• bebisprat

hur får man igenom bedövning vid krystning?

Nu är det snart dags för fl för mig för första gången. Har fått mycket info om att man inte får ha bedövning när man skall krysta. Samtidigt har jag hört folk som fått bäckenbottenbedövning. Är det på utgående eller? På mitt sjukhus har tom min Klarabarnmorska sagt trots flera samtal att de förmodligen kopplar ur eventuell EDA för att jag skall känna krystvärkarna. Men jag är ute efter att minimera den smärtan nu. Hur gör jag då? Kommer inte att klara mig på lite xylocainspray.

Tänkte mig svar av någon som kanske fått igenom detta med någorlunda bedövning vid krystning. Detta moment verkar jobbigast på hela förlossningen smärtmässigt.

Kan man koppla ur epidural och koppla på bäckenbottenbedövning?

• Svar på tråden hur får man igenom bedövning vid krystning?
  • Meus Veritas

ta upp det med din bm, men jag tycker du ska försöka utan, inte alls säkert att det blir så hemskt som du tror att det ska bli

• nexie

Har inget svar på frågan men persomligen tyckte jag inte krystvärkarna gjorde ondast, utan de var liksom jobbigast, alltså mest ansträngande rent fysiskt man kan liksom inte låta bli att ta i allt vad man orkar samtidigt som det känns som att det inte räcker till på nåt lustigt sätt.... sen plötsligt så har man tagit i tillräckligt och bebben har tittat ut!

• jeikei

Kan inte ens minnas att själv krystvärkarna var värst... dem märkte jag ju knappt av.. inte mer än att jag kände mig "nödig" och blev tillsagt att krysta... kände inte ens att barnet "kom ut" som jag trodde man skulle göra... (de var min skräck)
    Å nej dem kopplade inte bort epiduralen på mig.. så de verkar vara olika... ring den förlossningsavdelning du ska till och hör med dem istället, ev kanske du kan få komma dit till aurora å prata om din skräck och dina önskemål...

• JagÄrMamma

Jag har inte heller svar på frågan, men som ovan nämnde så är det det mest anstängande, visst. Men jag tyckte inte dte var dte mest smärtsamma. Det var snarare skönt att få trycka på, känna att nu händer det verkligen något.

• Fnurra

Jag hade EDA och kände krystvärkarna. En korrekt lagd epiduralbedövning ska inte påverka krystvärkarna. Men den kan ju göra det så det är en liten risk. Men om du ber om det får du säkert ha EDAn på under hela krystskedet också.

• bebisprat

Tack, men alltid ska man få dessa svar om att skippa bedövningen. Varför det? Jag vill inte ha den smärtan och varför tycker så många (särskilt kvinnor) att man ska ha den?

Bad ju specifikt om hjälp för att lindra detta som jag tycker verkar mest traumatiskt på hela fl.

Som sagt tack för den goda viljan, men det blir så fel när det inte är den hjälpen man är ute efter. Jag blir ledsen faktiskt.

• IkaFatale

Jag fick Epidural, och jo - jag kände krystvärkarna till max!
    Vet dock att EDA kan funka olika för olika människor såklart.
    För endel stannar det upp värkarbetet och då kanske de måste koppla bort bedövningen för att du ska få ut bebisen!

• Sagofe

Krystvärkarna var det enda jag tyckte gjorde riktigt ont så jag skulle gärna haft någon typ av bedövning då. Men prata med din bm så kommer ni säkert fram till en lösning.

• IkaFatale
    Meus Veritas skrev 2008-04-16 22:13:17 följande:
    ta upp det med din bm, men jag tycker du ska försöka utan, inte alls säkert att det blir så hemskt som du tror att det ska bli
    Förstår inte heller riktigt varför man ska "försöka" utan bedövning? Är det någon slags tävling om vem som klarar sig utan bedövning?
  • JagÄrMamma

Nej, jag menade inte att göra dej ledsen, jag hade oxå en hel del med bedövning.
    Jag menade bara att det mest smärtsamma för min del inte var krystvärkarna, att det helt enkelt inte gjorde så ont som det kan tyckas. Men du ska självklart gör det som känns bäst för dig!!!

Önskar dig all lycka till såklart!

Svar på tråden hur får man igenom bedövning vid krystning?