

MIn lilla puma är snart 9 veckor och använder fortfarande 50cl storlekar och börjar kunna fylla upp 56Cl men det är så olika på olika kläder och affärer. Hon vägde 3225 vid födsel och är nu uppe i strax under 5 kilo och var 48 cm lång nu är hon 56 cm. Hon är liten och söt och våran bvc-sköterska sa att vi får nog ha en liten bebis länge :) men hon följer kurvan bättre nu

Svar på tråden Hur fort växer bebisar, dvs när får vi byta storlekar?