• ChokladBanan

Hur vet man att en ananas är färsk?

Har idag införskaffat mitt livs första färska ananas :)

Kanske borde ha frågat det här innan jag köpte den, men hur vet man egentligen att en ananas är färsk? Handlar det om storlek, färg, mjukhet...?

Vore bra om jag fick lite snabba svar nu så jag vet om jag ska avnjuta den redan ikväll eller vänta några dagar :)

• Svar på tråden Hur vet man att en ananas är färsk?
  • La lune

Om den är ätmogen ska man lätt kunna rycka ut något av de innersta minsta bladen, ett tips jag fått som verkar stämma!
    Är den väldigt grön o hård är den nog inte mogen och en övermogen ananas är mer åt det bruna hållet och börjar lukta lite härsket.
    Njut!!

• kisan

Är ingen expert på området men jag brukar äta ananasen när den blivit lite brun i skalet. Är den grön är den nog inte mogen.

• ChokladBanan

La lune skrev 2008-04-16 21:04:50 följande:

Om den är ätmogen ska man lätt kunna rycka ut något av de innersta minsta bladen, ett tips jag fått som verkar stämma! Är den väldigt grön o hård är den nog inte mogen och en övermogen ananas är mer åt det bruna hållet och börjar lukta lite härsket.Njut!!
    Aha... Lät som ett bra tips! Ska absolut passa på att njuta. Ananas är grymt gott! :P
  • ChokladBanan
    kisan skrev 2008-04-16 21:07:28 följande:
    Är ingen expert på området men jag brukar äta ananasen när den blivit lite brun i skalet. Är den grön är den nog inte mogen.
    Kanske får vänta en aning då, min är ganska liten och grönaktig...

Är det någon som vet om man kan skynda på mognadsprocessen lite? Typ med hårfön och strålkastare eller nåt...? ;)
Svar på tråden Hur vet man att en ananas är färsk?