• Anonym (uttråkad)

Sjukskriven - tips på saker att göra?

Jag är sjukskriven nu för depression, och ligger mest hemma hela dagarna. Har varit skraj för att leva på som vanligt, eftersom jag är rädd att få panikattacker ute bland folk.

MEN.. Nu är jag lite less och rädd att jag ska ta livet av mig om jag måste vara hemma 24/7.

Därför undrar jag om ni har några tips på hobbys, gärna något som gör att man kan komma ut och träffa lite nytt folk.

• Svar på tråden Sjukskriven - tips på saker att göra?
  • danitra

Promenader är toppen, motion är OTROLIGT viktigt vid depressioner - i alla fall för väldigt många.

Kanske börja med en skogspromenad så att det inte är mycket folk eller runt kvarteret tidigt på morgonen så du har nära hem.

Tänk också på att rutiner är viktiga.

• HelleGbg

börja måla,,ta målarkurser,som sagt,tidiga promenader,
    läsa böcker,skriva böcker,

• danitra

Kanske kan du hitta någon stödgrupp för deprimerade också?

• Anonym

Har varit sjukskriven ca 1 år, och för mig hjälpte det att skaffa hund, han är verkligen en ängel i allt det jobbiga. Det hjälpte mig att få ordning på rutiner och att komma ut ur lägenheten. Ok, man måste ju gilla djur och hundar för att det ska vara nåt, men för mig var det fantastiskt.
    Lycka till!

• Anonym (uttråkad)

Har haft en hund i ett par år, en pärla, men jag tog bara hand om henne, hon ska bli blindhund. Hade gärna skaffat en ny, om det inte vore så att jag har så många i min omgivning (bröder och en del vänner) som är allergiska.

Hur som helst, jag försöker promenera iaf, och det är skönt.
    men jag känner att jag skulle vilja vara bland folk ibland..
    Ta en kurs kanske skulle vara ett alternativ, vart gör man det?

• Anonym (eremiten)

jag känner tvärtom, jag försöker isolera mig så mkt som möjligt, är också sjukskriven för depression..

• danitra

Anonym (eremiten) skrev 2008-04-16 20:11:58 följande:

jag känner tvärtom, jag försöker isolera mig så mkt som möjligt, är också sjukskriven för depression..
    Men det ska man inte göra, om man har något alternativ.
  • Anonym (uttråkad)

eremiten - Det blir förjävligt i längden. jag lovar. Speciellt när man börjar tappa polare på det.
    fy fan. jag vill bara bli mitt glada, sociala jag igen.

• Anonym (eremiten)

har lidit av social fobi och är fortfarande väldigt blyg och obekväm runt andra människor, vet att man inte ska isolera sig med det blr lätt så..

• Tös

Rutiner, motion o att göra saker som man blir glad av är otroligt viktigt.

Eremiten - Det sämsta du kan göra omdu lider av social fobi är att stanna inne. Du blir aldrig av med den då. Du måste utsätta dig för läskiga saker för att bli frisk.

Svar på tråden Sjukskriven - tips på saker att göra?