• Zasett

Någon som kan om SVANAR..?

Sedan vi flyttade till vårat hus så har vi haft ett svanpar i våran sjö varje vår.

Men nu är de 3 stycken...

Alla är lika stora, så det ser inte ut som att det skulle vara deras unge... (men de kanske växer väldigt fort?)

Men brukar inte svanar hålla ihop som par? (inte flockdjur)
    Om det nu är en stor unge, hur länge stannar dem hos föräldrarna..?

Nu är inte bilden så bra, för jag stod inne i köket och tog den, men man ser dem på fotot:
    Om länken inte funkar finns fotot i mitt galleri.
    www.familjeliv.se/hem/zasett/gallery/phph5wwac.jpg

(Det kanske inte riktigt borde ligga under husdjur, men det är ju djur i alla fall:)

• Svar på tråden Någon som kan om SVANAR..?
  • Pikaur

Det enda jag kan om svanar är att de är pardjur. Hittar de en partner håller de ihop livet ut. Dör den ena förblir den andra ensam kvar. Ungarna kan vad jag vet vara kvar ända upp till ett par år innan de ger sig av för att hitta en egen partner.

Vill också ha svanar! Så fantastiska djur och underbara att sitta och titta på när man vill ta det lugnt och bara njuta av livet en stund. Undra om man kan hitta pytte-pytte-miniatyr och ha i "dammen" här hemma

• Zasett

Vi har ett ganska rikt fågelliv i sjön, allt från då svanar till änder, tranor och kannadagäss (heter det så?)

Men tyvärr är inga så tama att de kommer fram och äter när vi är ute...
    Men troligtvis så har vi väldigt god "mat" just utanför vårat hus, för det är ofta att de drar sig dit och då kan man stå och göra frukost och titta på dem samtidigt...

• Pikaur
    Zasett skrev 2008-04-16 22:49:17 följande:
    Vi har ett ganska rikt fågelliv i sjön, allt från då svanar till änder, tranor och kannadagäss (heter det så?)Men tyvärr är inga så tama att de kommer fram och äter när vi är ute... Men troligtvis så har vi väldigt god "mat" just utanför vårat hus, för det är ofta att de drar sig dit och då kan man stå och göra frukost och titta på dem samtidigt...
    Jag lovar! Om ni börjar slänga ut kex och bröd till dem så kommer de närma sig allt mer och mer Är uppväxt vid havet och lyckades få till det såpass att jag hade en tam svan som snodde mina frukostmackor varje morgon på sommaren när jag var liten
  • Zasett

Skratt...
    för en sådan nära syn på en svan är det defenetivt värt en macka eller två... :)

Ska börja kasta ut lite smått och gott...

(Alla fåglarna i sjön är tyvärr i dagsläget så skygga av sig att vi kan inte ens gå ut på tomten utan att de simmar iväg... )

(I min mormors stuga så fanns det ekorrar som alltid kom fram och hämtade mariekex på somrarna... jättemysigt)

• Kalia

De kanske behövde lite variation o tog in en tredje part? ;)

När jag var liten hade vi ett tranpar som kom till oss varje sommar.
    De var tre. Mamma sa att det var en utvecklingsstörd unge som inte kunde flytta hemmifrån. (Riiight...)
    Mamma är speciallärare så den förklaringen passade ju bra.

• Millan83

Hm.. svanar ja! =) Ute vid vår stuga finns det alltid svanar. Tokvana människor dock så de brukar komma upp på land när vi sitter och grillar! Pappa svan är inte så trevlig så han brukar brösta upp sej och fräsa så där obehagligt och visa sitt gap! Min morfar brukar göra samma sak och då blir han lite rädd! Svanen alltså! =)

Morfar har också berättat att svanarna brukar dränka sina ungar om det är något fel på dem (inte kan simma fort eller har problem att hitta mat). Så de inte ska sinka sin familj.. Han hade sett det ett par gånger.. De överger ju dock ingen, det är ju något som är sant!

Lite läskigt och man tror inte riktigt att de där vita majestätiska djuren håller på med sånt!

• Pikaur

Tycker så synd om de sjuka svanarna under vinterhalvåret. De stackarna fryser fast där de ligger på isen och dör av svält

Svar på tråden Någon som kan om SVANAR..?