Bälte för gravida, behövs det?
Hej!
Jag pendlar ca 50 mil t&r varje vecka till mitt jobb. Än så långe går det bra med bilbälet. Är det någon som använt bilbälte för gravida som finns att köpa behövs det? Behöver tankar om detta
tack
Hej!
Jag pendlar ca 50 mil t&r varje vecka till mitt jobb. Än så långe går det bra med bilbälet. Är det någon som använt bilbälte för gravida som finns att köpa behövs det? Behöver tankar om detta
tack
För mig var det självklart eftersom det minskar risken för skador på fostret om man krockar. Det har funkat bra och jag är glad att jag hade ett sånt när vi fick spinn på bilen en regnig kväll på en 90-väg. Oron har minskat för mig i alla fall vilket gör att jag kan slappna av lite mer när jag kör. Jag ville inte behöva tänka "tänk om jag hade haft..., då kanske...". Blev också rekommenderad av MVC eftersom vi pendlade mycket under första graviditeten.
När jag tog körkort och var på halbanan rekommenderade de inte att man hade ett gravidbälte, eftersom det vanliga bilbältet inte sitter där det skall då. Om det är rätt eller ej vet jag faktiskt inte. Själv har jag inte använt gravidbälte och tyckte att det gick bra med det " vanliga " bilbältet.
Jag använder ett sedan ca 4e månaden. Jätteskönt att få ner bältet en bit. Vet inte om det är säkrare, men det är definitivt skönare, särskilt när man ska köra långt.
Använde också ett sånt bälte när jag var gravid, tyckte den var helt suverän. Tryckte inte alls mot magen, vilket var rätt obehagligt många gånger... Enligt inköpsstället skulle inte säkerheten med bältet försämras. Fostret skulle däremot må bättre av ett grav. bälte om man krockade eftersom trycket mot magen försvann vid en ev kollision....
Klart det bästa köpet jag gjort....
Hoppas du blev klokare av detta.... och hoppas att jag kunnat hjälpa dig.
Kolla denna tråd för ytterligare info, ffa säkerhetsmässigt.
www.familjeliv.se/Forum-2-11/m272766.html
Jag själv sydde en specialvariant som jag inbillar mig är säkrare än Be Safe-bältet, ingen resårdutt som går av och garanterat "halksäker".
Här är en intressant länk från NTF, som menar att gravidbältena inte ökar säkerheten (men inte heller minskar den)
www.ntf.se/konsument/fraga.asp
Jag har också hört att gravidbältena inte gör någon större nytta, vi tänkte också köpa ett. Men det kanske känns skönare??? Annars får man bara ha ned bältet så långt det går under magen.