• Minikatt

Hue (o)nyttigt är egentligen yoghurt?

Ja, det är frågan! Någon som vet?

Har blivit så förtjust i Icas yoghurt med exotiska frukter, tycker den är supergod! Det är bara 0.5 % fett i den, men en del kolhydrater fast det mesta av det kommer väl från frukterna antar jag.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-04-16 20:55
    Hue = hur

• Svar på tråden Hue (o)nyttigt är egentligen yoghurt?
  • Åke Vilse

Står det inte hur mycket tillsatt socker det är?

Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog
  • Minikatt

Det är 6.5 % tillsatt socker. Är det mycket? Totalt är det 12 % kolhydrat. Sen står det 280kj/65kcal, är inte det rätt bra?

• Åke Vilse

Om du gillar den så spelar det väl ingen roll egentligen, eller?

Ät och var glad.

Den är ju inte superfet elelr fullproppad med socker så du kan vara lugn anser jag.

Fattig är inte den som har lite, utan den som aldrig kan få nog
  • Minikatt

Åke Vilse skrev 2008-04-17 08:18:49 följande:

Om du gillar den så spelar det väl ingen roll egentligen, eller?Ät och var glad.Den är ju inte superfet elelr fullproppad med socker så du kan vara lugn anser jag.
    Jo, nog spelar det roll. Hade jag tänkt så hade jag käkat massa godis varje dag, det är ju gott Jag tänker som du; den är inte så fet och inte så mkt socker i, så jag äter.

Men det hade ändå varit kul med åsikter från nån som vet på riktigt.
  • isisisis

Jag äter aldrig smaksatta youghurtar eller smaksatt fil.
    Tycker de är på tok för söta för att pasa mig.

Brukar köpa naturell istället.

Kör naturell fil utan socker.Knäckebröd eller havrefras till.

Vill jag äta sött en dag tar jag en chokladbit istället.

Har valt bort allt sött i mat och dryck.

• Minikatt
    isisisis skrev 2008-04-17 12:07:09 följande:
    Jag äter aldrig smaksatta youghurtar eller smaksatt fil.Tycker de är på tok för söta för att pasa mig.Brukar köpa naturell istället.Kör naturell fil utan socker.Knäckebröd eller havrefras till.Vill jag äta sött en dag tar jag en chokladbit istället.Har valt bort allt sött i mat och dryck.
    Oj vad hälsosam du låter! Det skulle jag inte klara. Men jag tycker ändå inte det känns som att yoghurt är lika "illa" som en chokladbit....
  • Mary Cherry

Står det hur mycket frukt den innehåller? Jag tror inte att särskilt många av kolhydraterna kommer från frukten, t.ex. Eldorados små bägare med jordgubbsyoughurt innehåller 0,2% jordgubbe. (Jag kollade på innehållsförteckningen på en sån hos svärmor häromdagen, annars hade jag inte vetat det. )

• Minikatt

4 % frukt står det att den innehåller. Men om det står 12 % kolhydrater, och 6.5 % tillsatt socker; då borde väl resterande 5.5 % komma från frukten?

• Mary Cherry
    Minikatt skrev 2008-04-17 15:29:40 följande:
    4 % frukt står det att den innehåller. Men om det står 12 % kolhydrater, och 6.5 % tillsatt socker; då borde väl resterande 5.5 % komma från frukten?
    Ja, om det inte är nånting annat som innehåller kolhydrater i. Å andra sidan är fruktsocker också socker.
  • Minikatt

Mary Cherry skrev 2008-04-17 15:35:07 följande:

Ja, om det inte är nånting annat som innehåller kolhydrater i. Å andra sidan är fruktsocker också socker.
    Ja, fast jag läste en text där en dietist sa att hon tyckte det var synd att så många hakar upp sig på fruktsocker. Det är inte det sockret som är felet utan det från godis, kakor osv. Gör allt för att komma fram till att min yoghurt inte är så onyttig
  • Mary Cherry
    Minikatt skrev 2008-04-17 22:07:42 följande:
    Mary Cherry skrev 2008-04-17 15:35:07 följande: Ja, fast jag läste en text där en dietist sa att hon tyckte det var synd att så många hakar upp sig på fruktsocker. Det är inte det sockret som är felet utan det från godis, kakor osv. Gör allt för att komma fram till att min yoghurt inte är så onyttig
    Om du bara äter annat också och borstar tänderna morgon och kväll så kan du nog lugnt äta din yoghurt. Säger hon som oftast lever på mackor och te, jättenyttigt.
  • Jungblom

Om du motionerar och sköter om din munhygien och äter balanserad kost i övrigt skulle jag inte kunna tänka mig att sötad yoghurt är speciellt onyttigt.

Men jämför man med osötad yoghurt med färsk frukt så är det ju helt klart ett bättre alternativ ur nyttighets synpunkt.

• mosterYster
    Minikatt skrev 2008-04-17 22:07:42 följande:
    Mary Cherry skrev 2008-04-17 15:35:07 följande:
    Ja, fast jag läste en text där en dietist sa att hon tyckte det var synd att så många hakar upp sig på fruktsocker. Det är inte det sockret som är felet utan det från godis, kakor osv. Gör allt för att komma fram till att min yoghurt inte är så onyttig
    Det har ju också en viss betydelse hur MYCKET yoghurt du äter... jag menar, rör det sig om en liter eller en tallrik à 2 dl per dag? Om det är 6,5 g tillsatt socker/100 g så blir det 13 g för 2 dl, ungefär en matsked strösocker med andra ord. Inte så himla mycket. Äter du 2-3 sådana tallrikar blir det ju 2-3 msk i stället och det är ju lite mer...

Dessutom kan jag tillägga att det finns kolhydrater i yoghurt i sig, de kommer från laktosen (mjölksockret).
Svar på tråden Hue (o)nyttigt är egentligen yoghurt?