• imsel

flytande tvättmedel i tv.med-facket??

Vissa säger att man inte ska ha flytande tvättmedel i tvättmedelsfacket, dvs. där vars man sätter vanligt tvättmedel.

Kan man inte ha det i facket..?

• Svar på tråden flytande tvättmedel i tv.med-facket??
  • Kristyr

i tvättmaskinerna i min tvättstuga finns det ett fack för flytande tvättmedel om man nu använder det..

• Kristyr

annars har man väl en sån där boll?

Jag vet inte, jag kör med pulver...

• imsel

Jag har egen tvättmaskin, så inget speciellt fack..
    Därför jag undrar.

Vill ha flytande, för det är mindre risk att man kan få allergiska besvär då.

Men är rädd att det inte ska bli rent om man har det i facket, det flyter ju liksom in när man häller dit det.

Sen står det ju inget på flaskan, och man får inte med någon boll..

• Carro W

I min gamla whirlpool fanns det en liten avgränsare som man kunde sätta fast i tvättmedelsfacket. Den gjorde att det flytande tvättmedlet stannade kvar i facket tills det var dags.

Hoppas du förstår vad jag menar

• MalinI

Jag kör i facket och i bland i boll. Ingen skillnad i tvättresultatet iaf.

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • imsel

Carro W skrev 2008-04-16 17:51:45 följande:

I min gamla whirlpool fanns det en liten avgränsare som man kunde sätta fast i tvättmedelsfacket. Den gjorde att det flytande tvättmedlet stannade kvar i facket tills det var dags.Hoppas du förstår vad jag menar
    Aldrig hört talas om nån sån.
    Fick du med den till maskinen eller tvättmedlet?
  • Carro W

Den satt liksom med i tvättmedelsfacket så när jag använde pulver så satt den inte i själva facket. den hade en egen plats (förvirrat jag vet...). Har inte den maskinen längre så jag vet inte vilken modell det var.

• Jesster

Jag har alltid häll flytande i tvättmedelsfacket, fast då ingen förtvätt.

♥ v.27 ♥
  • imsel
    Jesster skrev 2008-04-16 18:11:01 följande:
    Jag har alltid häll flytande i tvättmedelsfacket, fast då ingen förtvätt.
    Ja det har ju jag oxå gjort.. Men vart lite "orolig" att det inte ska bli rent eller nåt..
    Att den liksom flyter ner nånstans.. Ingen aning..

Men jag tänkte jag måste kolla vad andra säger.
  • Marre

Men visst får man väl en boll med när man köper flytande tvättmedel? Jag har via och har en boll som "hör till" den flaskan. Sen är det ju bara att köpa refill tills man slarvat bort bollen och behöver en ny!

• imsel
    Marre skrev 2008-04-16 22:04:14 följande:
    Men visst får man väl en boll med när man köper flytande tvättmedel? Jag har via och har en boll som "hör till" den flaskan. Sen är det ju bara att köpa refill tills man slarvat bort bollen och behöver en ny!
    Nää, ingen boll, och inget står det på flaskan.
    Så det borde ju gå att sätta i facket, annars står det väl?
  • mamma till pyret

Vi kör med flytande tvättmedel, och vi använder ingen boll! Häller det i vanliga facket och det blir jättebra resultat! Du får prova!
    Lycka till! =)

• imsel

mamma till pyret skrev 2008-04-16 22:26:39 följande:

Vi kör med flytande tvättmedel, och vi använder ingen boll! Häller det i vanliga facket och det blir jättebra resultat! Du får prova!Lycka till! =)
    Jo jag har ju provat.
    Ville bara kolla, har inte använt den på länge bara.
    Jag har ju tvättnötter nu
    Men jag ska prova ha vanligt tvättmedel till underkläderna bara.
  • Jamson

Ja du kan hälla det flytande i facket. Inte bara ur allergisynpunkt är det bra att använda flytande, dagens tvättmaskiner är så snåla på vatten att det blír mer tvättmedelsrester i maskinen om man kör med pulver.
    En annan sak som man ska tänka på är att ibland köra maskinen tom på tvätt i 90 grader, det rengör bra.

• imsel
    Jamson skrev 2008-04-16 22:31:05 följande:
    Ja du kan hälla det flytande i facket. Inte bara ur allergisynpunkt är det bra att använda flytande, dagens tvättmaskiner är så snåla på vatten att det blír mer tvättmedelsrester i maskinen om man kör med pulver.En annan sak som man ska tänka på är att ibland köra maskinen tom på tvätt i 90 grader, det rengör bra.
    Vet bara att det ska vara lite bättre för miljön oxå.

Fick förresten FLÄCKAR IGEN på nåra kläder!!!
    Vad är det för jäkla fläckar??
    Nån här som kanske vet vad det kan vara??
    Har tidigare fått typ blåa fläckar under armarna på två tröjor, ena var sambons, ena min.
    Kan tänka mig att det kan ha nåt med typ deo eller nåt??

Men sen har jag fått samma färg på andra fläckar, på ett linne, typ nåra cntimeterstora fläckar, två.
    Och så nu på två par trosor (ljusa)!!

Vaaaad är det för fläckar??? Lite landade fläckar nu på trosorna, både stora och pyttesmå..

Kommer ju knappast våga tvätta nå finare ljusa kläder

Jag har ju en ganska ny maskin oxå.. bara nåra år gammal..
  • hally

Jag kör med flytande i tvättmedelsfacket, fungerar jättebra.

Känner igen det där, fick någon gång fläckar på kläderna, som att det blev en reaktion av deo och tvättmedel eller nåt sånt. Hänger på här och ser om du får svar

• Jamson

vad ser det ut som för sorts fläckar?
    Olja? I så fall kan det vara lagret i maskinen som håller på att läcka

• imsel
    Jamson skrev 2008-04-17 21:57:53 följande:
    vad ser det ut som för sorts fläckar?Olja? I så fall kan det vara lagret i maskinen som håller på att läcka
    nej, ser inte ut som olja.
    Ser ut ungefär som att man fått blåbär(!) på.. och att man sen försöt tvätta utan att få rent..
Svar på tråden flytande tvättmedel i tv.med-facket??