*Är det någon som har erfarenheter?
Är det någon som har erfarenheter? Funderar på att plantera minst två eftersom det måste vara två olika buskar för att det ska bli bär.
Rekommendationer?
Är det någon som har erfarenheter? Funderar på att plantera minst två eftersom det måste vara två olika buskar för att det ska bli bär.
Rekommendationer?
Jag undrar också, så jag puffar upp lite! Tänk om det går att göra blåbärssylt på dessa bär, då slipper man traska i skogen!
Inflikar en fråga om "smulgubbar", dvs korsningen mellan jordgubbar och smultron. Är det något att satsa på? Vad blir bären för storlek; som små jordgubbar eller mer som pluttiga smultron?
Vad jag vet så är amerikanska blåbär bara blåa i skalet. Inuti är de helt genomskinliga... inte så läckert att göra sylt på kanske? Fast det är kanske en smaksak .
Smulgubbar går inte att frysa och är egentligen ett otyg. De blir ett mellanting mellan jordgubbar och smultron, rätt så vattniga och smaklösa. Hade jag varit dig så hade jag grävt upp och slängt de plantorna.
Oj då, jag som också tänkt satsa på smulbär! Låter ju inget vidare!
Mina blåbärsbuskar funkar inte alls...
Kolla på sajten Odla.nu
Angående smulgubbar, måste jag säga tvärtom! De jag har är jättegoda, som stora smultron, söta och fina. Det kanske är skillnad på sort och hur mycket sol de får?
Min morbror odlar amerikanska blåbär. Det stämmer som sunflower säger att de är genomskinliga innuti. Och tyvärr, tycker jag, är de inte lika goda som de vilda.
Jag har också hört att de inte riktigt går att jämföra med våra riktiga svenska blåbär, men som ytterligare ett bär duger den nog.
Stitch: Har du bara en sort? I så fall kan det vara orsaken, man måste ha två olika sorters buskar för att det ska bli nåt.
Någon som har tips på sorter? Jag har läst att 'Putte' är fin och god men den blir inte så hög. Fler tips?
Hejsan!!
Det stämmer att de är blå på utsidan och genomskinliga inuti.
Tycker också att de smakar lite mindre än vanliga vilda blåbär.
Jag har 3 st buskar, och de sköter sig själv ganska bra. Klipper dom lite på hösten när de burit frukt, ifall de ser risiga ut.
Jag har mina ganska soligt och där verkar de trivas.
Kram Jona
Tack för alla svar om smulgubbar! Vi var och inhandlade fler jordgubbsplantor idag, 18 st, så nu hoppas jag att de ska ge åtminstone litegrann! Smulgubbarna var slut, men jag börjar tveka lite så det gjorde inte så mycket tror jag.
Åh, så tråkigt att blåbären bara är blå utanpå, vilken "falsk marknadsföring" av busken! Då blir det med andra ord ingen BLÅbärssylt, men kanske är de goda att äta direkt från busken. På Plantagen hade de just sorten Putte som nämns ovan, kanske ska slå till på två eller tre buskar... De var självfertila, alltid bra.
Var på plantskolan i förra veckan och där hade de amerikanska blåbärsbuskar som man inte behövde ha två plantor av, men det rekommenderades ändå för riktligare skördar eftersom det blev svagare självpollinering (eller vad det nu heter) om man bara har en buske...
Vi diskuterade blåbärsbuskar i helgen.... Varför måste man ha två buskar? Jag antar att de ska pollinera varandra men måste man inte ha en hona o en hane??
Jag har inte helt koll på det där heller, men det kan även vara så med vissa fruktträd också. Att det inte behöver vara hon och hanträd utan olika sorter i närheten.
Någon annan kan säkert förklara det bättre.